Känns som strypsats

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Har en ZXR400 som medför lite problem.
Den slutar dra när den närmar sig 8000 varv. Efter det är det bara blää. Känns som en strypsats vore på plats. Men så är inte fallet, då jag öppnat förgasarna och letat efter brickor. Allt är original. Det enda som måhända kunna vara dåligt är att förgasarna går att jucka fram och tillbaka relativt mycket.

Plockade även bort ljuddämparen idag. Skulle starta och jag trodde jag stod i en evighet och att batteriet skulle dö. Men det bara tuffade på och på, på startmotorn. Till slut, efter 5 minuter (lite överdrift) så blöddra den igång. Kallt och äckligt idag.

Testade varva utan ljuddämpare, blödder och mer blödder. Kändes inte bra i gången alls. Installerade sedan en sprucken ljuddämpare i tron om att den ny-begagnade som var hel kanske täppte igen för mycket. Men det var ingen skillnad. Slutade dra på samma sätt som tidigare.

Det var för kallt för att meka idag. Så nu vill jag rådfråga här innan jag sliter isär något.

Vad kan vara fel?

Historien bakom är att den har plockats isär och renoverats inuti från rost i toppen o diverse annat (kommer inte ihåg exakt vad). Jag kommer inte ihåg hur den var när jag köpte den. Jag provkörde men gasade inte direkt mycket. Har en aning om att den var likadan då.

Är osäker på hur motorn reagerar på när den drar tjuvluft men kan tänka mig att den går sämre på högre varv, än på låga, då den suger i sig mer av tjuvluften också. Tänker på detta eftersom du säger att fuggarna sitter ganska löst.

Starta, varva och spruta startgas där du tror det inte sitter tätt. Kan ju även vara sprickor i insugsgummit som man inte ser.

Kom även att tänka på ventiler med för litet spel, något du kan kolla eller utesluta?

Motorn läcker även olja på höger sida från kamkedjespännare. Fast tror knappast det är felet.

Går det spruta något annat än startgas? Jag har ingen, och vill inte lägga pengar på en ny burk som kommer stå i flera år efteråt.

Kanske bensin i sprayflaska?

Kostar en burk startgas inte typ 40spänn? Vad tvekar du på? det är ju krångligare att göra rent sprayflaskan efteråt....

Swedie skrev:
Motorn läcker även olja på höger sida från kamkedjespännare. Fast tror knappast det är felet.

Går det spruta något annat än startgas? Jag har ingen, och vill inte lägga pengar på en ny burk som kommer stå i flera år efteråt.

Kanske bensin i sprayflaska?

Känns spontant inte bra alls att spruta bensin med sprayflaska! :brinnerup
Dessutom tål nog inte alla sprayflaskor bensin... :( Slå du på stort och handla en flaska startgas! :)

Min gamla skorv betedde sig precis så å det visade sig att det var laddregulatorn, den fick för lite till tändspolarna....

Kanske det är samma på denna...

1: Kolla så att kamaxlarna står rätt

2: Kolla huvudmunstyckena i förgasaran så att de inte har ärgat passa samtidigt på att göra riktigt rent i flottörhusen.

3: Kolla bensintillförselen/fillter

4: Membranen i förgasarna kan ha torrsprickor.

5: Finns det nån form av vaccumslangar på den kan de orsaka problem om de är sönder/felkopplade

Tror själv att kammaran står fel då den är mkt svårstartad i kombination med dålig varvvillighet samt att toppen har varit demonterad.

Swedie skrev:
Har en ZXR400 som medför lite problem.
Den slutar dra när den närmar sig 8000 varv. Efter det är det bara blää. Känns som en strypsats vore på plats. Men så är inte fallet, då jag öppnat förgasarna och letat efter brickor. Allt är original. Det enda som måhända kunna vara dåligt är att förgasarna går att jucka fram och tillbaka relativt mycket.

Plockade även bort ljuddämparen idag. Skulle starta och jag trodde jag stod i en evighet och att batteriet skulle dö. Men det bara tuffade på och på, på startmotorn. Till slut, efter 5 minuter (lite överdrift) så blöddra den igång. Kallt och äckligt idag.

Testade varva utan ljuddämpare, blödder och mer blödder. Kändes inte bra i gången alls. Installerade sedan en sprucken ljuddämpare i tron om att den ny-begagnade som var hel kanske täppte igen för mycket. Men det var ingen skillnad. Slutade dra på samma sätt som tidigare.

Det var för kallt för att meka idag. Så nu vill jag rådfråga här innan jag sliter isär något.

Vad kan vara fel?

Historien bakom är att den har plockats isär och renoverats inuti från rost i toppen o diverse annat (kommer inte ihåg exakt vad). Jag kommer inte ihåg hur den var när jag köpte den. Jag provkörde men gasade inte direkt mycket. Har en aning om att den var likadan då.

Förra meken svär vid att kammarna står rätt. Fast visst, jag kan ju öppna och se efter medans jag ändå håller på så att säga.

newbiee, om laddregulatorn vore kass... skulle väl ändå batteriet dö till slut och inte ladda under färd?

Den var troligen svårstartad för att den stått i 1 månad i kallt o pissigt väderlag.

Skulle kamkedjan gett upp eller ha en kugg som är dålig på ett av kamaxlarnas drev så skulle det nog låta lite från motorn ändå?

Nålarna borde inte göra någon skillnad på då även vid fullgas så kommer den inte förbi 8000 utan bludder o problem.

Munstycken skall kollas upp.

Låter lite som min gamla GPZ900 när ventiltryckarna var slut och hade mjuknat.
Detaljer kommer jag inte ihåg då det var typ 100 år sedan.
Kolla med mecken om hur toppen såg ut, inte bara att kammarna stod rätt.

ZXR750 91- hade väl strypningen i annan ECU och andra kammar. 400an är väl knappast strypt.

newbiee, om laddregulatorn vore kass... skulle väl ändå batteriet dö till slut och inte ladda under färd?

Ja så borde det jue vara :) Men på min gamla skorv så räkte det tydligen till att snikladda batteriet :va men ändå inte ge tillräckligt till tändspolarna....

Vet att det låter knasigt, men de va iaf felet på min....

Kan mycket väl vara en/bägge kam som står fel, har provat den manövern med Dominatorn och den varvade 4000 varv innan den slutade acca och började råma.

Om jag accelererar mot 8000 varv, släpper lite och gasar igen så kommer en pytteliten "kick". Men den avtar direkt efter några hundra varv.

Får ju verkligen hoppas att hojen inte är strypt via kammarna. Det vore en väldigt dyr moetod för att strypa, och även dyrt för mig att upphäva.

Hade liknande problem på raceZX6:an för nåt år sedan. Bytte/kollade allt det du gjort-funderar på och tre gånger så mycket till. Sparkade till och med en buckla i en helt oskyldig Volkswagen.

Lång historia kort så visade det sig vara tändkablarna som hade överslag.

Skulle du testa med en annan sats kablar för att kolla, så var säker på att de är bra! Jag bytte till Chevatändkablar bara för att testa och de var kass de också.

pilsner

Jag tycker det låter som att den får för lite soppa. Hur ser stiften ut?
Dock är alla andra saker som påpekats tidigare också möjliga. Känner igen alltihop från min gamla sucka. På den hade jag dock vridit kammen åt andra hållet, så den gick som skit på låga varv och halvdant på höga.
Men eftersom din verkar gå sämre när du minskar avgasmotståndet så tycker jag det låter som att den går magert.

Lever du micke. Nice. :-)

Angående magert eller inte så drar hojen mer soppa än den borde få när vi var ute och körde så fick hon gå över på reservern säkert 5 mil innan jag fick göra det på min 600 CBR600RR (05).

Det är ju som sagt original, om nått så kanske den går för fett. Vet inte om luftfiltret som sitter på just nu är original, men det ser ut som ett hemmabygge. Kan vara något där oxå som hindrar luft in i fuggarna?

Det är ju inget "paff" så dör effekten, utan över ungefär 1000 varv så försvinner 90% av accelerationen.

Swedie skrev:
Lever du micke. Nice. :-)

Angående magert eller inte så drar hojen mer soppa än den borde få när vi var ute och körde så fick hon gå över på reservern säkert 5 mil innan jag fick göra det på min 600 CBR600RR (05).

Det är ju som sagt original, om nått så kanske den går för fett. Vet inte om luftfiltret som sitter på just nu är original, men det ser ut som ett hemmabygge. Kan vara något där oxå som hindrar luft in i fuggarna?

Det är ju inget "paff" så dör effekten, utan över ungefär 1000 varv så försvinner 90% av accelerationen.

Hembyggd luftburk låter ju som gjort för att få problem? :va Har du testat utan?

Hade samma problem med en ZXR 750. kammarna! kolla upp det...

mvh
BIVVEN

Jag är mer inne på att den drar Tjyv luft någonstans.

men kammarna kan va problmet

du har hela vintern på dej att skruva förfan lr ska du köra is racing med den :7peta

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT