Känns som om gasen slirar...

oldstuff

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2010
Hoj
1982, Kawasaki Z1000j
Hej,

Bakgrund:
gammal cykel, kawa z1000j -82, avställd i 4 år.
nyligen startad och körd ca 8 mil.
cykeln var nyservad när den ställdes av.
problemet har inte visat sig tidigare.
jag har inte bytt olja (ännu).

Jag undrar en sak:
Igår när jag var ute så upplevde jag en konstig sak vid starkt gaspådrag över 3000 varv (exv omkörning), motorn rusar men cykeln slutar driva och hastigheten sjunker. Enda sättet att få tillbaka driv är att släppa på gasen och återkomma lite försiktigt. Problemet verkar bara uppstå vid kraftigt gaspådrag och inte vid försiktig acceleration.
Alltså, inget verkar hänga utan allt beter sig som normalt förutom att jag tappar drivet.

Vad kan detta vara???

Nja, gasen slirar nog inte ;) Men däremot så har du med största sannolikhet en koppling som har gjort sitt, alternativt hällt i en olja som inte är kompatibel med våtkopplingar vid förra oljebytet.

ok, tack för snabbt svar :)
rätt säker på att en firma i malmö gjorde förra servicen så då tror jag mer på kopplingen...

det kan alltså uppträda på detta sätt?
den frikopplar bra vid växlingar och känns ok i övrigt...
vad byter jag då? är det det som man kan läsa om i en del trådar här som bara kallas lamellerna? alltså kopplingsskivorna?

ok, tack för snabbt svar :)
rätt säker på att en firma i malmö gjorde förra servicen så då tror jag mer på kopplingen...

det kan alltså uppträda på detta sätt?
den frikopplar bra vid växlingar och känns ok i övrigt...
vad byter jag då? är det det som man kan läsa om i en del trådar här som bara kallas lamellerna? alltså kopplingsskivorna?
Kör du slut på lamellerna så orkar dom inte hålla emot momentet från motorn, och då slirar dom, men funkar som dom ska när man kopplar ur. Alternativt om du leker dragracing och glasar dom så får du samma effekt. Skulle stålskivorna slå sig så greppar den bra, men du får problem med att frikoppla å andra sidan.

Kopplingen består av lameller och stålskivor, varannan av varje så att säga. Du ska mao köpa nya lameller, och det är allt du behöver byta. Är du lite snål så lägger du hojen när du byter, då slipper du hälla ur oljan dessutom!

Börja med att byta olja i den å se till att det är en som är till för motorcykelmotorer med våtkoppling.
Om den har stått i 4 år utan att vara körd så kan det kanske bero på oljan.

Hjälper inte det så är det lamellerna som är slut skulle jag tro faktiskt.
Men börja med att byta till ny olja så kanske den funkar som den ska sen.

Börja med att justera hur spänd kopplingswiren är innan du byter koppling...

Min gixxer började slira vid kraftigt gaspådrag då jag bytte broms-/kopplingsgrepp och det var bara att skruva lite på ställskruven!

Börja med att byta olja i den å se till att det är en som är till för motorcykelmotorer med våtkoppling.
Om den har stått i 4 år utan att vara körd så kan det kanske bero på oljan.

Hjälper inte det så är det lamellerna som är slut skulle jag tro faktiskt.
Men börja med att byta till ny olja så kanske den funkar som den ska sen.
Tänkte detsamma. Nyservad hoj som stått stilla och som inte hade problem innan den ställdes in. Antingen hälldes det i fel olja eller så har det blivit någon form av beläggning på lamellerna under tiden den stått. Annars brukar det väl vara mer problem med att en hoj som stått stilla inte frikopplar som den ska?

En lamellsats verkar ligga runt 7-800 kr till den hojen, ev nån hundralapp till om en packning eller något behöver bytas.

Börja med att justera hur spänd kopplingswiren är innan du byter koppling...

Min gixxer började slira vid kraftigt gaspådrag då jag bytte broms-/kopplingsgrepp och det var bara att skruva lite på ställskruven!

Samma sak för mig

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard