Kö-körning, hur gör man?

Håller med andra här i tråden om att MC SKA åka förbi bilar.

Sedan anser jag att det vid trafikljus längst fram borde finnas en, på vägen, uppmarkerad ruta (i stadsmiljö) dit bara mc och eu-mopeder kan åka fram, förbi bilar i väntan på grönt ljus - allt för bättre säkerthet och framkomlighet........ :tummenupp

Det finns redan - den vita stopplinjen är till för att sätta foten på så att du står framför bilarna. För att hitta stopplinjen följer du bara den streckade linjen mellan körfälten. Enkelt!
 
2. Kör mellan bilarna men sakta (helst omkörning i samma fil på vänstersidan), poliser kommer 9 gånger av 10 låta dig puttra vidare om de anser att du inte utgör någon fara.

Säg att man passerar en polis när man åker till jobbet och en när man åker hem. Då borde man bli stoppad en gång i veckan, så länge inte poliserna inte anser att man utgör en fara. Låter sjukt jobbigt ;)
 
Det finns redan - den vita stopplinjen är till för att sätta foten på så att du står framför bilarna. För att hitta stopplinjen följer du bara den streckade linjen mellan körfälten. Enkelt!

Stoppsträck = inget ryms framför bilen.

Ruta = Utrymme utformat för mc, där bil ej får stå.

:pannkyss
 
Lagen är ganska tydlig i det avseendet.
Kan du köra om på vänster sida så får du alltid göra det.

Halloj experter, vad säger lagen?

Gäller det bara MC eller bilar också. D.v.s är det lagligt att trycka sig förbi med MC, eller får en bil också trycka sig förbi en MC som står och väntar på grönt. :confused:

T.ex när ma kommer ifatt en massa tröga kromslädar eller offroader med en duktigt snabb bil.

Jag hittar inte paragrafen just nu
 
Last edited:
Varför har ingen sagt det SJÄLVKLARA!?

Åk ut i god tid så du slipper stressa? Hellre 20 min tidigare hemifrån än att behöva stressa och inte komma fram alls!

Sakta men säkert ringer i huvudet på mig när jag ser den här tråden... :P
Knasbollar :)

haha stämmer. Jag åker bil till arbetet oftast, men de minuter jag missade idag som det tog att lägga på MC-utrustningen måste jag ta igen genom att tok-köra i köer. :D
 
Man väljer (om det är möjligt) andra tider. En kollega som ska genom Tingstadstunneln i Göteborg 2 gånger varje dag jobbar 0600 till 1500.
 
I Sthlm passerar man på den sida som är lämplig. Längst ut till höger eller vänster brukar vara ett bra alternativ.
 
Stoppsträck = inget ryms framför bilen.

Ruta = Utrymme utformat för mc, där bil ej får stå.

:pannkyss

Varför skulle du vilja stå framför 2 ton suv med en kanske halvblind och sur idiot vid ratten? Enda säkra stället vid rödljus är mellan bilarna längst fram. Ingen bil kan hoppa åt sidan från stillastående. I den positionen så spelar det heller ingen roll hur "startsnabb" du är eftersom du har fritt spår och bilarna blir efter till nästa korsning ändå.
 
är det bara jag som upplever att 9 av 10 bilister underlättar för oss med mc vid köbildning, dvs. flyttar sig om möjligt så att man kan slinka förbi ??

iof 1 på 100 som ställer sig så att man inte kommer förbi alls :(

Även min erfarenhet.:tummenupp
 
Kön blir ju längre om man står med mc och tar upp en plats.

Sedan gäller att man är först iväg efter ett stopp och sedan åker i mellan vid nästa kö, annars är man ju ivägen.
 
Kör om i samma fil nära till vänster om bilarna. Det finns många fler centimeter än vad man kan tro där såvida du inte kör Goldwing eller flakmoppe...
Man får ju som många skrivit vara beredd på vinglande bilar och folk som tycker att Mc förare ska dö DIREKCT!1 men de är i min uppfattning skapligt ovanliga.
Har man sedan en något högre hastighet än övriga trafiken så brukar det flyta på bättre även om det kan låta konstigt.
 
Min uppfattning är att, som andra tidigare nämnt, man har rättighet att passera fordon i samma fil. T.ex. så får man ju passera en vänstersvängande bil (på t.ex. vanlig väg med mittlinje) på höger sida = samma fil. Dessutom ska man väl, i en flerfilig korsning, placera sig till höger i höger körfält (som har pil BÅDE framåt OCH åt höger) med sin MC om man ska höger så att bilar kan passera i samma fil vänster om en? På samma sätt som man passerar cyklar och mopeder som står till höger i korsningar. Vet inte varför men det gäller väl inte om man ska vänster och vänster körfält har pil framåt OCH vänster? Jag minns inte varför, men då ska man som vanligt stå mitt i körfältet.

Personligen så följer jag några enklare regler om jag bestämmer mig för att passera bilar i en flerfilig rödljuskorsning. Då kör jag ÄNDA fram mellan bilarna om det precis slagit om till rött eller det verkar vara ett bra tag kvar till grönt. Och endast om kön står stilla. Jag brukar inte tränga mig in längre fram utan åker hela vägen fram och drar iväg direkt på grönt före bilen snett bakom mig. Brukar stanna troget på min plats om det är nära till grönt eller om kön rullar för att slippa klämma in mig och för att det är mindre risker + problem. Dessutom mer artigt. Enligt mig så kortar man ju köerna på detta sätt eftersom jag inte tränger in mig. Givetvis måste man kolla spärrlinjerna och av naturliga skäl – bilar har en tendens att stå något till höger framme vid rödljus – så jag hamnar i 99,9% av fallen längst fram i höger körfält, till vänster strax framför första bilen. Tror också att föraren i bilen bakom mig till höger har lättare att se mig än bilen till vänster.

På köbildning på flerfilig motorväg (jag bor i storstad) så händer det att jag kör mellan bilarna när de håller låg hastighet men oftast endast när kön står stilla. Brukar ta rygg på andra MC om de passerar mig bakifrån när jag står still. Bilisterna verkar se oss bättre om man är fler. Sen händer det, när tålamodet är riktigt lågt att jag kör på vägrenen men det är definitivt kört om farbror blå ser det.

/ Mamo
 
Last edited:
Jag tycker det är konstigt att vissa bilister blir arga när man försöker köra förbi dem vid kö. Att motorcyklar kör förbi köer hjälper ju både motorcyklisterna och bilisterna, eller hur?
Tänk om alla motorcyklar skulle ställa sig i kön och köa likt bilarna... Köerna skulle bli markant längre.
 
För att komma med en positiv nyhet i denna tråd, igår körde jag hem som vanligt på Sturegatan och kom ikapp en polisbil i köerna. Eftersom det stod stilla så tog jag modet till mig och kröp om på högersidan (vänstersidan var det heldraget och ingen plats). Hade dom velat ta mig så hade dom kunnat göra det eftersom jag var tvungen att stanna 2 bilar fram så det verkade vara ok för dom. (Självklart finns det undantag)

Så länge man tar det lugnt och visar hänsyn så brukar det mesta gå vägen.

OT: Varje dag... Scooterfuckon.... :mad::död:huvet:va
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top