Köp av Bmw S1000RR

Valet när jag köpte min senaste hoj stod i slutändan mellan BMW:n och R1:an. BMW:n är förmodligen den bästa hoj jag kört. Den är bekväm för att vara en sporthoj (även om jag inte kört så många i min mening riktigt obekväma, det är väl en smaksak), men går ju naturligtvis så inåt helvete. Jag upplevde det som att den hade ett bättre mellanregister i jämförelse med nya ZX10:an som jag fann tämligen toppig. Lite steril, lite för perfekt dock. Det saknades liksom själ på något sätt. Lite av Honda-syndromet.

I slutändan föredrog jag R1:an. Jag påstår inte att det är en bättre hoj på något sätt för någon annan, men den var det för mig. Du kan dock inte gå fel med BMW:n. Ba å tjöp.

Det är ju fan att skiten sitter ihop bara i olika program (Rain, sport, slick och race och allt vad de heter)...vad jag hört måste man koppla ur såväl abs som antispinn (dvs välja programet race) för att få wheela. Gött vore ju att ha dessa kvar och ändå kunna wheela hojen.

Mja, det är inte så körläge race fungerar så nu har du släppt styret lite mycket. Här kan du läsa på http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=229720&page=34

Kolla med försäkringsbolagen vad som gäller, jag har fått höra att svensksålda går att märkesförsäkra med vettig premie och att importerade blir sjukt mycket dyrare att försäkra.

Det stämmer inte alls, jag fick samma premie som på en "svensk-såld" :tummenupp

Ang import från USA så måste hojen ha varit registrerad där så en helt ny hoj utan "title" kan man glömma om man inte lyckas få BMW och skriva ut ett COC-intyg och det är nog inte så lätt :huvet

Funderar du på en begagnad så är du nog i en ganska bra förhandlingsposition då dom som ligger på blocket har legat där ganska länge. Jag vet av egen erfarenhet att det inte är lätt att sälja en hoj för 120-130K.. :gnissla

Har en nära vän som använde en kille som plockade hem en ny Yamaha R1 2009 årsmodell, han beställde den på hösten 2010 och den var levererad vid nyår och inreggad och klar för 95 000:-. Har tittat runt lite och jämnfört olika sidor i USA, de flesta ligger på 97 000:- nya i butik, då får jag nog lägga på 20-25k för att få den inreg och klar i sverige, men det är de ju värt :) 117-123k för en ny är ju samma pengar som en beg som har gått 1000 mil eller mer. Enda nackdelen är ju garantier har jag för mig, iallafall när det gäller Yamaha, vet inte om det är samma för BMW:n. Och då menar jag att de inte gäller om man tar en motorcykel från ett annat land.

/Tobbe85

Din ekvation stämmer inte riktigt. Säg att du ger 95K i USA incl skatter (kan nog gå om man har tur) Sedan lägger du på 7000:- för att få hem den (Billigare blir svårt) 95+7= 102K lägg sedan på tull 7% = 109K + 25% moms = 136K + Ursprungskontroll+regbesiktningt+ ev bullerprov så hamnar du på ca 140K.

Mvh Jimmy

Så bra som din nuvarande hoj är enligt tugget på Rosen så kan jag aldrig tänka mig att du skulle behöva en ny ;)

Haha! Den är bra, och jag ska testa topfart med gps och inte med mätarn Geggamoja! Men i mina papper står det 252 km/t i topfart, och då var den 10 hk klenare. Så 265-270 går nog :) Är ju ändå 160hk i den. Men fartvinden är hemsk och accelerationen från 180-250km/t är den lite seg och det vill jag råda bot på, så då byter jag hoj istället. Må väl och stek vidare!

/Tobbe85

Din ekvation stämmer inte riktigt. Säg att du ger 95K i USA incl skatter (kan nog gå om man har tur) Sedan lägger du på 7000:- för att få hem den (Billigare blir svårt) 95+7= 102K lägg sedan på tull 7% = 109K + 25% moms = 136K + Ursprungskontroll+regbesiktningt+ ev bullerprov så hamnar du på ca 140K.

Mvh Jimmy

Jag gjorde ingen ekvation ;) Jag tog bara inköpspris +20-25k som det kostade för min polare som importera sin R1:a, det var en kille som skötte allt från import, till alla papper osv. Och han fick den för 95 000:- ink allt. kollade vad en R1:a skulle kosta i USA och den låg på runt 75k.
Äsch, jag har skickat en förfrågan om vad det skulle kosta ink allt, så vi får se vad man får för svar.

/Tobbe

Last edited:
accelerationen från 180-250km/t är den lite seg och det vill jag råda bot på, så då byter jag hoj istället.

Ja, det är i det intervallet man ska ha det där riktiga pulvret.
Botten och mellanregister är bara skit!

Själv stör jag mig på att min hoj är seg mellan Mach 1 och Mach 3.

