Köp av BMW 3 serie e46 eller nyare

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Sitter och söker av blocket och mobile.de

Ska bo i tyskland så tänkte jag skulle köra tyskt. Men hur kommer det sig att bilarna är så himla mycket billigare i tyskland, tex denna.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...dsAsString=&lang=en&id=130606003&pageNumber=1

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...dsAsString=&lang=en&id=130609810&pageNumber=1

Gjordes det ett motorbyte vid 99 till -00. Kan se att vissa har 160hk och vissa 170hk. Jag tänker då på BMW 320. Finns det någon modell som är sämre än någon annan? Jag tänker mig köpa en bil för max 70000kr

Kommer köra långa sträckor, är en cab jobbig då eller har dom ändå fått dom tysta?

!!sI3SkQEG0~$(KGrHqIOKiYEu,Ej)!)7BL5zdyClh!~~_24.JPG

Last edited:
Från 01 (kanske sena 00) kom det en uppgraderad 2.2 litersmotor till 320:n, helt i alu, 170 hk, dubbelvanos har den också om jag ej missminner mig.
Har haft en hel hög av dessa, kanonbilar! KÖP!!

http://www.autopower.se/Guider/begagnatguiden/E46/

:)

Har själv en -02 320d touring automat med 15.000 på mätaren. Bilen går fullständigt felfritt, men drar lite mycket diesel.. Det beror säkerligen på automatlådan.

Satsa på en -02 eller nyare så du får 150 hästars motorn. Den har commonrailinsprutning och variabel VNT turbo. Motorn är betydligt roligare än gamlöa 136 hästarn som känns slö i jämförelse. Vi är iallafall sjukt nöjda med bilen.

Rosten är väl ett problem på dessa bilar. Från -04 förlängdes rostskydds garantierna till 12 år. Vad det nu är värt.

www.autopower.se

Leta och läs,finns hur mycket som helst om svagheter,frusen vevhusventilation verkar vara mer standard än undantag och hela bakvagnen på coupé-modellen verkar ramla av på de tidigare(iaf. motorstarkare)årsmodellerna särskilt om den har drag.

Ska du ha xenon ska det vara av rätt märke annars kan chromet släppa från reflektorn med helkasst ljus som följd,ca:20´på bmw.

Henrik

Just ja,12års rostskydd gäller från 1/1-04,första reistrering alltså och inget med årsmodell.
En tidig -04 uttagen dec-03 har Inte 12år medans en -03a uttagen jan-04 har det.

BMW har varit mycket generösa med den garantin men har börjat spara lite där,tidigare var det ny huv eller liknande om det poppade upp rost men numera verkar det bli omlack.

Last edited:
Jag har en 328, e46, och är jättenöjd. Sjukt skön att köra.

Standardfel är väl svagheterna i framvagnen kan jag tycka. Har fått byta spindelleder fram, och det är lite dumt för du måste byta hela länkarmen då också.

Rost har jag inte haft problem med, och ingen bakvagn som trillar sönder heller.

Jag har ändå kört 12000 mil med den på 3,5 år.

Jag har en 328, e46, och är jättenöjd. Sjukt skön att köra.

Standardfel är väl svagheterna i framvagnen kan jag tycka. Har fått byta spindelleder fram, och det är lite dumt för du måste byta hela länkarmen då också.

Rost har jag inte haft problem med, och ingen bakvagn som trillar sönder heller.

Jag har ändå kört 12000 mil med den på 3,5 år.

Generellt får man byta hela länkarmen, ja.
Om man inte hittar en bra mek som bara byter spindelleden.
Men inte alla som ens vill ge sig på det.
Jag bytte spindelled, gick på 1100:- inkl ombes.
Harry Pull på Holländargatan. Hälsa från mig. :tummenupp

Generellt får man byta hela länkarmen, ja.
Om man inte hittar en bra mek som bara byter spindelleden.
Men inte alla som ens vill ge sig på det.
Jag bytte spindelled, gick på 1100:- inkl ombes.
Harry Pull på Holländargatan. Hälsa från mig. :tummenupp

Nu bor ju jag i Skåne, så det är nog mer lönsamt att byta hela.. ;) Och nu är den ju bytt för 2000 mil sen, vore ju fan om den gav med sig igen! :D

Helt ok bilar men jävligt slöa. Hade satsat på 330 om jag skulle köpt e46 igen, eller i ditt fall en diesel då dem dricker sjukt mycket trots den låga prestandan.

Nu bor ju jag i Skåne, så det är nog mer lönsamt att byta hela.. ;) Och nu är den ju bytt för 2000 mil sen, vore ju fan om den gav med sig igen! :D

Självklart.
Som du säger är det en svaghet på bumsarna.
Rost... nja, inte mer än vilken Opel eller MB som helst. Audi verkar dock klara sig bättre. Skönare bil att åka/köra i om man räknar till pris är faktiskt svår att hitta.
Min kommer säkert att självdö av ålder och mil snart, men helt lysande, både i stan och på landsvägen.
Gillar den skarpt.

Helt ok bilar men jävligt slöa. Hade satsat på 330 om jag skulle köpt e46 igen, eller i ditt fall en diesel då dem dricker sjukt mycket trots den låga prestandan.

Mja...
Min 323 -98 som nerspecats till 170hk pga Tysklands bestämmelser tycker jag ger bra om man jämför effekt-förbrukning.
2,5l rak sexa med ... ok, låt oss säga över 170 hk.
Touring (kombi) och automat.
Jag har kört den på 0,76 i mkt snabb landsvägsfart, där det mest är start/stopp, dvs dessa satans vajerräcken. GAAAAS, hamna bakom å bromsa, sen GAAAASS! Tycker det är helt ok för den effekten, automat, svinkallt, fullastat, skitgammal bil, mm.

Men självklart är ju diesel snålare.
Billigare beror ju lite på hur mkt man kör och hanterar statens diaboliska straffskatter.

Last edited:
Är det någon skillnad i rostskydd på en standard BMW 330 och en M3? De skiljer ju sig en del från varandra. M3 har t ex aluminium huv. Den har inte heller samma skärmar över hjulhus. Tror även dörrarna skiljer sig åt, men där är jag inte helt säker. Tillverkningsprocessen är väl likvärdig mellan bilarna så därmed borde ju rosten även uppstå på M3 vid samma ställen som en vanlig E46 exkl motorhuv.

Någon M3 ägare här som vill bekänna att de har rost på sin ögonsten?

Hur är det med fyrhjulsdriften, jag vill kunna ha bilen till lite lek på asfalt. Går det helt koppla ur framhjulsdriften? Ser att det finns måna Xi och välja bland 325.

Slö med 170hk, hum idag har jag 75hk:D Men har kört en 328 touring i en månad tidigare som jag stormtrivdes i. Nu blir det mycket autobahn så lika bra att ha en bil som gillar långa sträckor i hög fart.

Jävligt sugen.

Hur är det med fyrhjulsdriften, jag vill kunna ha bilen till lite lek på asfalt. Går det helt koppla ur framhjulsdriften? Ser att det finns måna Xi och välja bland 325.

Fyrhjulsdriften är inte urkopplingsbar. Vintertid på snötäckta vägar går den med stor sannolikhet att leka med. På torr asfalt tror jag drivlinan skulle ta för mycket stryk.

BMW´s 4x4 är exceptionellt bra. De har tiollochmed passerat Audi i antalet sålda i Sverige för något år sedan. Konstant 35/65 fördelning så bilen upplevs som mer bakhjulsdriven än andra.. Provade en 325Xi för ett tag sedan och det var en jätteskön bil. Lite segare pga. 4x4, men flinet vid rödljusen var avsevärd eftersom de flesta inte fattar att BMW kan göra 4x4..

Som sgat.. Vi har haft våran nu sedan 2005 och bilen är den i särklass bästa vi haft.. Den finns en anledning till att BMW alltid hamnar i topp på autoindex. De är helt enkelt j*vligt duktiga på bilar där nere i bayern.

Jag köpte själv en 325i -02 för ett och ett halvt år sen och jag stormtrivs. Jag behöver egentligen inte bilen då jag bor i en storstad (nåja, malmö) och har 1,5km till jobbet och 1km till centrum, men jag vill inte skiljas från den.

Tips är att skaffa en med faceliften (sena årsmod. -01 eller nyare tror jag), då de ska rosta mindre.

Den är inte så törstig, ganska beroende på däck och fälg har jag märkt, men jag har fått den att dricka 0,70 långkörning i rätt hög hastighet, och sällan över 1,0 även med mycket acc på kortare sträckor och stadskörning.

