Kåpglas R1 -02 -03 Välja vilket?

Noll-Koll

Sporthojsnörd
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
450 exc
Har lite beslutsångest med vad för kåpglas jag ska välja på min R1a...
Vill ha ett förhöjt, men det finns ju olika varianter på dom.
Jag har lite svårt för svarttonade glas, ser lite 90 tal ut, men iom att hojen är helsvart kanske det blir bra? Dubblebubble, enkelbubble eller en uppvinklad?? Tonad, rök, svart eller transparent??? Blir galen, hjälp mig!!! :confused:
Ja ni vilka problem... :3freak

Touringbutiken har ju ett kåpglas som jag tänkte köpa, ioch med att jag har likadant visir på hjälmen... Iridium heter det... Nice som f-n!
Art nr: 31-8371

Bifogat

• 31-8371.jpg
    31-8371.jpg
    4.2 KB · Visningar: 114
Noll-Koll skrev:
Har lite beslutsångest med vad för kåpglas jag ska välja på min R1a...
Vill ha ett förhöjt, men det finns ju olika varianter på dom.
Jag har lite svårt för svarttonade glas, ser lite 90 tal ut, men iom att hojen är helsvart kanske det blir bra? Dubblebubble, enkelbubble eller en uppvinklad?? Tonad, rök, svart eller transparent??? Blir galen, hjälp mig!!! :confused:
Ja ni vilka problem... :3freak

Har du svart hoj så skulle jag kört på ett svart DBglas....de ska jag ha på Hondan iaf. Tror de blir bra som f-n.

Hade mörkt på förra hojen. Känns bling-bling och inte så praktiskt om man vill se igenom. Kommer att följa och se vad som dyker upp. Kör original så länge men funtar på ett förhöjt glas.

Jag har ett blått!!! som skulle varit helgay om inte det vore för 2st vindhål!!!
"Pure racing" sägs det :lol
Ska slänga upp en bild på det senare idag.

Tycker det fungerar bättre än både orginal och "dubbelbubbel", fast du kanske inte var ute efter funktionen lika mycket som utseendet?

Edit: Det är tyvärr imma på glaset, men att se igenom när man passerar 200 är bara och glömma :)
Det är högre än orginal och lite "kantigare" än dubbelbubbel men det funkar kanon för mej.

Edit2: http://www.mra.de/Marken/YAMAHA/yzf1000r100.htm
Edit3: Om det är någon som kan förklara vad hålen är bra för så är jag tacksam :Bugar

Bifogat

• Blå.JPG
    Blå.JPG
    55.4 KB · Visningar: 68
  • Blå2.JPG
    Blå2.JPG
    68.5 KB · Visningar: 62
Last edited:
Titta på det förhöjda orginalglaset som är tonat,
det är klart i toppen så att man ser igenom.
Har ingen bild just nu, men det finns ju återförsäljare ;)

Jag testade en R1:a med förhöjt kåpglas och insåg att jag ska inte ha de, pga det lilla vindmotståndet den ger så ökade jag farten därefter.. :kocko

R1 wannabe skrev:
Edit3: Om det är någon som kan förklara vad hålen är bra för så är jag tacksam :Bugar
Haha,troligtvis så är det så blått att du inte ser igenom det,så det är meningen att du ska kika igenom dom :rolleyes: :) Annars har jag ingen aning,verkar vara helkorkat.Nån som vet(nyfiken)?

Jag tror jag har löst din fråga angående dom där luftintagen på kåpglaset,
"The turbulence problem has also been eliminated. In order to reduce the vacuum effect under the dome, some models now have air intake slits in the front part that improve air flow at the edge. These improvements have also been adopted for our existing models, so those who ride older bikes can also benefit from these developments." Du ska tydligen slippa turbulensen runt hjälmen,funkar det :confused:

Last edited:
Exup skrev:
Jag tror jag har löst din fråga angående dom där luftintagen på kåpglaset,
"The turbulence problem has also been eliminated. In order to reduce the vacuum effect under the dome, some models now have air intake slits in the front part that improve air flow at the edge. These improvements have also been adopted for our existing models, so those who ride older bikes can also benefit from these developments." Du ska tydligen slippa turbulensen runt hjälmen,funkar det :confused:
Hmm när du säger det så stämmer det nog....tycker att bruset är mindre men trodde det berodde på att kåpan är lite högre än orginal.

Tycker DB-Glasen är kanonbra. Ser bra ut och ger bra skydd. Finns ett röktonat som inte alls ser pubertetsbetonat ut.

Tack för alla svar grabbar! :) Svarta, Iridium och blåa kåpglas går bort för mig, är inte tillräckligt posör för det tror jag ;) Lutar nog åt ett DB glas transparent eller lätt röktonat. Annars som någon ovanför snackade om förhöjt med toning nertill och klart i ovankant lät ju klart intressant! Någon som vet var eller rent av har länk till sådant?

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats