Köp av BMW 3 serie e46 eller nyare

M3 är överlag bättre ihopsatta av mina erfarenheter (2 st E36) dom byggs inte ens på samma ställe som "vanliga" bilarna, allt lirar bättre på dom, rostskyddet vet jag inget om, men under alla mina år som jag hängde på autower.se läste jag inget om förekommande rost på E46 M3...som sagt, aluhuv, (dörrar?)
Grymma bilar, & billiga nu dessutom, skulle lätt köpa en & bruka året om. :tummenupp

En av dom snyggaste karosser som ritats enligt mig......:Bugar

Bifogat

• e46_m3_front_big.jpg
    e46_m3_front_big.jpg
    36.6 KB · Visningar: 218
Last edited:
M3 är överlag bättre ihopsatta av mina erfarenheter (2 st E36) dom byggs inte ens på samma ställe som "vanliga" bilarna, allt lirar bättre på dom, rostskyddet vet jag inget om, men under alla mina år som jag hängde på autower.se läste jag inget om förekommande rost på E46 M3...som sagt, aluhuv, (dörrar?)
Grymma bilar, & billiga nu dessutom, skulle lätt köpa en & bruka året om. :tummenupp

Ja, den är så läskigt snygg så det är knappt sant. En kompis har en sådan. Jag är inte alls avis! :gnissla

M3 E46 var väldigt lyckad. Betydligt snyggare än efterföljaren. De börjar komma ner i pris nu jämfört med sist jag tittade på dem. Försäkringen är väl det enda som inte gått ner och lär så inte göra på grund av att "fel" klientel numera har råd att köpa dem.

En CSL är inget man kör med året runt. Skulle nog helst köpt en M3 med Competition paketet. De är dock inte så vanliga. Kom -04 eller -5. Tyvärr går det inte att få på 17" vinterdäck på en sådan på grund av större bromsskivor men det får man ta. SMGII lådan kom jag inte överens med när jag provade en M3 sist. Det gör utbudet mindre. Lådan var grym när man kör aktivt. Under mer normal körning kändes det som om man åkte passagerare med en förare som inte kunde växla ordentligt.

Ska nog börja följa marknaden igen och se om något intressant dyker upp.

Det är inga problem att köra en M3 året runt. Inte med antispinn och antisladd inkopplat. Diffspärren lär förbättra framkomligheten jämfört med en standard BMW 330 vintertid. Möjligt att den kan få lite problem i backar där nysnö fallit, men det är sådant man får ta.

Körde du någon av dina M3 E36 på vintern? Var ytterst nära att köpa en M3 E36 runt 1998- 1999. Självbevarelsedriften sa nej. Tyckte då att det antagligen skulle vara en värdelös vinterbil. Med det sagt är det här i stan en äldre man som kör runt i en M3 E36 året runt. Såg honom så sent som i vintras. Kör runt med sin "tant" i passagerarstolen. Den är gul med gul/svart skinnklädsel. Bilen är i utmärkt skick trots att den gått året runt sedan den var ny. Skulle inte ha några betänkligheter att köpa hans bil som för övrigt är helt original. Skötsel är A & O som någon annan varit inne på. Dock kan det finnas andra saker som man inte kan påverka som ägare. En del av de rostproblem som uppstått på E46 och E39 karosserna är inget man som ägare kan påverka det minsta. Det är fel i tillverkningen. Huvudanledningen varför jag inte köpte en BMW sist.

Hur håller E90 och E60 ur rostsynpunkt. Läst något om det på Autopower?

E90/91/92 och E60/61 har samma problem som E46 och E39, i princip. Men den 12-åriga rostskyddsgarantin är faktiskt bra. Bubblar rosten igenom lacken fixar BMW det utan att tjafsa (de vill ha jobben eftersom BMW i Vaterlandt betalar). För er som vill undvika rost så torkar ni av (efter tvätt) motorhuv mellan lysena och huven, under dörrarna samt bakluckan (öppna och torka runt kanterna).

Jag kör en 325iMII E46 2004 och fullkomligt älskar den. Har kört den från 3800mil till nuvarande 6700mil utan ett enda problem. Makalöst skön bil. Rolig med hyfsad oumpff. Det enda negativa är väl Buisness-CDn som inte låter superduperbra.. 330E46 är snabbare än 325 (192hk/230hk) men karaktären är sävligare och upplevs inte lika aggressiv.

large_124710-1162909.jpg

Köp en med M-paket 2.

Om du jobbar på BMW skulle du kunna höra dig för gällande M3 och de frågorna jag ställde tidigare i tråden?

Var ett tag ute efter en M3 och kan nog tänka mig att köpa en fortfarande om det inte vore för rostryktena på E46 och E39 karossen. Tänkte nämligen köra bilen året runt.

De delar som är i alu kommer naturligtvis inte att rosta och de M3 som vi haft inne har väl inte heller varit rostiga, personligen så tror jag inte att det beror på enbart någon tillverkningsprocess utan även att ägarna är mer måna om sin M3. Det är ju inte direkt Olle Svensson 37 som kör till dagis och fixar dörruppslag i sina grannars bilar som har en M3 utan det är OFTAST entusiaster men givetvis så finns det undantag.

Min kompis har en M3 -02 som han kör på vintern utan problem, den har Bilstein coilovers och är sänkt och det funkar utan problem. Dock är den inte bottsänkt men han kör med 18" på vinterhjulen så det förbättrar ju markfrigången än om han hade kört 16" t.ex.

Jag håller med föregående talare hursomhelst, rostproblemet är lite överdrivet, visst förekommer det men jag ser många fler "rostfria" E39/E46 än rostiga och som de andra oxå sa så beror det ju på hur väl man sköter bilen.

Det tycker jag, jag antar att du syftar på vanosproblemen? Vi hade en bil i höstas som var en -01 eller -02 där vi fick justera kamtiderna på nytt men annars har vi inte haft några direkta strul med den biten. Det är som jag nämnde innan kamgivare o.d som brukar paja men det är inte heller jätteofta, mest slumpen som avgöra.

Det tycker jag, jag antar att du syftar på vanosproblemen? Vi hade en bil i höstas som var en -01 eller -02 där vi fick justera kamtiderna på nytt men annars har vi inte haft några direkta strul med den biten. Det är som jag nämnde innan kamgivare o.d som brukar paja men det är inte heller jätteofta, mest slumpen som avgöra.

Vevlager och vevstakarna tänker jag på. Tidiga bilar återkallades vet jag. Hände en del motorras på de bilarna. Eftersom det varit rätt tyst antar jag att man fått ordning på motorerna. Samma motor sitter ju i Z4M.

Jaha det hade jag inte en tanke på hehe men jo det är löst, därav att jag glömde bort det :)

Tricket med att hålla in trippknappen när man slår på tändningen, för att få fram äkta mil, känns det tillförlitligt?
I så fall har min gått det dubbla... :gnissel

NEJ.

Det du får fram är något mjukvarunummer eller nåt liknande, det har ingenting att göra med något miltal över huvud taget.

Nej #2.
Skulle vilja veta var skrönan uppkom ifrån.

Som Dani skriver, nr och mjukvara på instrumenthus, status och lite lamptester.
Kyltemp, spänning, varvtal och hastighet är info som kan vara vettigt ibland om man felsöker.
Miltalet sitter i instrumenthus, ljusmodul och EWSen.

Last edited:
Är det inte de olika service-miltalen som dyker upp? Dvs när man haft bilen inne och uppkopplad?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph