Kärring!

Det där va la inget. Var med om en idiot som låg i vänsterfil i drygt 4mil. Varken helljus, blinkers eller tuta hjälpe. Körde dock bil och då kände jag inte för att fulköra som man lätt gör med hoj speciellt inte när det inte ens var min bil.

Last edited:
Något som man lär sig snabbt är att så fort det blir mer än ca 4 bilar på en sträcka som är ca 100 meter lång så får folk i vänsterfilen svårt att flytta på sig. Och det spelar ingen roll om man kommer med mc, bil eller lastbil.

Det läskiga dock är att ibland när folk glömmer att titta ordentligt i backspegel och sedan råkar upptäcka en där. Så har jag varit med om folk som håller på att köra in i bilen i högerfilen för att de vill flytta på sig. (detta dock endast när jag kör mc).

Utan det gäller ju att avgöra om han/hon/det kommer att ligga kvar i vänsterfilen när man kör om på högersidan.

Last edited:
rainman skrev:
Lagen förbjuder henna att hindra din framfart i vänsterfil, även om du så ligger i 200, hon SKA flytta på sig om möjligt. :fakta

Öhem? Så det är tillåtet att köra för fort då? :confused: Nu fattar jag faktiskt inte.

Gustav1 skrev:
Öhem? Så det är tillåtet att köra för fort då? :confused: Nu fattar jag faktiskt inte.

Svar: Nej det är inte tillåtet att köra för fort.

Men enligt lag så ska man flytta sig från vänsterfilen om det kommer fordon som kör fortare än dig självt.

Sjukt men lagen säger så.

Gustav1 skrev:

Nej,men det är upp till dig och ditt samvete, men hon skall vid körning på flerfilig väg hålla sig till höger om någon åker fortare än henne, alltså, hon får inte hindra din framfart oavsett hur fort du kör.
Det samma gäller på vanlig väg, när gamla sura gubbar ligger och pressar mittlinjen, det är inte tillåtet det heller, lagen föreskriver att han skall ligga så långt åt höger som möjligt för att underlätta omkörning, han behöver dock inte gå hela vägen ut i vägrenen, men till vägmarkeringen.

Ah det är ju ett helvete. Vem åker dit då? Jag som kör för fort, eller tanten som "blockerar" vägen? :p

SwiM skrev:
Svar: Nej det är inte tillåtet att köra för fort.

Men enligt lag så ska man flytta sig från vänsterfilen om det kommer fordon som kör fortare än dig självt.

Sjukt men lagen säger så.

Är väl inte sjukt överhuvudtaget, det är inte upp till en privatperson att avgöra om du kör för fort eller inte. Sen är det många gånger på motorvägen osv, som folk inte ens åker i lagstadgad hastighet. då är det rätt att dom ska flytta sig för dom fordon åker fortare.

Jag är mest förbryllad över hur du vågar ligga så nära rakt bakom bilen. Vad hade hänt om hon hade upptäckt dig lite plötsligt, blivit rädd och lagt på en liten broms.... :eek:

Med det där avståndet mellan bil och hoj så finns det inte mycket tid att reagera på.

Jag litar aldrig på bilister. De kan göra vad som helst när som helst. Precis som älgar.

Det e så jä%#a kul att köra om sånna idioter, tror dom kan stoppa mig för dom ligger i vänstr körfält, men hallå ! :crash

/n

Göran skrev:
Jag är mest förbryllad över hur du vågar ligga så nära rakt bakom bilen. Vad hade hänt om hon hade upptäckt dig lite plötsligt, blivit rädd och lagt på en liten broms.... :eek:

Med det där avståndet mellan bil och hoj så finns det inte mycket tid att reagera på.

Jag litar aldrig på bilister. De kan göra vad som helst när som helst. Precis som älgar.

Hon såg mig i backspegeln ganska tidigt, att hon sen valde att blända av spegeln och åka vidare i sin egen värld är inget förvånande. Brukar ha handen på bromsen i dessa lägen. När man för en gångs skull försöker vara en snäll pojke och enbart köra om till vänster så är det ju nån där som har köpt filen :rolleyes:

Dessutom är det inte jag som har lagt upp filmen utan EBS, jag blev inte direkt arg på tanten, bara fundersam över att hon istället för att flytta sig till snigel-filen som var tom, väljer att blända av spegeln och ignorera mig.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna