Kåpglaskanten, hur noga är det?

H-Klint

Långt ifrån nyfödd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR600-97 - Skrapad å ful, GS750-77 Ånglok
Hur gör ni med kåpglaskanten?

Enligt reglementet ska den vara minst 3mm tjock (tror jag).

När jag förberredde inför B-racet förra året var det där en
av mina panik punkter. Åkte till OK och köpte genomskinlig
slang som jag skar upp och klistrade fast med cyanolit.

Fungerade bra men kunde vart snyggare. Väl på plats i Sviestad
vid besiktningen vart jag lite konfunderad över reaktionen
på besiktningsgubbarna "det där är bra, det där ÄR bra" mumlades
det om glas kanten. Sen kollade jag i depån och ingen verkar
använda nåt på kanten.

Så är det där om kanten en regel som alla skiter i och ingen bryr sig?
Eller har jag missat nåt fundamentalt?

Jag har satt dit en svart list. Den kallas just kåpglaslist och köps t.ex av S-racing. Blev riktigt snyggt:

Bifogat

• list.jpg
    list.jpg
    11.7 KB · Visningar: 97
Det finns folk som omkommit då dom skurit upp halsen på kåpglaset. Använd förnuftet och sätt dit en list om du saknar! Det krävs inte mycket för att det ska gå åt helvete ibland.

/HW

HW skrev:
Det finns folk som omkommit då dom skurit upp halsen på kåpglaset. Använd förnuftet och sätt dit en list om du saknar! Det krävs inte mycket för att det ska gå åt helvete ibland.

/HW

Källa?

Hur f-n skär man halsen av sig på kåpglaset...????? Måste vara ett akrobatiskt nummer utan dess like....

K-Micke skrev:
Fästena för glaset brukar väl vara gjorda så att dom rycks loss från kåpan?
Man ska använda skruv och mutter i plast för kåpan, I do!

Chris Ash skrev:
Källa?

Hur f-n skär man halsen av sig på kåpglaset...????? Måste vara ett akrobatiskt nummer utan dess like....

Om du kör av och kör in i något så det tar stopp...inte så ovanligt väl? Kåpglaset är ganska väl injusterat i vinkel mot halspulsårdern och armarna tar inte emot speciellt mycket i det läget.
Det är inga direkt trevliga saker att filosofiera runt men det är ju en ren säkerhetsfråga.

edit: det fallet jag refererar till var inte på någon tävlingsbana utan på st. larsgatan i Linköping för ett antal år sedan. Jag kommer inte ihåg dom exakta detaljerna, dom är dessutom orelevanta i sammanhanget.

/HW

Last edited:
Missförstå inte mig nu, jag kommer att åka med slangen på.

Vad jag kanske egentligen var ute efter var
>Så är det där om kanten en regel som alla skiter i och ingen bryr sig?<

Och i förlängningen är det fler regler som som folk skiter i som
genererar nerslag i besiktningen endast då bes. mannen har vaknat på
fel (rätt?) sida.

HW skrev:
Om du kör av och kör in i något så det tar stopp...inte så ovanligt väl? Kåpglaset är ganska väl injusterat i vinkel mot halspulsårdern och armarna tar inte emot speciellt mycket i det läget.
Det är inga direkt trevliga saker att filosofiera runt men det är ju en ren säkerhetsfråga.

edit: det fallet jag refererar till var inte på någon tävlingsbana utan på st. larsgatan i Linköping för ett antal år sedan. Jag kommer inte ihåg dom exakta detaljerna, dom är dessutom orelevanta i sammanhanget.

/HW

Säkerhetsfråga säger nån, overkill säger jag. Gå ut och sätt dig på cykeln och kolla själv hur lätt det är att få dit halsen med hjälm och allt på, sen ska du dessutom åka fram i den rent omöjliga vinkeln med ansiktet rätt ner mot framhjulet....

Möjligtvis om du wheelar in i en betongvägg....

Chris Ash skrev:
Säkerhetsfråga säger nån, overkill säger jag. Gå ut och sätt dig på cykeln och kolla själv hur lätt det är att få dit halsen med hjälm och allt på, sen ska du dessutom åka fram i den rent omöjliga vinkeln med ansiktet rätt ner mot framhjulet....

Möjligtvis om du wheelar in i en betongvägg....
På en riktig hoj så kan man bli halshuggen, men inte på din lilla fjollmoppe :D

Chris Ash skrev:
Jaja, lugna dig, du ska få pisk på Onsdag..... :fatta!
Jaha och du ska "köra in kolven" om du inte piskar mig, ska vi bytlånas hoj ett pass så får du känna på 4 stroke power :D

Chris Ash skrev:
Jo pass 1 ja....men vi kör väl 2 pass? :arsele
Det brukar faktiskt vara alle man på banan modell kör tills du spyr om vi är max 25-30 st, men du ska ju hinna att helrenovera motorn 5 gånger oxå :D

GSXR1100R skrev:
Det brukar faktiskt vara alle man på banan modell kör tills du spyr om vi är max 25-30 st, men du ska ju hinna att helrenovera motorn 5 gånger oxå :D

Jag tror jag skrattar ihjäl mig....Din feta Kawa ska få känna hur det känns att bli rundad på yttern i Nyhem...... :banana :tungan

Köra in kolven? Enligt en del källor behövs det inte. Varmkör ordentligt en gång innan ordinarie varmkörning så är det klart. Skillnad om du har ny cylle och kolv.

Man kan även snitta upp valfri elkabel och använda ytterisoleringen som kåpglaslist.

Goodstuff skrev:
Köra in kolven? Enligt en del källor behövs det inte. Varmkör ordentligt en gång innan ordinarie varmkörning så är det klart. Skillnad om du har ny cylle och kolv.

Det finns lika många sätt att göra det som det finns raceråkare....jag kör på Öjjes sätt...

1.Varmkör motorn till ca 50 grader
2.Låt kallna helt
3.Varmkör motorn till 60 grader
4.Låt kallna en halvtimme eller så
5.Varmkör motorn till 60 grader

Därefter kör man 6-7 varv utan att belasta motorn tungt och ökar varvet successivt från 10 k upp till maxvarv.

Sen är det klart, har funkat för Öjje i många år så då ändrar jag inte på det...

Så här, ungefär har jag fått höra, från ett håll.

1.Varmkör motorn till ca 50 grader
2.Låt kallna helt
3.Varmkör motorn till 60 grader

Därefter kör man 6-7 varv utan att belasta motorn tungt och ökar varvet successivt från 10 k upp till maxvarv.

Men det är ju som du säger många bud om det hela...

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien