Kärnkraft

Ska vi ha kvar kärnkraften?

• Antal röstningar
    0

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kärnkraftsfrågan har ju aktualiserats på sista tiden.
Hur ställer ni er? Ska vi ha kvar kärnkraften?

Ja, den är bland det minst dåliga vi har idag. Men, det är tveksamt om någon kommer att vilja bygga ny kärnkraft med tanke på de kostnader som ökande säkerhetskrav kommer att dra med sig.

Ja tack, mer kärnkraft. Vore väl lämpligt om Sverige också kunde exportera lite ström till bl.a. DK och andra länder som är sjuktligt glada för kolkraft.

Bifogat

• atomkraft-ja-tak.png
    atomkraft-ja-tak.png
    22 KB · Visningar: 64
Tycker vi skall smälla upp en mängd nya aggregat nu när tyskarna skall lägga ner sina.

Med lite god planering kommer vi kunna exportera stora mängder el söderut.

Har vi tur så lägger vi hela eu under våra fötter.:whip muahahah

Haha, man kan tro att allt som finns att uppfinna är uppfunnet, tror ni ingenjörerna har slut på idéer?

Last edited:
Ja till kärnkraft, med ett förbehåll:
Sverige bör omedelbart satsa resurser på att utveckla snabbreaktorer. Då får vi milövänlig el samtidigt som vi slipper problemet med högradioaktivt långlivat avfall.
Naturligtvis bör Sverige också framställa sitt eget kärnbränsle i den mån det är möjligt.

Att fortsätta köra den gamla typens reaktorer som vi har idag känns som en dålig idé.

Klart vi ska ha kvar kärnkraft, lite strålning har väl ingen dött av?
Det är förvisso extremt smutsigt om man räknar med brytning av Uran men det är ju inte så många som tänker på, och för vår del så är det ju lugnt då det inte sker här hemma hos oss.

Den största anledningen till att behålla kärnkraften är ju dessutom för att reta upp alla jävla feministvänsterrödtottar som ogillar denna underbara energikälla.

NEJ, inga kärnkraftverk till Sverige! :mad:
De är Finland som ska exportera El till Europa :gnissla, ni svenskar kan ägna er år vindsnurror och annat bjäfs!

NEJ, inga kärnkraftverk till Sverige! :mad:
De är Finland som ska exportera El till Europa :gnissla, ni svenskar kan ägna er år vindsnurror och annat bjäfs!

Ni bygger ju redan för fullt, ni hinner dominera marknaden ett par år innan vi vill vara med och dela på kakan.

Ni bygger ju redan för fullt, ni hinner dominera marknaden ett par år innan vi vill vara med och dela på kakan.

Jo, visst, här byggs det atomklyvare för fulla muggar! dock så tvekar jag att det blir så stor export... men täcker det redan vårt eget behov så är det ett stort steg framåt!:tummenupp

Jo, visst, här byggs det atomklyvare för fulla muggar! dock så tvekar jag att det blir så stor export... men täcker det redan vårt eget behov så är det ett stort steg framåt!:tummenupp

Export blir det, svensk industri har väl gått in med finansiering till reaktorerna, mot att dom är garanterad att få köpa till lågpris.

Hur kommer det sig att kylsystemen i Japan bara la av när strömmen gick? Hade dom inte reservsystem som tex sjukhus har? Nån som vet?

Självklart ska vi ha kärnkraft!

Det är det enda energislaget vi kan bygga ut för att möta dom ökande behoven utan att förgifta naturen.
Dom producerar den energi vi behöver, när vi behöver den, billigare än på något annat sätt.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/karnkraft/article2482355.ece

Vindmöllor och solceller kan aldrig bli annat än ett skämt.

Jag tycker självfallet som de flesta andra här, att vi ska smälla upp bättre och modernare och säkrare reaktorer.
Och använda inhemskt uran i den mån det är görligt.

Sedan, om solceller faktiskt fortsätter att förbättras med nuvarande takt borde de kunna bli ett användbart alternativ om en sådär 5-10 år, förutsatt att vår användning av el inte ökar (yeah, right). Ja, på sommaren iaf. Att solceller sedan är helt värdelösa halva året häruppe i norr spelar ju inte så tokstor roll heller. :D Ungefär som det är med vindkraften.

;) Men Sverige är rätt bra på solceller. Om vi ser till att utveckla skiten så vi kan sälja det tekniken till soliga ställen kan vi ju tjäna pengar på det.

Vad har du och dina humorbefriade gelikar för problem?
Är ni kollektivt tappade i backen som små?

Du får ha i minnet att kvinnan inte är en lika stark varelse som vi män och kan därför ej ta ett grovt skämt. Det är iaf. min teori! :D

Angående kärnkraft så är det ju givet att vi ska ha det. Bara miljöpartister och gravida som tror att kärnkraften är djävulens påfund... :tummenupp

Ja, absolut.

Det är lite roligt att Sifo fått fram en kraftig opinionsvändning nu efter Japan.

Det krävdes ju bara det femte största skalvet och 23 meter tsunami för att slå ut ETT kärnkraftverk. Herregud! Vi måste riva reaktorerna i Sverige!

Vad har du och dina humorbefriade gelikar för problem?
Är ni kollektivt tappade i backen som små?

Jag har skakat hand med säkert tio hivsmittade små barn idag och ingen av dessa kommer få varken bromsmedicin eller adekvat sjukvård då de väl insjuknar utan kommer dö en jävligt otäck och plågsam död.
Det finns ingen som helst humor i att vara så där tangentbordstuff och vräka ur sig sånt trams. Jag kan tillägga att min humor inte heller aktiveras av "skämt" om våldtäkter, mord, djurplågeri, krigsförbrytelser eller andra fasor.

Jag har skakat hand med säkert tio hivsmittade små barn idag och ingen av dessa kommer få varken bromsmedicin eller adekvat sjukvård då de väl insjuknar utan kommer dö en jävligt otäck och plågsam död.
Det finns ingen som helst humor i att vara så där tangentbordstuff och vräka ur sig sånt trams. Jag kan tillägga att min humor inte heller aktiveras av "skämt" om våldtäkter, mord, djurplågeri, krigsförbrytelser eller andra fasor.

Jag håller med, det är bättre att grotta ner sig i allt elände och tycka riktigt synd om allt och alla.
Då blir det lättare att leva för alla.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...