Kärnkraft

Ska vi ha kvar kärnkraften?


  • Antal röstningar
    0
Citat från Modernisering av O2 (http://www.okg.se/templates/Page____736.aspx) "Det innebär att man laddar härden med större andel färskt bränsle och ökar effektuttaget på bränslet."

Samtidigt som man ökar flödet av kylvatten både in och ut ur härden, så att temperaturen inte ökas.

DVS, man kör härden vid samma temperatur eller kallare men pumpar in mer vatten och får ut mer ånga genom större ventiler till en effektivare turbin kopplad till en effektivare generator.....

DVS man kör inte tryckkokaren hårdare trots att man bränner mer bränsle på kortare tid.
 
SH är nog enda stället på jorden en kärnkraftsdiskussion kan bli en rasistdiskussion :)
 
Samtidigt som man ökar flödet av kylvatten både in och ut ur härden, så att temperaturen inte ökas.

DVS, man kör härden vid samma temperatur eller kallare men pumpar in mer vatten och får ut mer ånga genom större ventiler till en effektivare turbin kopplad till en effektivare generator.....

DVS man kör inte tryckkokaren hårdare trots att man bränner mer bränsle på kortare tid.

..Som att man trimmar sin gamla 240:e genom att byta kam och samtidigt ökar kylkanalerna för att klara av den högre temperaturen som den ökade bränslemängden ger.

Men problemet är inte när allting fungerar som det ska utan när det blir snabbstopp, eller något haveri + att det av någon anledning hjälpsystemen inte går igång som de ska(vilket har hänt tidigare, i Sverige) Då går det fortare till härdsmälta med 129% drift än 100%
 
Last edited:
..Som att man trimmar sin gamla 240:e genom att byta kam och samtidigt ökar kylkanalerna för att klara av den högre temperaturen som den ökade bränslemängden ger.

Men problemet är inte när allting fungerar som det ska utan när det blir snabbstopp, eller något haveri + att det av någon anledning hjälpsystemen inte går igång som de ska(vilket har hänt tidigare, i Sverige) Då går det fortare till härdsmälta med 129% drift än 100%

Jo, visst, bägge bromskretsarna (som vardera påverkar tre hjul på äldre volvos) kan ju gå sönder exakt samtidigt som handbromswiren går av och man helt magiskt får gashäng samtidigt som matningskabeln till tändspolen har skavt av isoleringen mot pluspolen på batteriet så att det inte går att stänga av tändningen samt att långspaken på växellådan hoppar loss så att man inte får ur växeln och en ölburk rullar in under kopplingspedalen på den trimmade volvon....


Men det är ju inte särskilt troligt, eller hur?
 
Jo, visst, bägge bromskretsarna (som vardera påverkar tre hjul på äldre volvos) kan ju gå sönder exakt samtidigt som handbromswiren går av och man helt magiskt får gashäng samtidigt som matningskabeln till tändspolen har skavt av isoleringen mot pluspolen på batteriet så att det inte går att stänga av tändningen samt att långspaken på växellådan hoppar loss så att man inte får ur växeln och en ölburk rullar in under kopplingspedalen på den trimmade volvon....


Men det är ju inte särskilt troligt, eller hur?

En del av detta hände i Forsmark 2006 (inledande händelser).... så visst "kan" det hända. Men risken är väldigt liten att allt skulle "klicka" o en stor olycka inträffar. Fat det finns risker inom alla branscher, flyg, tåg osv. Riskbedömning finns och görs inom alla områden för att förekomma eventuella händelser så långt det går och bygga för att minimera påverkan om det otroliga skulle ske.

Ett exempel: Man vet att en härdsmälta kan inträffa därför har man också designat verket där efter med reaktortank, inneslutning, härdbassäng under RT mm (förutom alla kylsystem då).

//B
 
Last edited:
Jo, visst, bägge bromskretsarna (som vardera påverkar tre hjul på äldre volvos) kan ju gå sönder exakt samtidigt som handbromswiren går av och man helt magiskt får gashäng samtidigt som matningskabeln till tändspolen har skavt av isoleringen mot pluspolen på batteriet så att det inte går att stänga av tändningen samt att långspaken på växellådan hoppar loss så att man inte får ur växeln och en ölburk rullar in under kopplingspedalen på den trimmade volvon....


Men det är ju inte särskilt troligt, eller hur?

Bägge bromskretsarna på äldre volvos hjälper inte när bromsoljan kokar vid bromsoken... Då går pedalen i botten och du har nada broms, för vem har en fungerande handbroms på gamla volvosar? Been there done that. :huvet
 
Bägge bromskretsarna på äldre volvos hjälper inte när bromsoljan kokar vid bromsoken... Då går pedalen i botten och du har nada broms, för vem har en fungerande handbroms på gamla volvosar? Been there done that. :huvet

Sonen har fullt fungerande bromsar på sin pilsnerhäck, inklusive handbroms som låser på tredje hacket, nybesiktad i måndags...

Vad den bilen däremot inte har är enhetlig lack och bakfjädrar, det kompenseras med bubblig solfilm på rutorna och ölskylt med belysning som huvornament
 

Bifogat

  • IMAG0223.jpg
    IMAG0223.jpg
    235.3 KB · Visningar: 59
..Som att man trimmar sin gamla 240:e genom att byta kam och samtidigt ökar kylkanalerna för att klara av den högre temperaturen som den ökade bränslemängden ger.

Men problemet är inte när allting fungerar som det ska utan när det blir snabbstopp, eller något haveri + att det av någon anledning hjälpsystemen inte går igång som de ska(vilket har hänt tidigare, i Sverige) Då går det fortare till härdsmälta med 129% drift än 100%

Du tror inte den gamla rovan varvar något mer?:D

Men hur kommer det sig att det skulle gå snabbare, samma mängd bränsle och samma temperatur skulle det väl vara när stavarna ramlar ner?

Och det INNAN jag har röstat. :tummenupp

Vill du inte vara den 13.e?
 
Last edited:
En av tidernas värsta jordbävningar, och sen en av det kraftigaste vågorna som människan skådat (+14m).. Trots det så blev det inget nytt Ukraina, i ett omodernt kärnkraftverk.. Finns det något argument mot att bygga ut kärnkraften?
 
Du tror inte den gamla rovan varvar något mer?:D

Men hur kommer det sig att det skulle gå snabbare, samma mängd bränsle och samma temperatur skulle det väl vara när stavarna ramlar ner?


Farsan hade en trimmad PV en gång i tiden som när hastighetsmätaren slog i botten så hängde ventilerna inte med längre... Förhistorisk automatiskt vartalsstopp/hastighetsreglering? :va:tungan

Nja, det var det som det inte var utan varje reaktor ska ju laddas med flera bränslestavar (borde bli ännu varmare vid utebliven kylning).
 
Varför var inte pollen öppen?

Jag vill veta vilka 6 personer som är utvecklingsfientliga och tycker att elen är för billig och att svenska företag ska lägga sig ner och dö.
Vi är 14 nu, hahaha.

Kärnkraften är inte företagsekonomiskt lönsam, få privata aktörer vill bygga kärnkraft p g a den osäkra lönsamheten, om inte staten och garanterar.

"The government's sale of British Energy in 1996 exposed quite how uneconomic nuclear power was; its transfer to the private sector improved efficiency out of all recognition; and, most important, taxpayers have been saved many more billions of pounds of wasteful spending on nuclear power."

http://www.economist.com/node/1826481
 
Last edited:
Det där är maskiner det!:tummenupp

Man glädjs ju över att han ratar moderna japanska bilar med extraplast.

Dessvärre så sänker han alla bilar han kommer över, och den fina gamla Saab 99an har fått en turbomotor under vintern...

Nåväl, han har inte förstört Saab V4an än i alla fall...

Vi är 14 nu, hahaha.

Kärnkraften är inte företagsekonomiskt lönsam, få privata aktörer vill bygga kärnkraft p g a den osäkra lönsamheten.

"The government's sale of British Energy in 1996 exposed quite how uneconomic nuclear power was; its transfer to the private sector improved efficiency out of all recognition; and, most important, taxpayers have been saved many more billions of pounds of wasteful spending on nuclear power."

http://www.economist.com/node/1826481

Vindkraft är absolut inte lönsam, ändå byggs det nya vindkraftverk varje dag.

Kärnkraft ger ÅAS billigaste elen: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/karnkraft/article2482355.ece
 
Last edited:
..tyx vara 15st med en annan uppfattning än SH-mainstream så här långt!
 
..tyx vara 15st med en annan uppfattning än SH-mainstream så här långt!

Japp, det är bara att dom går ut till elmätaren och slår av huvudbrytaren.

Sen är dom välkommen tillbaka att diskutera saken här på SH, dom får skriva sina inlägg med en mekanisk skrivmaskin och skicka dom med posten!

Jag är nästintill fanatisk på att inte slösa med el, så jag skulle kunna framföra en sån åsikt med någorlunda trovärdighet, men folk som sitter på sina altaner/balkonger under infravärmare och låter 52" plasman stå på och spela MTV för musikens skull, åker tunnelbana till jobbet på ett gigantiskt luftkonditionerat kontor osv osv och ändå framför dom åsikterna är inte trovärdiga.

EL behövs, hemma, för att ta sig till jobbet och på jobbet, för att driva dom flesta av våra fritidsintressen, för att driva vår infrastruktur och för att driva välfärden.

Dom som inte villl ha kärnkraft vill ha dyrare och smutsigare el, det vill inte jag.
 
Was meinst du Atomkraftwerke? Mein Strom kommt aus der Steckdose

för dom som vill spöka ut hela vårt avlånga land med j*vla propellrar som står på stativ som inte ens e lönsamt skulle jag tro, precis som många andra, bor i sin lilla lägenhet som förbrukar 3000kwh/år i hushållsel.
men för oss som bor i villa och får dom fantastiskt roliga eon fakturorna på vintern som mer eller mindre får en att trilla av stolen kanske tänker mer på var elen kommer ifrån och vad man kan göra för att den ska bli billigare.

och då e valet ganska enkelt... effektivare el tillverkning och distribution och där ligger kärnkraften högt i rang.

att man sen går o släcker en lampa eller två på earth hour en gång om året är fan bara löjligt... se till o vara sparsam året runt istället
 
Jo, visst, bägge bromskretsarna (som vardera påverkar tre hjul på äldre volvos) kan ju gå sönder exakt samtidigt som handbromswiren går av och man helt magiskt får gashäng samtidigt som matningskabeln till tändspolen har skavt av isoleringen mot pluspolen på batteriet så att det inte går att stänga av tändningen samt att långspaken på växellådan hoppar loss så att man inte får ur växeln och en ölburk rullar in under kopplingspedalen på den trimmade volvon....


Men det är ju inte särskilt troligt, eller hur?

En 9'a på richterskalan följt av en 23meter hög tsunamivåg var inte heller speciellt troligt.


Med det sagt så är jag så mycket för kärnkraft det bara går att vara, men det skall inte snålas på säkerheten och reservsystemen (iaf inte på platser med den typen av seismologisk aktivitet :huvet )
 
En 9'a på richterskalan följt av en 23meter hög tsunamivåg var inte heller speciellt troligt.

Det var både troligt och väntat.
Det är mycket stor jordbävningsrisk i området.
Man har länge väntat en stor jordbävning i närheten av Tokyo.
Förmodligen var det INTE denna.
Kanske finns en anledning till att jättevågor har ett japanskt namn?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top