Det byggs väldigt mycket kärnkraft idag över hela världen. Jag tror ju mer på finnarnas kalkyler än miljöpartiets... vad kan konkurrera marknadsmässigt med kolkraften? Vad tror du solcellselen kostar utan subventioner? Det var inte länge sedan (6-7 år) jag såg ett pris på 5 SEK/kWh. Nu massproducerar kineserna men det är fortfarande inget som bär sina egna kostnader ens i Spanien eller Italien.
Sedan är ju kärnkraften baskraft. Den konkurrerar med direkt med kolet och jag vet inget annat sätt att på sikt få till ett hållbart elsystem. Även klimatpanelen (IPPC) har med en kraftig utbyggnad av kärnkraften för att vi skall kunna nå klimatmålen.
Vind och sol är ju toppkraft som förutsätter en balanskraft. I norden har vi en massa vattenkraft men globalt är det knepigare att hitta balanskraften. Man kan kanske uppfinna fiffigheter med överskottselen (t ex batterierna i den samlade bilparken m m) men i praktiken talar vi om gaskraft.
Den nuvarande politiken, där vi stängde Barsebäck och byggde möllor i Skåne ledde till Öresundsverket (440 MWe). Den anläggningen är en av de främsta punktkällorna i Sverige av klimatgaser.
Kärnkraftavvecklingen i Sverige ledde till ökade utsläpp av klimatgaser och samma ser vi nu i Tyskland.
Sedan är ju inte 4G-tekniken så sattans komplicerad. Det finns gott hopp om att den skulle kunna bli billig vid massproduktion. Redan idag skulle en smältsaltreaktor kunna konkurrera med solceller i Sverige. Det finns studier som tyder på att den skulle kunna bli billigare än kol.
Många länder satsar. Denna artikel är inte helt ny, det är ännu mer på gång idag. En gång i tiden hade Sverige en kärnkraftsindustri som var i världstopp...
http://www.forskning.se/nyheterfakt...nationellt.5.20d15fca11f86fce23a80002078.html
En tilläggsfråga kunde vara: Tror du verkligen att kärnkraftssatsningen i Sverige har varit ekonomisk felaktig???