Köp av banhoj, vad ska man tänka på??

Firetwin

*Det löser sig alltid ska du se*
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Marietown
Hoj
Kawa Z1000 -03
Tja tja! Tänkte köpa banhoj, mest dels för att åka runt på bandagar mm. Vad ska man tänka på vid köp?? Har kollat på en R6 typ 00-02, priset får ligga typ 30-35 är det ett bra val?
Kan man bara köra i snabb grupp oförsäkrad, lr är det en speciell fsk för banhoj på bana. Måste man vara medlem ngn stans? Mer tips önskas:tummenupp
 
Ban/racehojar har ofta vurpats en del, så kolla att allt är helt å rakt, eller iaf körbart rakt :rolleyes: Sen är det som med alla hojar, kolla slitdelar mm.
Du kan köra i oförsäkrade grupper ja, sen om den är snabb eller inte är ju upp till arrangören. Jag har både varit på körningar som har varit uppdelade försäkrad/oförsäkrad, och körningar där alla har kört oförsäkrat och man har delat upp efter hastighet istället.
Det finns inga vagnskadeförsäkringar för banhojar, dels för att nästan inga bolag har tillåter bankörning längre, och dels för att man inte kan teckna den typen av försäkringar på icke reggade/icke påställda hojar.
 
Kolla banhojar i Norge.. Racing.no sen kollar du under fliken markedsplassen. billigt me banhojar, tänk dock på kursen..:tummenupp
 
Tjena. Försök köp en hoj med mycke extra grejer, och ska du ge 35 så borde du kunna få en R6 -03 så du får insprut, sålde min -03 för 30 men de va nog lite för billigt:tungan Du har ju inte allt för långt till Gelleråsen så ta licens om du inte har de, bli medlem i klubben och lös ett årskort så kör du varje onsdag under säsongen för 1800kr varav 3 dagar i juli är heldagar! :tummenupp
 
Som andra påpekat ska man självklart kolla att hojen är rak och hel. Annars tror jag inte du ska oroa dig för att köpa hojar som är mycket tävlade. Ofta är dom mer omhändertagna än hojar som körs av semestertävlare som jag :)
 
En hoj som är registrerad är lättare att sälja. Finns det med gatprylar för att göra den gatduglig kostar den mer MEN den är då också mer lättsåld.

Vilken hoj som passar bäst (modell) är nog upp till var och en men generellt kan sägas att 600cc funkar riktigt kalasbra och risken för onormalt högt däckslitage minskar.

Försök hitta en hoj där fjädringskomponenterna redan är bytt till bra priatprylar (ex. Öhlins, WP, Wilbers etc.). Original dämpare funkar naturligtvis bra det med men oftast är det lättare OCH billigare att renovera dessa jämfört med originalprylar.

Försök hitta en hojmodell där det finns mycket reservdelar på skroten, dvs. en vanlig hojmodell, så blir det lite billigare i händelse av vurpa.

Kolla i övrigt, som någon redan skrivit, alla slitagedelar. Det som är dyrt är bla. bromsskivor, fälgar (spruckna/skadade), gaffelben (raka mm.), kåpstag (topkåpa = svindyrt till vissa årsmodeller av R6 tex.).

Renovering av motor (ex. pga. hög oljeförbrukning pga. otäta ventiler/ventiltätningar). Kan kosta riktigt mycket att fixa!

Det som är billigt är bla. hjullager, styrlager (om man kan göra jobbet själv), drivpaket (relativt).

Kolla om kraschpuckar är monterade eller ej. Kolla i så fall var/hur de är monterade. På vissa hojar (viss montering) riskerar man att orsaka dyra reparationer pga. tex. motorfästen går av medan andra placeringar/monteringar räddar väldigt mycket av hojen vid en lättare marksyning.

Just kraschpuckar är inte otvetydligt alltid bra. Ibland greppar puckarna tag i curbs mm. och får hojen till att tippa runt vilket kan orsaka mer skador än om man inte hade haft puck. Ibland räddar de en hel del, så... :va

Lycka till!
// Niklas
Mvh!
// Niklas
 
Tack igen för alla bra svar, jävligt gött med lite hjälp ibland!!
Måste bara sälja min VTR först...ngn sugen...ngn som vet...vill egentligen inte sälja den för jag är bestatt av ljudet..måste vara speciellt med ART slipon, för jag vet ingen vtr som låter så mullrande gött som min, om man kan säga så!! Får väl slänga ut en annons o se vad som händer som sagt!!

30,- sa du Master för din -03, då får jag leta lite till då...annars, är det en bra hoj förövrigt?
 
Om du köper en banhoj som ej är registreringsbar. Tänk på att du då inte kan köra bland snabb gatgrupp. Om du inte har RR-licens kan du inte heller åka oförs/licens-grupp hos vissa bandagsarrangörer.

Du hamnar lite mellan stolarna. Iof är det bara en fördel att ha licens. Kostnaden att ta den är låg och du får två dagar på bana, inkl teori. Man lär sig mycket "folkvett" och får nya kompisar.
 
Om du köper en banhoj som ej är registreringsbar. Tänk på att du då inte kan köra bland snabb gatgrupp. Om du inte har RR-licens kan du inte heller åka oförs/licens-grupp hos vissa bandagsarrangörer.

Du hamnar lite mellan stolarna. Iof är det bara en fördel att ha licens. Kostnaden att ta den är låg och du får två dagar på bana, inkl teori. Man lär sig mycket "folkvett" och får nya kompisar.

Tack tack, lutar nog till o ta RR-licens till våren, bor närmast Gelleråsen o de har väl ngn kurs där antar jag! Tänkte på att de flesta bandagsarrangörer har licens/oförsäkrat, måste man köra som en galning för att passa in där, har kört bana ett antal ggr, men har mest åkt mellansnabb, har åkt snabb 1 gång, jisses vad de gick, hur kör man i licensgruppen, (dum fråga kanske) genemot de andra grupperna, är det bara de som är kanonduktiga på att köra som åker där lr kan de vara som mig som inte kanske har jättevana, men kan ändå köra?
 
Tack tack, lutar nog till o ta RR-licens till våren, bor närmast Gelleråsen o de har väl ngn kurs där antar jag! Tänkte på att de flesta bandagsarrangörer har licens/oförsäkrat, måste man köra som en galning för att passa in där, har kört bana ett antal ggr, men har mest åkt mellansnabb, har åkt snabb 1 gång, jisses vad de gick, hur kör man i licensgruppen, (dum fråga kanske) genemot de andra grupperna, är det bara de som är kanonduktiga på att köra som åker där lr kan de vara som mig som inte kanske har jättevana, men kan ändå köra?

licens gruppen e relativ blandad från 125 åkare till sb åkare. så Gennerelt kan man nog säga att dom flesta med licens har kört endel bana innan.

men å andra sidan så visar dom flesta hänsyn.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top