Ja det är ju runt 200 man spenderar större delen av sin körning. Speciellt i stadskörning och på knix! För att inte nämna de svenska banorna :hihi

De vet du!:) nästan så att det vore läge för lite rullande starter. Typ på någon "lämplig" E-väg, kanske E18:D.
//Micke

Ja det är ju runt 200 man spenderar större delen av sin körning. Speciellt i stadskörning och på knix! För att inte nämna de svenska banorna :hihi

Nej men jag menar ju förståss på avstängda flygplatsrakor :) Då är 200+ viktigt :)

De vet du!:) nästan så att det vore läge för lite rullande starter. Typ på någon "lämplig" E-väg, kanske E18:D.
//Micke

Annars är riksväg 222 riktigt bra :)

Last edited:
Det är ju fan att skiten sitter ihop bara i olika program (Rain, sport, slick och race och allt vad de heter)...vad jag hört måste man koppla ur såväl abs som antispinn (dvs välja programet race) för att få wheela. Gött vore ju att ha dessa kvar och ändå kunna wheela hojen.

Väljer du slick läget så har du abs och traction kvar. Dock går den inte in lika tidigt.. Då tillåter systemet power wheelies i 5 sekunder om du överstiger 23 graders vinkel tror jag det är. Detta är i slick läget. Absen försvinner inte för att du ändrar motorprogram. Absen stänger du av på separat knapp.

Power wheelie i 5 sekunder blir ändå en rätt bra sträcka för er nu som blir skeptiska till detta.

Köpa BMW 1000RR

Köper du en ny BMW just nu så bjuder Handlaren på Fri försäkring(hel)i ett år(sedan billig märkesförsäkring)du får även fritt just nu Quick-shift och race-abs(värde 8000:00)samt en gratis bandag på storbana(och medlemskap i SMC under ett år)detta gör att import är fan inte lönt.
Jag är helt övertygad att den dagen hojen bytas in så förlorar du det du tjänade först.
Har faktiskt beställt en hoj idag på MC-Huset och får då 5års garanti+
att jag slapp mångla ut min hoj på blocket till allehanda suspekta köpare med suspekta förslag.
Det blev en GUL med AKRA-slipon.:banana:banana:banana

Så här glad är jag.:tuttar:tuttar:tuttar

Köper du en ny BMW just nu så bjuder Handlaren på Fri försäkring(hel)i ett år(sedan billig märkesförsäkring)du får även fritt just nu Quick-shift och race-abs(värde 8000:00)samt en gratis bandag på storbana(och medlemskap i SMC under ett år)detta gör att import är fan inte lönt.
Jag är helt övertygad att den dagen hojen bytas in så förlorar du det du tjänade först.
Har faktiskt beställt en hoj idag på MC-Huset och får då 5års garanti+
att jag slapp mångla ut min hoj på blocket till allehanda suspekta köpare med suspekta förslag.
Det blev en GUL med AKRA-slipon.:banana:banana:banana

Så här glad är jag.:tuttar:tuttar:tuttar

Ja ja Nicet!:tummenupp Vet en tjej till som oxå har beställt en svart biimer idag på MC-Huset.
Snacka om att S1000RR tar över mer och mer, men det kan man förstå. För det är en riktigt gó MC:tungan
Grattis till ditt nya köp! Helt rätt val tycker jag:tummenupp

Citat:
Inskickat av Steven Fiskmås

Väljer du slick läget så har du abs och traction kvar. Dock går den inte in lika tidigt.. Då tillåter systemet power wheelies i 5 sekunder om du överstiger 23 graders vinkel tror jag det är. Detta är i slick läget. Absen försvinner inte för att du ändrar motorprogram. Absen stänger du av på separat knapp.

Power wheelie i 5 sekunder blir ändå en rätt bra sträcka för er nu som blir skeptiska till detta.

I slicks mode stängs enbart Race-ABS av bak! DTCen blandar sig knappt, förutom om man skulle tex hamna utanför asfallten där det är grus och hjulet spinner på för bra så blandar sig DTCen in direkt. Annars inte så mycke. Går heller ej att weela från stilla stående, måste först rulla tio meter drygt. Men man kan ju stänga av ABS och DTC oxå om man så vill:yoparty

Ringde till IF idag och jag är 26 år gammal, fick ett pris på 20700:- hel/helår inklusive olycksfallsförsäkring. Inte så dumt för en hoj av det virket.

Most bang 4 bucks enligt mig :) Nu gäller det bara att hitta ett fint exemplar att köpa, helst 2011 men även sena 2010:or är intressanta. Syns på vägarna boyz and girlz!

/Tobbe85

Ringde till IF idag och jag är 26 år gammal, fick ett pris på 20700:- hel/helår inklusive olycksfallsförsäkring. Inte så dumt för en hoj av det virket.

Most bang 4 bucks enligt mig :) Nu gäller det bara att hitta ett fint exemplar att köpa, helst 2011 men även sena 2010:or är intressanta. Syns på vägarna boyz and girlz!

/Tobbe85

Vi börjar bli en hel liten beemeer-armé i Nacka/Värmdö! :D Välkommen till Lv 222 Racing i så fall! :tummenupp Och in på BMW S1000RR-tråden med er! :yoparty

vad har bmw 2010 för kända fel någon som vet vad man ska hålla utkik efter vid köp?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman