Kåporna helt klara...

Seizure Later skrev:
17.00 - 18.30...

Ska du åka från Borås eller Falkenberg? Jag åker ner från Borås, det finns plats i bilen... :hej

Jag jobbar 15.00 - 24.00, men om jag kan ta ledigt så skulle jag gärna åka med ner. Frågar bossen idag så får vi se vad som händer.

Vilken tid hade du tänkt att vi skulle åka/komma tillbaks i så fall?
 
abstruse skrev:
Det var tanken att göra den originalgul och sedan köra med svarta stripes här och där. Men, det var toksvårt att få tag i originalfärg utan att skicka kåpor Svea Rike runt, trots att jag hade färgkoderna.

Jag är nöjd ändå.

haha, som jag då, jag fick inte tag på färgkoden till min gamla röda färg, trots jag hade namnet på färgen.
Så då blev det svart.
Fast du måste ju ta och flytta hit till solna, nu när du har riktiga gnaget-färger :tummenupp
 
Nyteknik skrev:
Det verkar vansinnigt att lägga ner så mycket tid och energi på att lacka kåporna på en racehoj. Är det för viktiga sponsorer kan jag förstå det, men annars...

Nästa steg i västkust-kursen om rejsmeking är bonnmek med hjälp av glasfiber,glasfiberspackel, maskeringstejp, plastfolie och finspackel (om man ska mecka som en brud)... Då slipar vi glasfiber med vinkelslip, spacklar inte mer än 2ggr och slipar inte med finare papper än 240.

Och kolla förresten in mitt tälttest
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=3192

Jag kommer bli tvungen att sälja båtfan....eller lacka om den.
 
oFFkeFF skrev:
haha, som jag då, jag fick inte tag på färgkoden till min gamla röda färg, trots jag hade namnet på färgen.
Så då blev det svart.
Fast du måste ju ta och flytta hit till solna, nu när du har riktiga gnaget-färger :tummenupp

Mnjae... ...jag är ju DIF:are... :D
 
En eller flera frågor till dig abstruse:
Är det en speciell slags färg du lackar kåporna med?
Behövs det någon form av förbehandling av krasch kåporna innan lacken ska på?
Är färgen svår att få tag på samt hur mycket behövs o vad kostar färgen ca?

Ursäkta att jag undrar så mycket men jag ska köpa krash kåpor till min båge, och då vill jag att det ska se snyggt ut utan att färgen så småningom flagnar av pga jag har valt fel färg typ samt inte gjort någon behandling innan lackning.
 
chrille-r1000 skrev:
En eller flera frågor till dig abstruse:
Är det en speciell slags färg du lackar kåporna med?
Behövs det någon form av förbehandling av krasch kåporna innan lacken ska på?
Är färgen svår att få tag på samt hur mycket behövs o vad kostar färgen ca?

Ursäkta att jag undrar så mycket men jag ska köpa krash kåpor till min båge, och då vill jag att det ska se snyggt ut utan att färgen så småningom flagnar av pga jag har valt fel färg typ samt inte gjort någon behandling innan lackning.

Jag köpte International Perfection 709 Blanksvart, på Chrilles rekommendation. Med tanke på slutresultatet kan jag bara rekommendera den. Tyvärr råkade jag ju ut för ett litet missöde, men det har ju inte med färgen som sådan att göra.

Vi gjorde rent kåporna med T-röd. Slipade och spacklade sedan i ca sex timmar och gjorde därefter rent med T-röd igen och körde med klibbduk strax innan vi lackade. Lackade gjorde vi i två lager.

0.75l kostade 360:- så den är inte gratis. Sedan behöver du ju förtunning och lite annat småtjafs också.

Edit: Just ja, jag köpte två burkar med färg (tvåkomponents), men vi klarade oss precis med blott en burk.
 
En vanlig våtslipning med fint papper inte igenom gelcoaten bara.
Och är det spår i dem efter gjutformen och du vill ha finish så lite finspackling och tillhörande slipning efter det och sen lackar du som vanligt grund och en våtslipning och sedan topplack
 
När vi är inne på lackning...

Hur länge ska kåporna torka innan man kan röra vid dom utan att det repas..
ska ju torka ett tag...

såhär ligger det till

Ligger en blåmetalick lack i botten i två lager
och sen fyra lager klarlack på det..

hur länge bör jag vänta med att flytta (köra kåporna i bil)
och montera dom??

tacksam för svar!!
 
abstruse skrev:
Jag köpte International Perfection 709 Blanksvart, på Chrilles rekommendation. Med tanke på slutresultatet kan jag bara rekommendera den. Tyvärr råkade jag ju ut för ett litet missöde, men det har ju inte med färgen som sådan att göra.

Vi gjorde rent kåporna med T-röd. Slipade och spacklade sedan i ca sex timmar och gjorde därefter rent med T-röd igen och körde med klibbduk strax innan vi lackade. Lackade gjorde vi i två lager.

0.75l kostade 360:- så den är inte gratis. Sedan behöver du ju förtunning och lite annat småtjafs också.

Edit: Just ja, jag köpte två burkar med färg (tvåkomponents), men vi klarade oss precis med blott en burk.



Oki, men var kan man köpa färgen samt vilken spackel ska man ha om det är en speciell sort och vart vänder man sig då?

Och vart skaffar man en klibbduk och hur ser en sådan ut?
 
chrille-r1000 skrev:
Oki, men var kan man köpa färgen samt vilken spackel ska man ha om det är en speciell sort och vart vänder man sig då?

Och vart skaffar man en klibbduk och hur ser en sådan ut?

Kolla med din lokale färgnasare, svar på samtliga frågor ovan. Lycka till! :tummenupp
 
Klargörande om International Perfection 709, 2-komponentslack

- Går att lacka rakt på spackel och glasfiber även om din lokale färgnasare naturligtvis kommer försöka sälja Internationals svindyra grundfärg till dig också. Detta VET jag efter att ha lackat kraschkåporna till min 600(blå en säsong och sedan vita), glasfiberskroven på min katamaran och min första bil. Allt detta på inrådan av min farbror som alltid använt den till just glasfiber när han använt det i båtsammanhang. Jag använde den även till fälgarna på hojen och det funkade ok men där det fanns enkomponentslack av OK-typ kvar så reste det sig lite.

- Ingen klarlack, men trots deta MYCKET slitstark och dessutom polerbar vilket gör att man kan få ordning på lystern igen.

-Iom att den är avsedd för den här typen av jobb behöver man inte fundera på mjukmedel el dyl. Går även att rolla/penselmåla men det är skitsvårt att lyckas med...

Nackdelar??? Begränsat utbud av nyanser, högt pris och dyr förtunning. En sjysst försäljare vet vilka andra sorter du kan använda men den rekommenderade International-förtunningen är dyr!
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top