Kärvande växeltrumma, slipa ned glidytorna?

hatarvinter

Medlem
Gick med
24 Nov 2010
Hoj
hojlös :(
Hej, syrrans pojk har köpt sig ett rullande renoveringsobjekt, en honda mt50 som jag fått i uppdrag att fixa till inför sommarn men är en sak jag behöver lite råd om, växellådan.
Bl.a hoppar 2:ans växel ur ibland, 4 och 5:ans växel går inte alltid i och det blir värre i vinterkyla, misstänker att växeltrumman är något för stor, den är glidlagrad direkt i motorblocket så det behövs inte mycket för den ska kärva och
växellådan kommer från en av hondas 80cc crossar(cr80?), att byta tillbaka till original går men då blir motorn 4-växlad.

Har luskat fram att den grova änden av växeltrumman ska ligga på 35.95-35.975mm, 35.90mm ska den bytas.
Den smala änden ska ligga på 12.934-12.984, 12.85mm ska den bytas.

Tyvärr har jag ingen mikrometer som kan mäta över 25mm men sitter växeltrumman tight i motorblocket tänkte jag slipa ned glidytan något, för att det ska bli jämnt och fint så kommer växeltrumman sättas upp i en jigg så jag kan dra runt den med en skruvdragare men frågan är hur brutal jag ska vara när glidytan slips?
Börja med stålfil eller kan det räcka med 800korn och 1200korn våtslippapper för att polera upp glidytorna?

Bildexempel på hur växeltrumman ser ut.
drumgearshift_big24301166750-01_6d3a.jpg

Mvh Hatarvinter

Last edited:
1200 och en tunn olja. Ytorna är sannolikt härdade så du kommer nog inte kunna avverka speciellt mycke.

Kontrollera ingreppsklackarna i dreven istället och kolla hur raka växelgafflarna är, snarare där problemet ligger.

Det sitter väl en liten arm med rulle på och fjäder i blocket och på trumman finns väl en "stjärna" och det är väl den mekanismen som låser trumman i ett visst läge? Trillar växlar ur börjar man väl med att byta fjädern. Men visst kan klackarna på dreven på de växlar som ramlar ur vara slitna på hörnen.

Se till att mäta rätt innan du börjar slipa och lämna in slipningen till någon som har riktiga grejer. Annars blir det orunt och snett och hej och hå.
Lernia har ju elever som kan, men det är ju inte precis "leverans innan fredag" på det stället, men prisvärt kan det ju bli.

Knappast troligt att den går så trögt att man inte kan vrida den med foten.
Växelpedalen vrider bara växeltrumman till viss del känns det som och sista biten görs via fjäder, tog en provtur igår morse för att känna hur den växlar när det är -10 grader och 3 gånger kunde jag inte få i 5:ans växel.
När jag försökte lägga i 5:ans växel så kändes det normalt men när jag släppte kopplingen var det 4:ans växel i, växelpedalen gick hela vägen upp utan motstånd, tryckte till lite på växelpedalen och då "klicka det till" sen kunde jag få i 5:ans växel så känns som växeltrumman fastnar halvvägs men ska kolla närmare på hur det fungerar när motorn är isärplockad.

Enligt förre ägaren minskar problemet med att få i växlar om en hal lågfriktionsolja används och ökar med en jaso ma2 olja.

Det sitter väl en liten arm med rulle på och fjäder i blocket och på trumman finns väl en "stjärna" och det är väl den mekanismen som låser trumman i ett visst läge?
Stämmer bra det, ska kontrollera skicket på växelmekanismen.
http://img176.imageshack.us/img176/5444/10zw1.jpg

"stjärnan", heter den kamskiva på svenska?

Last edited:
Växelpedalen vrider bara växeltrumman till viss del känns det som...

...så känns som växeltrumman fastnar halvvägs men ska kolla närmare på hur det fungerar när motorn är isärplockad.

Kolla närmre på stoppet för växelaxeln. Om det verkligen är där det tar stopp för tidigt kan allt som behövs vara att slipa ur litegrann där. Eller rikta det, om problemet beror på att det fått sig en omgång när nån sparkat på växelspaken eller vurpat... Är ju vanligt att växelaxeln byts p.g.a. kassa splines också, dom som finns att köpa är säkert piratgrejer med tveksam kvalité - kan vara fel därför också.

Last edited:
Växelpedalen vrider bara växeltrumman till viss del känns det som och sista biten görs via fjäder, tog en provtur igår morse för att känna hur den växlar när det är -10 grader och 3 gånger kunde jag inte få i 5:ans växel.
När jag försökte lägga i 5:ans växel så kändes det normalt men när jag släppte kopplingen var det 4:ans växel i, växelpedalen gick hela vägen upp utan motstånd, tryckte till lite på växelpedalen och då "klicka det till" sen kunde jag få i 5:ans växel så känns som växeltrumman fastnar halvvägs men ska kolla närmare på hur det fungerar när motorn är isärplockad.

Enligt förre ägaren minskar problemet med att få i växlar om en hal lågfriktionsolja används och ökar med en jaso ma2 olja.

Stämmer bra det, ska kontrollera skicket på växelmekanismen.
http://img176.imageshack.us/img176/5444/10zw1.jpg

"stjärnan", heter den kamskiva på svenska?

Är det din motor på bilden?

prova syntetolja.
Testat med 10W-40 helsyntetisk mc-olja(jaso ma2) från biltema men problemen är oförändrat dåliga, inga metallflisor i den gamla oljan i vart fall.
Är det din motor på bilden?
Bildexempel på hur motorn ser ut invändigt så nej, inte den motorn jag ska försöka fixa.
Kolla närmre på stoppet för växelaxeln. Om det verkligen är där det tar stopp för tidigt kan allt som behövs vara att slipa ur litegrann där. Eller rikta det, om problemet beror på att det fått sig en omgång när nån sparkat på växelspaken eller vurpat... Är ju vanligt att växelaxeln byts p.g.a. kassa splines också, dom som finns att köpa är säkert piratgrejer med tveksam kvalité - kan vara fel därför också.
Utvändigt så ser det inte ut som om växelaxeln fått sig en smäll och blivit krökt men ska titta på det närmare när motorn klyvts, skicket på splinsen är rätt bra, ungefär vad man kan förvänta sig av en 20år gammal del som inte "skruvats sönder".

Last edited:
Knappast troligt att växeltrumman har svält upp och blivit större så jag tvivlar på att diametern blivit för stor. Möjligen om någon varit för hårt på den med hammaren men i så fall bör det synas.

Montera lådan del för del och testa för varje del att den går lätt. Då kommer du hitta vilken detalj som går trögt. Tror du att växeltrumman går trögt så testa att montera bara den i blocket och se därefter om den snurrar lätt. osv...

Vet inte om motorn är fixad men förbättrad, efter mycket grävande konstaterade jag att det inte satt en växellåda från cr80 i motorn utan original med 5-växelkit och att växellådan hade fungerat perfekt innan 5-växelkitet monterades.

Utgick därför från att felet orsakas av en av de nya delarna, vid montering av 5-växelkit plockas lite brickor bort, en låsring flyttas, några brickor sätts in och 2st nya drev.
Växeltrumman med kamskivan byts också, allt annat som axlar och gafflar är original för motorn.

Kontrollerade alla delar och hittade lite spår av slitage men ingenting anmärkningsvärt men när jag kände på växeltrumman så kändes den...grov och inte riktigt färdigarbetad, glidytorna såg lite grova ut med mörka fläckar.
Tog 1200korn våtslippapper med några droppar transmissionsolja och putsade av glidytorna till det mer såg ut som polerad metall och rundade av en vass kant.

Om de räckte för att helt fixa problemen vet jag inte men växellådan känns mjukare och mer lättväxlad.
Tack för hjälpen

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...