Köp av cross/enduro

Cruze

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2008
Hoj
Honda CRF 250 -04
God jul på er folk!

Jag har en fråga, det är nämligen så att jag och min farsa har pratat om att lägga ihop till en 450 enduro.. Jag har kollat på skillnaderna på enduro och cross lite och de är la mest att crossen svarar lite vassare, annan fjädring och självklart lampa/bakljus..

Min fråga då är att om man kan köpa en cross å köpa till det elsystemet som enduron har(har hört man kan köpa det löst) och sedan regeristera hojen och vad det kostar. För enduron i regel är dyrare, har sätt att det kan skilja upp mot 10,000:-.. Är det värt det eller ska man försöka hitta en riktig enduro?
(skicka gärna nån länk ifall ni hittar något sådant elsystem)
Ska ha den till att köra lite i skogen, lite på bana och hopp och även landsväg då..

Tacksam för hjälp. MVH Freddy :)

Enduro får du inte köra landsväg med! :ajjabajja

Jag tror att det blir billigast att köpa en färdigreggad, då slipper du allt meck.

Om du har råd, köp en färdig LV-reggad. DÅ får du köra landsväg.!

Det var LV-reggning jag tänkte på :P

Jaja då blir det till att leta hoj imorgorn då :).. Fin syssla på juldagen :D

Synd bara att det knappt finns några begagnade enduros att köpa för tillfället :(.. Föresten är det någon vidare skillnad på dom vanliga japanska märkena som Kawa,ktm,honda.. i prestanda ? har hört rykten om att ktm ska vara lite vassare i allafall inom cross modellerna.

Last edited:

Synd bara att det knappt finns några begagnade enduros att köpa för tillfället :(.. Föresten är det någon vidare skillnad på dom vanliga japanska märkena som Kawa,ktm,honda.. i prestanda ? har hört rykten om att ktm ska vara lite vassare i allafall inom cross modellerna.

Framför allt är KTM inte japanskt, vilket är samtidigt dess största nackdel...

Har du kollat på www.enduromx.com dom har ju mycket sånt, nya frächa grejor också!?

I min ögon är det lätt värt dom extra 10lökarna bara för o få den gatreggad. palla hålla på o klydda med o få en cross reggad.. om det ens är möjligt.
det där med fjädringen kan du ju inte få helt klockrent. endurofjädringen lämpar sej bättre för en bökig slinga i skogen än snabba varv på en crossbana. crossfjädringen som är lite hårdare är precis tvärt om.
Och är det effekten du hänger upp dej på så får du väll köpa husaberg eller en yama. har hört att på skramlahan kan man ändra på avgaskammen oxh få samma effekt som på crossen.

Är det enduro man vill köra, är det en endurobåge man skall ha. :) Att välja en cross kommer begränsa det på ena eller andra sättet.

Det finns banor som kräver reggade bågar, och förare med behörighet.

Crossar har ofta annorlunda drevning i lådan, man vill ha lite tätare mellan växlarna i skogen.

Crossens toppiga effekt är värdelöst i skogen om man inte heter Mats Nilsson.

Crossens fjädring suger benhårt i stökig, svensk enduro.

Den enda nackdelen med en enduro är att den är lite mjuk i fjädringen för crossåkat.

Köp en lv-reggad enduro, krångla inte till det - KTM, Yamaha, Husaberg, Husqvarna, GasGas mfl har vad du letar efter. :)

/J

Vad innebär LV-regristrering egentligen ? Vad kostar det och vad är kraven på hojen?

Vad innebär LV-regristrering egentligen ? Vad kostar det och vad är kraven på hojen?

Att den är landsvägsregistrerad, med regplåt, blinkers, tuta, lysen mm som vilken landsvägsmotorcykel som helst.

Fördelen med detta är att man helt lagligt kan ut och köra på landsväg, ex grusväg! Oftast är det 70 km/h som gäller på dessa och då får man ta i ganska friskt för att köra allt för olagligt :D

En annan fördel med LV-reggade hojar är att dessa kan försäkras ordentligt, så du får tillbaka pengarna om någon idiot knycker den.

/issi

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...