Kåpglas

Rush

Kan man ändra här..
Gick med
2 Jul 2003
Ort
Uttran
Hoj
Hojlös......
Jag har köpt mörktonat kåpglas och passformen va väl sisådär, nu undrar jag om någon provat att värma ut vingarna för skruvarna så att anläggningen mellan kåpan och glaset blir bättre ?? :smasha

Funkar det å värma, kåpglaset var ju svindyrt
 
Har ingen specifik erfarenhet av just kåpglas men lite generell erfarenhet av att forma plaster.

Är rätt säker på att kåpglasen är gjorda av polykarbonatplast (handelsnamnet är ofta Lexan eller Makrolon när man köper på skivor) eftersom det blir splitterfritt vid deformation.
Polykarbonatplast går att varmforma genom värmning med varmluft eller ex vis IR-ljus men jag kan tänka mig två risker:
1. Man påför för mycket värme på kort tid så att utan blir varm men materialet djupare ned inte blir tillräckligt varmt. Då känns materialet fortfarande hårt och man börjar därför värma mer trots att temperaturen redan är hög nog på ytan (värmen måste ju hinna ner i plasten så att säga). Resultatet av detta kan bli att plasten kokar på ytan. Alltså måste man ge uppvärmingen tid att gå in på djupet.
2. Man fegar och försöker bocka medan plasten är för kall. Emellertid blir enda resultatet att man inte rår på plasten utan att ta i för kung och fosterland. Och polykarbonat spricker inte, inte ens vid kallbockning (kan vara ett alternativ) men man får ta i rätt hårt.

Men detta är vad jag tror eftersom jag inte är helt säker på vad det är för material i kåpglasen.
Skyll alltså inte på mig men vi vill gärna veta vad du gjorde och hur det blir.
 
Robban_C skrev:
Har ingen specifik erfarenhet av just kåpglas men lite generell erfarenhet av att forma plaster.

Tack för ett sånt uttömande svar, jag ska kolla vad det är för typ av plast.
:tummenupp
Återkommer med resultat
 
är det kass passform så reklamera skiten och köp original. Finns säkert aprilia original som kommer passa från början.

Tillbehörsföretagen lär sig aldrig om man inte reklamerar skit som inte passar!

/jaG
 
Zeb_Macahan skrev:
är det kass passform så reklamera skiten och köp original. Finns säkert aprilia original som kommer passa från början.

Tillbehörsföretagen lär sig aldrig om man inte reklamerar skit som inte passar!

/jaG

äh...de va nog jag som va lite för petig, nu sitter det där. :tummenupp

Jag hade köpt det på www.rsvr.net av märket Fabbri, de funkar nu.

Tack iaf
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top