Känns konstigt vid växling..?

addeb

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Hoj
ärrsex
Nu ska vi se om jag ens lyckas förklara det här på något som när bra sätt.
Idag när jag va ute och körde så tyckte jag det kändes konstigt att växla vid lägre fart, då speciellt när jag ska ha i växlarna 1,2,3. Dom går lite trögare och verkar låta/rassla mer än förr vid växling.
Mellan växel 1 och 2 känns det nästan som det är lätt att få i friläge om man inte trycker upp riktigt ordentligt, och om jag nästan varvar ur 1'an har det hänt att jag fått i friläge istället för 2'an vid växling.
Mellan växel 2 och 3 går det trögt och nästan lite "knackigt" känns det som. Det är speciellt dom växlarna det gäller/märks mest på och det verkar inte spela någon roll om motorn är kall eller varm vad jag märkte.
Detta gäller inte varje växling men majoriteten av dom iaf.

Jag märker inget konstigt när jag står stilla med växel i och håller in kopplingen.
men en kompis som prova sa att det känndes som om kopplingen gick trögt och inte löpte helt fritt.

Vet inte riktigt vad jag ska göra, men jag har iaf kollat spelet på kopplingshandtaget och det är stabila 10,2 cm.

Hojen är en Yamaha R6 -00 som har gått 2800 mil.

Svår förklarat men bara fråga så ska jag försöka beskriva bättre.
Hoppas ni kan komma med bra tips på vad det kan vara eller vad jag ska kolla/göra.

Mvh,
Adde

Precis som du själv antyder verkar det som att den inte kopplar ur ordentligt, endera ofulständigt eller också med fördröjning.
Har du nyligen bytt olja till annat fabrikat/modell? Kan orsaka klibbning.
Har du slirat mycket eller övat stuntning på senare tid? Då kan stålskivorna ha slagit sig av värmen.
Ojämnheter i kopplingskorgens spår kan också göra att lameller/skivor inte rör sig fritt men det borde iofs inte vara något problem vid det miltalet.

Har precis köpt en R6 -01 med ungefär samma miltal som din. Upplever också att man få ta i ordentligt från 1 till 2 för att inte hamna i neutral, något som jag aldrig upplevt på min SP1.

Om växlarna ligger kvar vid upp/nedväxling så tror jag inte att det handlar om slitna drev. Däremot kan du kolla hur växelföraren funkar...är det fär stort spel där kan det krävas mer kraft för att få i växlarna.

Alternativt kan det vara kopplingen som ligger an men då borde det vara strul med det högre växlarna också.

Castrol GPS fyllde jag på senast, men vet inte vad det va i före det. När jag fyllde på va det väldigt lite kvar på oljestickan så jag trodde inte det spelade så stor roll vilken olja jag fyllde på med.
Hur får man bukt med "klibbning"?

Inget stunt åkande här inte, något enstaka försök till uiilie har det väll blivit men inget regelbundet. Eftersom det är en 600 går den ganska ofta på höga varv (10.000-15.000), om det kan ha någon betydelse.

Japp växlarna ligger kvar och dreven ser hyffsat fräsha ut.

Tjenare jag har precis samma problem på min honda cbr 600 och jag har varit med om samma problem tidigare med ett annat fordon men då bytte jag bara växellåds oljan och då gick den lika fint igen men problemet kom tillbaka senare efter några mil.
så nu ska 600an in på service också så får vi se hur det blir denna gång

Hojta till om du lyckas hitta felet

Har bara kört 30 mil sen jag fyllde på med Castrol GPS, vet ju iof inte vad det va i innan..

Efter att din cykel stått still under en cigg eller en kopp kaffe:
-Starta inte motorn
-Lägg i en växel
-Dra in kopplingen
-Försök skjuta mc'n framåt eller bakåt

Måste du ta i för att kopplingen skall släppa? Går det segt och trögt att dra cykeln jämfört med på friläge?
Då är det i alla fall i kopplingen du skall söka felet.

Försök hitta någon erfaren R6-åkare som kan avgöra om din beter sig normalt. I mina öron låter det verkligen som att du har ett problem.

10,2cm kopplingshandtag.. fattar inte riktigt :va
kanske bara ska spännas lite om de e vajer..el e de hydraliskt?

Kan vara oljesorter som inte gillar varandra..

Plocka ur lamellpaketet, tvätta, oljebyte-filter, så du vet vad du har . Verkar som att du blandat olja som inte gillar varandra.
Kolla även växelreglaget att den inte losnat någonstans å beter sig knepigt.
Justera koppl till rätt spel.

Efter att din cykel stått still under en cigg eller en kopp kaffe:
-Starta inte motorn
-Lägg i en växel
-Dra in kopplingen
-Försök skjuta mc'n framåt eller bakåt

Måste du ta i för att kopplingen skall släppa? Går det segt och trögt att dra cykeln jämfört med på friläge?
Då är det i alla fall i kopplingen du skall söka felet.

Försök hitta någon erfaren R6-åkare som kan avgöra om din beter sig normalt. I mina öron låter det verkligen som att du har ett problem.
Det är en liten skillnad i motstånd när jag rullar med och utan växel i. Dock är den inte stor.

Plocka ur lamellpaketet, tvätta, oljebyte-filter, så du vet vad du har . Verkar som att du blandat olja som inte gillar varandra.
Kolla även växelreglaget att den inte losnat någonstans å beter sig knepigt.
Justera koppl till rätt spel.
Håller på och överväger att lämna in den på service eftersom den bara har 150 mil kvar tills det ändå är dags. Men vet inte om dom bara gör det som står på pappret eller om dom provkör hojen efter och kollar efter fel..?

Last edited:
Back