kåpglas-göra mörkare?

Blacklight.

Hej! Har du nån Micro bildelar eller annan bildetaljsfirma så kan du köpa nån spray som heter.
00260 Mototip blacklight.
Sprayfärg styling svart 4,så stod det på min burk.
Det är spray för o tona tex blinkersglas osv,finns nog i blåaktig toning oxå.
Sett en som gjort det på sitt kåpglas men själv har jag inte vågat prova än.
Ska prova på nån bit plexiglas eller nåt först för o se resultat.
Killens resultat på hojen blev dock skit snyggt.
Mvh Peter

lägg gärna upp en bild när du har fixat det sen! vad kostar en sån burk förresten? ett kåpglas får man ju för ~600spänn... annars så finns det ju alltid solfilm(nån som har erfarenhet av detta?) men det kanske blir lika dyrt det?

är det kanske denna för 149kr?

30001.jpg

Japp mitt i prick! det är sån spray jag har hemma,ska se bara när jag får tummen ur o prova o experimentera.Även om killen jag såg som hade gjort det på sin,det blir skit snyggt så vill man nog ändå prova först på nån plast bit typ plexiglas eller nåt.
Mvh Peter

kolla bara så färgen sitter bra sen, testa och skrapa med nageln efter en timme eller två... måste ju hålla om man får ett gruskorn eller en geting eller nåt på det ju...

Re: Blacklight.

R1 racer skrev:
Hej! Har du nån Micro bildelar eller annan bildetaljsfirma så kan du köpa nån spray som heter.
00260 Mototip blacklight.
Sprayfärg styling svart 4,så stod det på min burk.
Det är spray för o tona tex blinkersglas osv,finns nog i blåaktig toning oxå.
Sett en som gjort det på sitt kåpglas men själv har jag inte vågat prova än.
Ska prova på nån bit plexiglas eller nåt först för o se resultat.
Killens resultat på hojen blev dock skit snyggt.
Mvh Peter
:bow :bow

Använde deras röda variant av den färgen härom året.
Behövde fixa ett par solblekta bakljus på en gammal 4-hjuling ... funkade skitbra å höll riktigt fint ... bättre än fordonet i fråga om jag ska vara helt ärlig ;)

Går å variera färgskalan rätt lätt med mängden färg/lager man lägger. De har borttagningsmedel som funkar fint me ... ifal det inte blir bra/ånger etc.

johanp skrev:
kolla bara så färgen sitter bra sen, testa och skrapa med nageln efter en timme eller två... måste ju hålla om man får ett gruskorn eller en geting eller nåt på det ju...

Sätt det på insidan.

Smokey Hooker skrev:
Kan man göra kåpglaset mörkare (mot svart). Och i så fall hur?

Om du sprayar det, så sätt gärna på ett lager eller 2 med klarlack så det blir lite skydd mot sand/stan som finns på vägen

Re: Re: kåpglas-göra mörkare?

R1 Uffe skrev:
Om du sprayar det, så sätt gärna på ett lager eller 2 med klarlack så det blir lite skydd mot sand/stan som finns på vägen

Jag håller med Lokke, spraya på insidan :fakta

Funkar bra med att ta vanlig klarlack och blanda i lite färg av den nyans man vill. Kanske går att ha i lite mjukmedel oxo så det håller bättre.

Wibbe skrev:
Funkar bra med att ta vanlig klarlack och blanda i lite färg av den nyans man vill. Kanske går att ha i lite mjukmedel oxo så det håller bättre.
Ska testa denna varianten. Är man nätt på handen så kan man ju tona det mörkare längst ned. Tack för alla tipsen

Lokke skrev:
Sätt det på insidan.

Hm. Inspirerad av diskussionen så var jag och köpte en burk med motsvarande produkt igår på Mekonomen. Testade just att spraya det på ett CD-fodral, och jag måste säga att jag är ytterst skeptisk. Det ser allt annat än bra ut just nu i alla fall, i väntan på att det ska torka. Rätt svårt att inte få det flammigt osv.
Tror jag sponsrar s-racing med 595:- istället. det gamla kåpglaset kan man ju ha som backup om man skulle ta livet av en fågel, som en kompis till mig gjorde. Han tejpade dock ihop kåpglaset med silvertape, det blev ju ingen utställningshoj direkt av den efter den kosmetikan om man säger så :D

Raskus skrev:
Hm. Inspirerad av diskussionen så var jag och köpte en burk med motsvarande produkt igår på Mekonomen. Testade just att spraya det på ett CD-fodral, och jag måste säga att jag är ytterst skeptisk. Det ser allt annat än bra ut just nu i alla fall, i väntan på att det ska torka. Rätt svårt att inte få det flammigt osv.
Tror jag sponsrar s-racing med 595:- istället. det gamla kåpglaset kan man ju ha som backup om man skulle ta livet av en fågel, som en kompis till mig gjorde. Han tejpade dock ihop kåpglaset med silvertape, det blev ju ingen utställningshoj direkt av den efter den kosmetikan om man säger så :D

Åh.... Jag som just varit och köpt en burk på Micro.
Aja, får färga nåt annat istället. Hmm.... fönstren i hemmet? :p

Johanp: Är riktigt nyfiken på hur det blev! Upp me bilden

:tummenupp

Raskus skrev:

E också skeptisk till att få det att fungera på större ytor. På små ytor passar det i o m att du låter det flyta ut sprayar så mycket att det rinner av å på så sätt har en perfekt slät yta. Å andra sidan så skulle väl det funka även på ett kåpglas men fordrar bara rikligt sprayande så att man får det att rinna jämnt och inte bara några "strömmar" här å där. Så skulle jag prova att göra det...... sen skulle jag troligtvis stå å svära en stund å gå in å beställa ett färdigt tonat från S-racing via nätet...... ;)

Wax skrev:
Åh.... Jag som just varit och köpt en burk på Micro.
Aja, får färga nåt annat istället. Hmm.... fönstren i hemmet? :p

Johanp: Är riktigt nyfiken på hur det blev! Upp me bilden

:tummenupp

Haha, ja! Eller teven, eller någons glasögon? Användningsområdet är omfattande!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT