Kättinglås

Dennis

~336647~ Nr: 82 på Sporthoj.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen nu längre (Hade en Mille R-02)
Jag skall skaffa mig ett kättinglås är det tänkt så att jag kan låsa fast hojen. Har kollat på ett Abus och det kostade 2395:- Använder man det så krävs det att hojen är låst i en ramdel och sedan fastlåst i någonting. Tex stolpe, balk mm.

Om nu cykeln blir stulen och att låset är avklippt och ligger kvar som bevis på platsen så får man 3000:- kontant. Det är fördelen med abuslåset.

Ett iaf lite billigare alternativ hittade jag igår i en låsaffär. Det var en GROV kätting från Gunnebo, den kostade 1200:- och är lika lång som abus (1,5m). Ett hänglås i samma klass (klass3) kostade mellan 500:- och 1000:-. så vad ska man köpa. Skillnaden är ju priset och den eventuella kontanta ersättningen från Abus. :confused:

Det du kan fundera lite extra på är hur ofta som man hittar resterna av låset vid platsen för stölden.
Jag tror inte det händer särskilt ofta.

craze skrev:
Det du kan fundera lite extra på är hur ofta som man hittar resterna av låset vid platsen för stölden.

Nej det är ju sant. Det är därför som jag funderar på det billigare alternativet också.

ta den billiga från gunnebo. båda går att klippa med bultsax.
bara kedjan ser stor & grov ut så att inte någon småtjyv börjar rycka i moppen för att bet ser klent ut...

slowmotion skrev:
ta den billiga från gunnebo. båda går att klippa med bultsax.
bara kedjan ser stor & grov ut så att inte någon småtjyv börjar rycka i moppen för att bet ser klent ut...

Gör dom verkligen det? Att det går att få upp dem på ngt sätt förstår jag, men att klippa dom? Godset i Gunnebo kättingen var iaf 10-11 mm.

Hej!

Mina slutsatser är att lås bara hindrar ärliga människor, banditer tar din hoj vad du än har för lås om dom bestämmer sig för det.

Sålunda skall en låskätting bjuda så mycket motstånd som möjligt så att tjuven väljer en annan hoj. Tänk också på att låsa fast cykeln i någonting, inte bara med kedja genom bakhjulet. En låst motorcykel kan fyra busar lyfta in i en täckt släpvagn, är den fastlåst i något blir det svårare.

Är Gunnebokättingen lika härdad som Abus tycker jag det är ett bra alternativ. Då kan man också komplettera med ett sånt här större hänglås som funkar både ensamt (till exempel som bromsskivelås på resan) och med kedja.

http://www.lockitt.com/DisclockBossLpic.htm

Abus försäkring är nog bra, men jag tror ingen kommer att klippa en sån kätting på plats. Försvinner cykeln försvinner kättingen också.

Lycka till med köpet och kom ihåg att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk ;)

Re: Re: Kättinglås

R400 skrev:
Hej!

Mina slutsatser är att lås bara hindrar ärliga människor, banditer tar din hoj vad du än har för lås om dom bestämmer sig för det.

Sålunda skall en låskätting bjuda så mycket motstånd som möjligt så att tjuven väljer en annan hoj. Tänk också på att låsa fast cykeln i någonting, inte bara med kedja genom bakhjulet. En låst motorcykel kan fyra busar lyfta in i en täckt släpvagn, är den fastlåst i något blir det svårare.

Är Gunnebokättingen lika härdad som Abus tycker jag det är ett bra alternativ. Då kan man också komplettera med ett sånt här större hänglås som funkar både ensamt (till exempel som bromsskivelås på resan) och med kedja.

http://www.lockitt.com/DisclockBossLpic.htm

Abus försäkring är nog bra, men jag tror ingen kommer att klippa en sån kätting på plats. Försvinner cykeln försvinner kättingen också.

Lycka till med köpet och kom ihåg att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk ;)

Varför skulle man köpa en kätting om man inte låser fast den i nått? Verkar ju jävligt korkat.
Min hoj är numera låst med Abus dyraste kedja genom ram och runt lyktstolpe så frågan är vilken del de vill ge sig på.

Har svårt att tro att de klipper av den kättingen med en bultsax..

Nån som har erfarenhet av att klippa kättingar som vet? =)

Med vanlig bultsax tvivlar ja på att de går..
eller jo.. sätt dit nå längre rör så får du en jävla kraft.. eller så hydral jux.. Köp den billigare..

craze skrev:

Sist de klippte min kedja så hittade jag bara den klippta länken =/ Var en värdelös kedja iofs.

Men varför skulle de egentligen ta med sig kedjan om de klippt upp den?

Kätting

Det finns bra låskätting klass 3 på clasohlson.se under båtbeslag.

2500mm 498:-
1050mm 398:- skyddad med plastöverdrag

//SLAS

eisbaer skrev:
Sist de klippte min kedja så hittade jag bara den klippta länken =/ Var en värdelös kedja iofs.

Tror det är vanligare att man tar med sig hoj + kedja till någon verkstad där man kan hålla på ostörd. Med en STOR bultsax eller en hydraulisk sax kan man väl klippa vad som helst? Tänk på grejerna brandkåren har för att klippa ut folk som sitter fast i bilar...

Det är därför man alltid ska låsa fast hojen i en stabil stolpe, för att försvåra för tjuven att få med sig MCn. Att ha en kedja och inte använda den rätt, ja det straffar sig...

eisbaer skrev:

Förresten, var det du som fick en gul Hornet stulen? Kommer ihåg bilderna, stackars dig...

Mitt råd är att köpa den dyra klass4 kättingen med tillhörande klass4 lås, det är visserligen dyrare men chansen att du får behålla hojen är större.
Efter att jag blev av med min hoj så frågade jag min bostadsrättsförening om jag fick montera upp en lampa där hojen stod. Det blev kanon, en 100w. bygglampa med IR-detektor kostar bara en 2 hundring på clas ohlsson (det blir rena dagen när man närmar sig). Det gäller ju att se till att det inte är mörkt eller undanskymt på platsen där den står.
Sen gjöt jag fast en härdad 25mm bergsögla i berget utanför kåken som man fäster kedjan från ramen i.
Dessutom har jag ytterligare en klass4 kätting genom baksvingen och hjulet samt ett skivbromslås på framfälgen.
Och som grädde på moset så har jag monterat ett larm med startspärr och en sjuhelvetes sirén på det.
Det gäller ju att göra det så jä.. jobbigt för buset att dom inte tycker det är värt jobbet.
Det kan låta jobbigt att låsa och låsa upp allting men det blir en vana, och med tanke på att man troligtvis får behålla hojen dessutom så är det värt det.

Re: Re: Kättinglås

wheelieman skrev:
Mitt råd är att köpa den dyra klass4 kättingen med tillhörande klass4 lås, det är visserligen dyrare men chansen att du får behålla hojen är större.
Efter att jag blev av med min hoj så frågade jag min bostadsrättsförening om jag fick montera upp en lampa där hojen stod. Det blev kanon, en 100w. bygglampa med IR-detektor kostar bara en 2 hundring på clas ohlsson (det blir rena dagen när man närmar sig). Det gäller ju att se till att det inte är mörkt eller undanskymt på platsen där den står.
Sen gjöt jag fast en härdad 25mm bergsögla i berget utanför kåken som man fäster kedjan från ramen i.
Dessutom har jag ytterligare en klass4 kätting genom baksvingen och hjulet samt ett skivbromslås på framfälgen.
Och som grädde på moset så har jag monterat ett larm med startspärr och en sjuhelvetes sirén på det.
Det gäller ju att göra det så jä.. jobbigt för buset att dom inte tycker det är värt jobbet.
Det kan låta jobbigt att låsa och låsa upp allting men det blir en vana, och med tanke på att man troligtvis får behålla hojen dessutom så är det värt det.

Värsta bygget! :tummenupp :tummenupp

R400 skrev:
Förresten, var det du som fick en gul Hornet stulen? Kommer ihåg bilderna, stackars dig...

Stämmer!
Den gången var den bara låst i en gammal båtkätting som de klippte upp...
Får se om jag får behålla den nya längre =)

Re: Re: Re: Kättinglås

Det var i ren frustrasion efter jag fick min hoj stulen. :skrämd
Då kan man bli lite kreativ.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...