Kåpa øver koppling

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
nar jag polerade hojen i dag såg jag at va en spricka i den bakra høgra kåpan på motorn (Den øver lamellarna) just der kopplings armen går igjennom kåpan och 5-6 mm nedåt det lacker inte olja och kopplingen fungerar fint. jag gjorde et lite marke med en penna i botten på sprickan, føre en 10 mila tur i går och kollade om det spricker fort men det gjør det inte.Vad hander her tror ni? måste jag byta det? elller svetsa? eller kanske det fungerar som det ar?

Jag misstänker att det räcker med att slipa lite och sen lägga på en ordentlig klick kemisk metall. Då har du säkerligen sett till att det inte spricker mer och läcker den inte är allt lungt!
Svetsa är svårt då kåpan är gjord i nån magnesiumlegering.

Har kjørt ca 15 mil sedan jag såg det, har nyss kjøpt motorcykelen...men sprickan blir inge større an..for två år sedan blev den reparerat efter en skada så det ar val en møjlighet for at skadan uppstod då.alt fungerar normalt och inge olje lekasjer. problemet blir ju nar sprickan blir stor och det lacker olja/sprickan blir så stor at kopplings armen blir glapp :-(

Edit: Nu har jag gasat lite mera och ingenting ser ut til at handa....det nog bara gasa och leta beg motor kåpa vid behov..

Last edited:
Kemisk metall lr nog inte hinda sprickan från att fortsätta vandra, då måste du nog borra ur ändan på sprickan för att sedan sätta igen.

Don Quixote skrev:
Jag misstänker att det räcker med att slipa lite och sen lägga på en ordentlig klick kemisk metall. Då har du säkerligen sett till att det inte spricker mer och läcker den inte är allt lungt!
Svetsa är svårt då kåpan är gjord i nån magnesiumlegering.

Ar du saker på at det inte ar alu? och vilken typ av kjemiskt metall kan man anvanda?. Har loctites kjemisk aluminium men den funkar val inte så bra på magnesium...ska kolla med en kille som jag kjenner han ar en proff på svåra svetsjobb..

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck