Köp av Dominator, vad ska man tänka på?

Zalasta

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
-99, Honda XL1000 Varadero
Hej,
Som alltid på våren ökar saknaden efter min 250cc-cross jag hade "som barn" till olidlighetens gräns... Nu har jag spanat runt lite efter en "moppe" som jag kan tänka mig. Efter mycket läsande på forumet här, har jag kommit fram till att en Honda Dominator 650 verkar ganska lagom som första hoj.
Men som riktig "newbie" (har inte ens "A'et" på kortet än...) har jag en hel del frågor :

1) Finns det något särskilt man ska tänka på vid köp av den?
2) Några särskilda årsmodeller som man ska undvika/föredra?
3) Läste nånstans att man inte får köra upp på den, stämmer verkligen det?
4) I de flesta trådar läser man att denna modell "bara tuffar och går", men när man kollar annonser osv, ser man att fler än en har total-renoverat motorn runt 4000mil. Är det normalt/som det ska på denna modell?
5) Vad kostar en sådan (se 4) reparation/service?

Om ni har andra synpunkter råd, är jag mycket tacksam för dem med!

Tack på förhand!
/Z

Kan egentligen bara svara på en punkt.

Du får INTE köra upp på den eftersom effekten är för hög för mellankort samt cylindervolymen för låg för det tunga kortet. Enklast att göra som jag och köpa en 750 på en gång, förutsatt att du har åldern inne för det tunga kortet.

Plåtniklas skrev:
Du får INTE köra upp på den eftersom effekten är för hög för mellankort samt cylindervolymen för låg för det tunga kortet. Enklast att göra som jag och köpa en 750 på en gång, förutsatt att du har åldern inne för det tunga kortet.
Attans... Bra info att få, tackar! -Nåja det går ju att låna hoj för uppkörning...
Hur stor cylindervolym måste det vara för tung? 750cc eller?

Zalasta skrev:
Hej,
Som alltid på våren ökar saknaden efter min 250cc-cross jag hade "som barn" till olidlighetens gräns... Nu har jag spanat runt lite efter en "moppe" som jag kan tänka mig. Efter mycket läsande på forumet här, har jag kommit fram till att en Honda Dominator 650 verkar ganska lagom som första hoj.
Men som riktig "newbie" (har inte ens "A'et" på kortet än...) har jag en hel del frågor :

1) Finns det något särskilt man ska tänka på vid köp av den?
2) Några särskilda årsmodeller som man ska undvika/föredra?
3) Läste nånstans att man inte får köra upp på den, stämmer verkligen det?
4) I de flesta trådar läser man att denna modell "bara tuffar och går", men när man kollar annonser osv, ser man att fler än en har total-renoverat motorn runt 4000mil. Är det normalt/som det ska på denna modell?
5) Vad kostar en sådan (se 4) reparation/service?

Om ni har andra synpunkter råd, är jag mycket tacksam för dem med!

Tack på förhand!
/Z
Ang motorn. Bara tuffar o går!! Den klarar nog minst 10000mil med rätt service. Att tänkapå motorn ska gå stenfint inget skrammel vare sig varm eller kall! skulle den skrammla är det autodekompen på kammen som spökar eller kammkedjesträckaren. ser den välskött ut = köp :tummenupp

Köper man dessutom en Dominator from årsmodell 96
så ser den exakt likadan ut tom sista årsmodellen(2004?)
Endast lackförändringar på ca 8 år :hihi
Där kan man snacka om trotjänare :tummenupp

.

Tack allihop för infon!
Det enda jag känner att jag inte fått svar på är:
*om man köper en gammal, billig Dominator (från typ 88-91) som man kan "ramla runt med" som första hoj, kan man räkna med att det finns en och annan barnsjukdom på dem isåfall?
Mvh
/Z

Boost 2 skrev:
Ang motorn. Bara tuffar o går!! Den klarar nog minst 10000mil med rätt service. Att tänkapå motorn ska gå stenfint inget skrammel vare sig varm eller kall! skulle den skrammla är det autodekompen på kammen som spökar eller kammkedjesträckaren. ser den välskött ut = köp :tummenupp

Hur stort problem är det om autodekompen eller kamkedjesträckaren spökar?

Jag har ett kraftigt tickande ljud när man kallstartar cykeln som håller i sig i typ 5-10 sek. Detta ljud uppstår i princip bara om det är < 10 grader varmt och cyklen stått över natten. Kan det vara autodekomp eller kamkedjesträckare?

Last edited:
Zalasta skrev:
Tack allihop för infon!
Det enda jag känner att jag inte fått svar på är:
*om man köper en gammal, billig Dominator (från typ 88-91) som man kan "ramla runt med" som första hoj, kan man räkna med att det finns en och annan barnsjukdom på dem isåfall?
Mvh
/Z

Jag skulle faktiskt föredra en tidig dominator, då får man ett mycket sexigare ljud än senare. De ser bra mycket bättre ut oxå, en nyare NX650 tycker jag ser lite moppe ut.

Jag hade en 91 förut och det va bara att tuta och köra, ibland fylla på lite olja. (detta om man ville köra snabbare än 140 i längre sträckor) Tror att min hade runt 8000 mil på mätarn och det var inga problem.

körde en tur till Norge 22 timmar i sträck, stanna bara för att tanka och det enda som hände var att man blev aningen öm i röven, så man sitter jäkligt bra.

Jag tycker att det är en optimal första hoj.

-=Daemon=- skrev:
Hur stort problem är det om autodekompen eller kamkedjesträckaren spökar?

Jag har ett kraftigt tickande ljud när man kallstartar cykeln som håller i sig i typ 5-10 sek. Detta ljud uppstår i princip bara om det är < 10 grader varmt och cyklen stått över natten. Kan det vara autodekomp eller kamkedjesträckare?

Jag hade en 01:a som gått 500 mil. Vid service upptäckte dom att en liten fjäder som tydligen hör till autodekompen va paj, därav det tickande ljudet. Det gick ju på garantin och tur va det för dom bytte mer saker än bara fjädern, varför vet jag inte!

För övrigt en mycket härlig hoj, fast motorn är väl lite trött..tror nästan min gamla opel är piggare :)

bange skrev:
Jag hade en 01:a som gått 500 mil. Vid service upptäckte dom att en liten fjäder som tydligen hör till autodekompen va paj, därav det tickande ljudet. Det gick ju på garantin och tur va det för dom bytte mer saker än bara fjädern, varför vet jag inte!

För övrigt en mycket härlig hoj, fast motorn är väl lite trött..tror nästan min gamla opel är piggare :)

Du kan väl inte hjula med opeln?
jag tyckte inte att det va nåt specielt fel på effekten, för det hojen är till för - grusvägar och små stigar.
Jag har dessutom dragit de flesta R-hojar jag rejsat med, bara det svänger lite.

Har jag helt fel när jag säger att det är ungefär samma motor som XR600 fast lite större?

köp hojen! :banana

Edit: såg att du bor i Karlstad, kolla med desert dealer (bevattningsservice i Karlstad AB) - de brukar ha en del dominatorer inne. (jag köpte min där, 24000 och då fick man en T-shirt på köpet)

passar på att slänga upp lite bilder också

Bifogat

• fjård-fotosjåppad.jpg
    fjård-fotosjåppad.jpg
    103.1 KB · Visningar: 129
Last edited:
Ingel skrev:
Du kan väl inte hjula med opeln?
jag tyckte inte att det va nåt specielt fel på effekten, för det hojen är till för - grusvägar och små stigar.
Jag har dessutom dragit de flesta R-hojar jag rejsat med, bara det svänger lite.

Har jag helt fel när jag säger att det är ungefär samma motor som XR600 fast lite större?

köp hojen! :banana

Kan tillägga att min hoj va helt orginal, perfekt förstahoj att öva in lite körvana på, men jag tröttnade iaf efter halva säsongen.
För mkt vikt, för lite motor.

Tack allihop för svaren!
Det blev en -97'a till slut... -Och efter några timmar på lite grus/skogsvägar med min handledare (som f.ö. också gick och köpte en :yoparty ) börjar känslan komma tillbaka! :banana
Nu gäller det bara att
1) vänja sig vid vikten... (LIIIIITE skillnad mot 250-crossen... KONSTIGT... :kocko :D )
2) Få det där A'et fort som ögat så jag kan ut och åka när jag vill! :yoparty

/Z

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion