Kärnkraft

Ska vi ha kvar kärnkraften?

• Antal röstningar
    0
Jag har skakat hand med säkert tio hivsmittade små barn idag och ingen av dessa kommer få varken bromsmedicin eller adekvat sjukvård då de väl insjuknar utan kommer dö en jävligt otäck och plågsam död.
Det finns ingen som helst humor i att vara så där tangentbordstuff och vräka ur sig sånt trams. Jag kan tillägga att min humor inte heller aktiveras av "skämt" om våldtäkter, mord, djurplågeri, krigsförbrytelser eller andra fasor.

Ja, men att dra en vits på en begravning är ju faktiskt dödskul.

Jag har skakat hand med säkert tio hivsmittade små barn idag och ingen av dessa kommer få varken bromsmedicin eller adekvat sjukvård då de väl insjuknar utan kommer dö en jävligt otäck och plågsam död.
Det finns ingen som helst humor i att vara så där tangentbordstuff och vräka ur sig sånt trams. Jag kan tillägga att min humor inte heller aktiveras av "skämt" om våldtäkter, mord, djurplågeri, krigsförbrytelser eller andra fasor.

För att inte tala om skämt om andra världskriget och koncentrationslägren. Inte ett dugg roligt för oss som har anhöriga som dog där. Min gammelfarfar föll ur ett vakttorn och dog.

Jaha, vad ska man göra man om har ett kärnkraftverk, som är mycket säkrare är
Tjernobyl-verket, eftersom det har en jättetät inneslutning av reaktorn, som börjar krångla.

Så klart finns det bara en sak att göra:

BORRA!

Så klart ska man borra hål i den jättesäkra, jättetäta inneslutningen! :va :rolleyes:

Varför var inte pollen öppen?

Jag vill veta vilka 6 personer som är utvecklingsfientliga och tycker att elen är för billig och att svenska företag ska lägga sig ner och dö.

Jaha, vad ska man göra man om har ett kärnkraftverk, som är mycket säkrare är
Tjernobyl-verket, eftersom det har en jättetät inneslutning av reaktorn, som börjar krångla.

Så klart finns det bara en sak att göra:

BORRA!

Så klart ska man borra hål i den jättesäkra, jättetäta inneslutningen! :va :rolleyes:

Finns ingen anledning att borra, man öppnar bara ventilen för ventilering som går genom ett filter.

Ja, om man inte är i japan då, för där skiter man i dylika säkerhetsanordningar.

NEJ, inga kärnkraftverk till Sverige! :mad:
De är Finland som ska exportera El till Europa :gnissla, ni svenskar kan ägna er år vindsnurror och annat bjäfs!

Fast det har ju tagit sin tid :rolleyes: Olkiluoto är inne på jag vet inte vilket år i byggnation... :D Men helt klart är inställningen mer nyanserad än det varit här i "landet lagom".

Det som är synd och skam, är att vi avvecklat vår kunskap om att bygga och utveckla kärnkraft ända sedan 80-talet. Det gör att vi kanske aldrig kommer ikapp kunskapsmässigt. Vi är bra på att förvalta och driva reaktorer och gör det på ett mycket säkert sätt, men det skulle behövas nyare teknik som kan använda kapaciteten i bränslet och korta ner resttiden när bränslet är farligt. 100.000 år är läjligt lång tid - i synnerhet när man vet att det redan idag finns metoder för att få det till i antal hundratals år istället. Resursslöseri!

De lättvattenreaktorer vi kör idag och ökar effekten på, är som att dekaltrimma och sätta nya fälgar på en gammal Volvo 240 från 70-talet. Driftstabil, men inte på något sätt modern under skalet, trots uppdateringar och nyköpt K&N-filter...

Det blir så när "folket" ska få bestämma - slagord och vanföreställningar är det som ligger till grund för besluten. De som vet något om tekniken, vill man inte lyssna på, för de har säkert hemska dolda agendan :rolleyes:

Last edited:
Fast det har ju tagit sin tid :rolleyes: Olkiluoto är inne på jag vet inte vilket år i byggnation... :D Men helt klart är inställningen mer nyanserad än det varit här i "landet lagom".

Det som är synd och skam, är att vi avvecklat vår kunskap om att bygga och utveckla kärnkraft ända sedan 80-talet. Det gör att vi kanske aldrig kommer ikapp kunskapsmässigt. Vi är bra på att förvalta och driva reaktorer och gör det på ett mycket säkert sätt, men det skulle behövas nyare teknik som kan använda kapaciteten i bränslet och korta ner resttiden när bränslet är farligt. 100.000 år är läjligt lång tid - i synnerhet när man vet att det redan idag finns metoder för att få det till i antal hundratals år istället. Resursslöseri!

De lättvattenreaktorer vi kör idag och ökar effekten på, är som att dekaltrimma och sätta nya fälgar på en gammal Volvo 240 från 70-talet. Driftstabil, men inte på något sätt modern under skalet, trots uppdateringar och nyköpt K&N-filter...

Det blir så när "folket" ska få bestämma - slagord och vanföreställningar är det som ligger till grund för besluten. De som vet något om tekniken, vill man inte lyssna på, för de har säkert hemska dolda agendan :rolleyes:

Men finnarna påstås ju kunna tekniken.
Nära och pålitliga.
Eller sitter de bara i bastun, spritar och klyver atomer med slidkniven?

Last edited:
Ja, finnarna har full koll på det där med kärnkraften... :rolleyes:

Jämfört med oss verkar dom köra på ganska bra i dom befintliga verken...

http://www.kraftaffarer.se/meralasning/EMEkarnkraft.pdf

Under 1996-2006 har energiutnyttjandet i genomsnitt legat på 93,8% i Finland och på 80,8% i Sverige. Skillnaden på 13,0% motsvarar med dagens svenska kärnkraftkapacitet ungefär 10 TWh lägre produktion i Sverige jämfört med om vi hade haft det höga finska energiutnyttjandet. Detta motsvarar ungefär 7% av den totala elanvändningen i Sverige

Jämfört med oss verkar dom köra på ganska bra i dom befintliga verken...

http://www.kraftaffarer.se/meralasning/EMEkarnkraft.pdf

Klart att svenskarna är sämre när de stänger sina reaktorer för att kunna höja elpriset...

Allså: Ta statistik med en nypa salt. Sverige håller på med renoveringar o dyligt (förutom rena reparationer), och det drar ned statistiken.

Men Sveriges gamla "volvo 240"-reaktorer, som snart skall bonntrimmas med effektökning på 28% (störst ökning i hela världen) känns inte helt tryggt.

Men Sveriges gamla "volvo 240"-reaktorer, som snart skall bonntrimmas med effektökning på 28% (störst ökning i hela världen) känns inte helt tryggt.

Så länge bonntrimmet består i effektivare ångturbiner och generatorer så går ju inte reaktorn hårdare än tidigare, vi effektiviserar ju bara elproduktionen, precis som man gör i vattenkraftverken när man moderniserar dom, där har jag hört siffror på 20% "bonntrimm"

EDIT: Nu är det 12 personer som vill att vi ska avveckla all svensk industri och bo i lerhyddor...

Måtte era platt-tv apparater explodera för er, förrädare!

Last edited:
Så länge bonntrimmet består i effektivare ångturbiner och generatorer så går ju inte reaktorn hårdare än tidigare, vi effektiviserar ju bara elproduktionen

Det är långt mkt mera än så som har uppgraderats för att nå 129% på tex O3. Projekt PULS innefattar bla:

* Öka kapaciteten på kylsystem
* Installation av nya diversifierade kylsystem
* Installation av nya huvudcirkulationspumpar
* Utbyte av vissa interna delar till reaktorn
* Installation av nya ångskalventiler
* Installation av ny turbin
* Installation av ny generator
* Installation av ny 400 kV transformator
* Installation av nya hjälpkraftstransformatorer

Förutom all "hårdvara" så är det väldigt mkt dokumentation som har ändrats och uppdaterats, skapats osv.

Finns mera att läsa på http://www.okg.se/templates/Page____738.aspx

//B

Det är långt mkt mera än så som har uppgraderats för att nå 129% på tex O3. Projekt PULS innefattar bla:

* Öka kapaciteten på kylsystem
* Installation av nya diversifierade kylsystem
* Installation av ny turbin
* Installation av ny generator
* Installation av ny 400 kV transformator
* Installation av nya hjälpkraftstransformatorer

Förutom all "hårdvara" så är det väldigt mkt dokumentation som har ändrats och uppdaterats, skapats osv.

Finns mera att läsa på http://www.okg.se/templates/Page____738.aspx

//B

Visst är det en massa som moderniseras, mest säkerhetsdetaljer, men effektökningen kommer sig av effektiviseringar på ångsidan, inte genom att pressa härden hårdare, vilket var min poäng.

I Tjernobyl pressade man reaktorn för att se om man kunde få ut lite till, det är alltså INTE det vi kommer att göra.

Visst är det en massa som moderniseras, mest säkerhetsdetaljer, men effektökningen kommer sig av effektiviseringar på ångsidan, inte genom att pressa härden hårdare, vilket var min poäng.

I Tjernobyl pressade man reaktorn för att se om man kunde få ut lite till, det är alltså INTE det vi kommer att göra.

Nja...

Dessa installeras för att öka ångflödet (till den nya fina ångturbinen) = mera vatten måste in i reaktorn = mera vatten måste koka = mera kräm i bränslet/härden/reaktorn för att kunna åstakomma detta. Så nog är den lite mera "påställd" därav också utbyggnad av säkerhetssystem mm. Från OKG sida "effekthöja reaktorn till 3900 MWt (termisk) och minst 1450 MWe (brutto)."

//B

Last edited:

Citat från Modernisering av O2 (http://www.okg.se/templates/Page____736.aspx) "Det innebär att man laddar härden med större andel färskt bränsle och ökar effektuttaget på bränslet."

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT