Köp av 4-hjuling

Sofiiaa

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Honda CB400N
Jag tänkte att det här går in litegrann under offroad, så jag lade det här.

Jag har blivit sjukt sugen på att köpa en 4-hjuling. Jag kan ingenting om dem och vet absolut inte vad jag skall titta på.

Jag vill ha en som i huvudsak skall användas på väg, men jag vill gärna att den fungerar hyfsat offroad också.
Jag har dock hört att om man köper de lite billigare varianterna så har de ganska dålig väghållning, men risk för att vurpa runt i kurvor osv. Detta vill jag självklart undvika och jag planerar att lägga en liten slant på det här. (Tacka vet jag aktier :D)
Jag har ju inte obegränsad budget och funderar väl på begagnat, men har INGEN ANING om vad jag skall leta efter.
Vet inte hur tung man bör ha heller. Blir de väldigt tungstyrda och så om man har en väldigt tung? Jag har väl egentligen planerat runt 500cc eller nåt sånt. Det skall ju inte vara någon liten skitsak i alla fall.

Så, sammanfattningsvis:

- Den skall framför allt vara gjord för vägkörning
- Skall även vara kul att köra i skogen
- Bra väghållning
- Ca 500cc

Hjälp? Det är inte tom någon som häckar på en som de vill bli av med kanske?

Utan att veta säker men Yamaha Raptor är väl bra grejor!

"Ching Chong" grejorna verkar vara kul leksaker men får känslan att du vill ha en lite mer seriös?

Dock så har jag själv aldrig ägt ngn, men kört en billig "ching chong" historia, kul men inget som jag skulle vilja äga själv!!

Har själv kollat lite på detta och de förslag jag har fått av sånna som påstår att dom kan detta :D är yamaha 450 raptor ska vara de som gäller. Lite billigare altenativ är Dinli DMX 450 som jag oxå kollat på. Och jag tyckte den verkade helt OK.

Skicka ett pm till Glenn Ocklund. Det han inte vet är inte värt att veta...om quad. Äta korv e han iofs jäkligt bra på åxå.

Någon Yamaha YFZ 450 eller en Raptor skulle jag satsa på. Roliga maskiner med ordentligt krut i. :)

Sen köra gata med såna här är inte så jätterockigt, nervöst som fan brukar dom gå. Med gatanpassade däck och lite ändrade fjädring- och hjul-inställningar funkat det säkert bättre Men på grus är dom underbart roliga. Då märker man inte av det alls.

Men tungstyrda är dom inte iaf..

Sofiiaa skrev:
2631192 Jag tänkte att det här går in litegrann under offroad, så jag lade det här.

Jag har blivit sjukt sugen på att köpa en 4-hjuling. Jag kan ingenting om dem och vet absolut inte vad jag skall titta på.

Jag vill ha en som i huvudsak skall användas på väg, men jag vill gärna att den fungerar hyfsat offroad också.
Jag har dock hört att om man köper de lite billigare varianterna så har de ganska dålig väghållning, men risk för att vurpa runt i kurvor osv. Detta vill jag självklart undvika och jag planerar att lägga en liten slant på det här. (Tacka vet jag aktier :D)
Jag har ju inte obegränsad budget och funderar väl på begagnat, men har INGEN ANING om vad jag skall leta efter.
Vet inte hur tung man bör ha heller. Blir de väldigt tungstyrda och så om man har en väldigt tung? Jag har väl egentligen planerat runt 500cc eller nåt sånt. Det skall ju inte vara någon liten skitsak i alla fall.

Så, sammanfattningsvis:

- Den skall framför allt vara gjord för vägkörning
- Skall även vara kul att köra i skogen
- Bra väghållning
- Ca 500cc

Hjälp? Det är inte tom någon som häckar på en som de vill bli av med kanske?

Har tittat lite på 4-hjulingar för ett tag sen men föredrar nog 2 hjul istället för 4:tungan Så vitt jag vet så har både yama, honda o suzuki (inte säker på kawa) "race modeller" 450cc & 650cc för gata som är lv-reggade. Som någon nämnde oxå Dinli. Det tråkiga med 4-hjuling är att man får hosta upp minst ca 80000:- (nya kostar de från ca 100000:- standard) & sen vill man säkert ha nåt extra oxå och för de pengarna får man en MKT fräsch hoj men valet är ju olika..:tungan

Geronimo79 skrev:
2631825 Så vitt jag vet så har både yama, honda o suzuki (inte säker på kawa) "race modeller" 450cc & 650cc för gata som är lv-reggade.

Kawa har en (jag tror de e 700cc) V-twin den e hård tycker jag. Har sett nån här i stan som åker runt på en sån. Annars såg jag oxå en KTM 990 quad den va riktigt FEEET :yoparty

Skit i reggningen och köp en LT-500E Quadzilla. 500cc vansinne på fyra hjul. När jag får en hög med pengar över ska jag löpa en sån.

Lansvägsreggad,Kul att köra med i skogen,bra väghållning och på 450cc MÅSTE vara Gasgas Hp Wild 450 du letar efter! . Lycka till!

www.atv-racing.se

Där kan du köpa gat reggade Suzuki med motorn från 450 cross hojen, för en extra slant så får du trim kit, och då går dom så in i helvete:yoparty

Varför inte köpa en motorcykel istället? Jag har hört att det ska vara väldigt roligt att köra motorcykel och att det finns modeller som dels går att köra på väg och dels går att köra i skogen.

Sen har jag hört att folk som kör quads generellt sett är lite slöa i pallet, småfeta och att dom dreglar men att folk som kör maffiga offroad- och enduromotorcyklar däremot är balla och gudalika, men jag vet inte om det stämmer?

sgtpepper skrev:
2633631 Varför inte köpa en motorcykel istället? Jag har hört att det ska vara väldigt roligt att köra motorcykel och att det finns modeller som dels går att köra på väg och dels går att köra i skogen.

Sen har jag hört att folk som kör quads generellt sett är lite slöa i pallet, småfeta och att dom dreglar men att folk som kör maffiga offroad- och enduromotorcyklar däremot är balla och gudalika, men jag vet inte om det stämmer?

Snarare att nu har jag testat både 2 och 4 hjul och jag tror jag behöver en av varje, därför vill jag har hjälp med att hitta en 4-hjuling! :yoparty

Köp en gatreggad Suzuki 450 :tummenupp Blev duktigt imponerad av denna maskin, smidig och går som ett troll original. Kul på fyra hjul kan man också ha tydligen.

Inte pojken i brevet på bilden :)

Bifogat

• Hasse på fyra hjul_2.JPG
    Hasse på fyra hjul_2.JPG
    75.5 KB · Visningar: 117
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!