Köp!

Jag har en 320 Cab -06 men E46 modellen. Den är den absolut skönaste bilen jag någonsin ägt, ändå är jag gravt Hondaskadad och kört det i över 10 år i sträck. Just Caben är svintung, den väger 1620KG så min bränsleförbrukning som snålast har kommit ner på 0.94L/milen. Då är det lite lite stadstrafik och pendling på 4mil till jobbet där 2 mil är 110 väg och 2 mil 90 väg. Jag kan tillägga att jag då inte är alls speciellt tung på högetfoten.

Drivlinan i dessa motorer är svinbra, pajar sällan och om det pajar så är det oftast någon kamgivare eller liknande så det är sällan man blir stående. Dock är vattenpumpar och/eller termostater vanliga fel vid ca 15.000 mil och uppåt.

Spindelleder/styrleder och andra hjulupphängningsdetaljer är desto vanligare. Jag fick byta en styrled på min Cab när jag precis köpte den inför den första besiktningen, då var den inte ens 3 år gammal. Hursomhelst så är det mkt mkt komfort och glidarbil för pengarna men hur man än försöker vrida och vända på det så är den dyrare i drift än t.ex de vanliga japsbilarna o.d som rullar på vägarna.

Jag kan tillägga, ang. ljudnivån i Cabmodellen, att den inte är alls farlig, jämför man med andra Cabmodeller med tygtak så är den bra som fan, det beror dock på den massiva ljuddämpningen som finns i bilen. Det och alla förstärkningar i chassi mm bidrar till den svintunga bilen dock, vilket oxå föranleder den höga förbrukningen.

Jag jobbar på BMW själv och jag kan iaf vara såpass ärlig och säga att BMW strular betydligt mer än t.ex Toyota, Honda, Kia mm men BMW kunder är ändå såpass inrutade och kära i sina bilar så det leder till att de hamnar högt i "Autoindex" men det är en annan diskussion. Köper du en E46 tror jag iaf inte du blir missnöjd, sålänge du köper ett fint ex.

Lycka Till och skrik till om det är några tekniska frågar du har.

Jag jobbar på BMW själv och jag kan iaf vara såpass ärlig och säga att BMW strular betydligt mer än t.ex Toyota, Honda, Kia mm men BMW kunder är ändå såpass inrutade och kära i sina bilar så det leder till att de hamnar högt i "Autoindex" men det är en annan diskussion. Köper du en E46 tror jag iaf inte du blir missnöjd, sålänge du köper ett fint ex.

Lycka Till och skrik till om det är några tekniska frågar du har.

Om du jobbar på BMW skulle du kunna höra dig för gällande M3 och de frågorna jag ställde tidigare i tråden?

Var ett tag ute efter en M3 och kan nog tänka mig att köpa en fortfarande om det inte vore för rostryktena på E46 och E39 karossen. Tänkte nämligen köra bilen året runt.

Just de ryktena tycker jag är lite oförtjänade och beror nog på att ägarna själva ropar varg i onödan. Visst förkommer det lite bubbel men E39an tex är inte längre någon ungdom. Jämfört med många andra bilar av samma årsmodeller tycker jag att de klarar sig betydligt bättre då oftast bara är kosmetiskt dvs relativt lättfixat.

Har sett många E39or som är helt rostfria och det hänger på hur de varit skötta. De som verkar klara sig bäst är 98 och 99.
Som allt annat, de 5 billigaste på Blocket representerar definitivt inte utbudet. En välskött E39a är nog något av mest bang for the buck man kan få.

Just de ryktena tycker jag är lite oförtjänade och beror nog på att ägarna själva ropar varg i onödan. Visst förkommer det lite bubbel men E39an tex är inte längre någon ungdom. Jämfört med många andra bilar av samma årsmodeller tycker jag att de klarar sig betydligt bättre då oftast bara är kosmetiskt dvs relativt lättfixat.

Har sett många E39or som är helt rostfria och det hänger på hur de varit skötta. De som verkar klara sig bäst är 98 och 99.
Som allt annat, de 5 billigaste på Blocket representerar definitivt inte utbudet. En välskött E39a är nog något av mest bang for the buck man kan få.

Låter vettigt. Samma intryck som jag fått.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT