Känner mig mig lurad av MC-firma. Behöver snabba svar

Man har ingen ångerrätt vid köp i butik om inte butiken godtyckligen lämnar detta. Man har heller ingen ångerrätt vid fel på produkten men kan givetvis reklamera om man anser att felen varit dolda och då finns alternativet att häva köpet. När man handlar en hoj i butik så här eller privat av någon så anses det att man har kontrollerat den innan köp och alla icke dolda fel är då icke reklamerbara. Oavsett om man faktiskt kollat den eller ej. Handlar man däremot osett så gäller andra saker. Därför friskriver man sig ofta från ansvar vid såna affärer.
 
Men herregud... du köper ju ingen ny hoj...:dummer

begagnade grejor ska man inspektera noga!

När stakarna tittar ut genom blocket då kan du börja gnälla.... 7 år gammal hoj som gått 2000mil....

påminner mig om när jag satte ut min BMW 540 på blocket... billigast på blocket dessutom... då ringer folk och vill köpa den om den är i nyskick.... klart den är det... därför den är billigast på blocket... :tummenupp :dummer

Sen kommer en pizzaunge och vill köpa bilen men väl på plats så saknar han 10k mot det begärda priset.... och tycker att man kan pruta lite! 25% av priset... :4skrika:smasha ... sen har han mage att ringa och begära ersättning för skador för att han kört¨på en trottoarkant!...

Det hela slutar med att han hotar med "Original Gangster" .... :fakta
 
Bara motorn och växellåda är bra så är det ingen fara. Lite repor gör väl inget, du ska ju köra den inte titta på den. Men priset var lite dyyyrrrt om du köpte den för 63000. Priset borde ju fan ligga på 50-55 max.
 
Bara motorn och växellåda är bra så är det ingen fara. Lite repor gör väl inget, du ska ju köra den inte titta på den. Men priset var lite dyyyrrrt om du köpte den för 63000. Priset borde ju fan ligga på 50-55 max.

Han kanske fick garanti på hojen:rolleyes:
 
Lärdomen av detta?

1. Var inte så köpt kåt att du inte hinner kolla allt innan du redan har hojjen hemma. (har gjort detta felet själv en gång, kostade ett par laxar att fixa och jag bet i det sura och lärde mig)

2. Kan/vill du inte provköra själv ta med någon som kan bedöma hojjen åt dig. Jag har haft med farsgubben ett par gånger och sen själv följt med polare några gånger. Då kan man även motverka punkt1 lite.

3. När du köpt och inser att du inte gjort vad du skulle för att få en så bra affär som möjligt. Bit i det sura och gå vidare. Finns tyvärr inte mycket för säljaren att göra tycker inte jag. Sen kan ni ju alltid kohandla lite om orginaldelarna. Men ärligt behöver du något med än avgasdelarna?
 
Mc-huset i Malmö är ju ingen "bästa priset broschan"-handlare direkt, så du borde hört med dem INNAN du trådstartade.

I övrigt - De skador och märken du uppvisat här tillhör normalslitage och är ABSOLUT inga dolda fel. Det som skulle medfölja kan man ju iofs ha åsikter om, men du kunde gjort en bättre research innan köp................


NU - Sätt nåt snyggt klistermärke på eventuella repor och gör som oss andra R1-Piloter.................Ut å kör


PS : Trodde du verkligen att en R-hoj är nåt man ligger och tokputsar som en veteranbil från -49 ? - Då trodde du fel, det är ju en racemaskin och den både tål och SKA användas HÅRT
 
Last edited:
Fick enbart ett orginalavgasrör med, inget annat, så som orginalbakdel, blinkers, handtag osv. Utöver det var tre kåpor på högersidan repade. Var på en lackeringsfirma imorse och dom gav mig ett pris på 8000-12000 kr + 1890 för en ny framskärm. Vad tycker ni? Är det inte rätt att kräva ersättning?

8000-12000kr för att lacka om det, fyfan vilka priser vem fråga du ?? Fan min merca som ska lackas om vid båda bakskärmarna vill dom ha 3000kr för och det syns mer än dom där reporna du har.
 
Lärdomen av detta?

1. Var inte så köpt kåt att du inte hinner kolla allt innan du redan har hojjen hemma. (har gjort detta felet själv en gång, kostade ett par laxar att fixa och jag bet i det sura och lärde mig)

Jahmen det är ju en Retta jue, klart man blir våt i pojktrosan om man har en sådan inom räckhåll.

Mc-huset i Malmö är ju ingen "bästa priset broschan"-handlare direkt, så du borde hört med dem INNAN du trådstartade.

I övrigt - De skador och märken du uppvisat här tillhör normalslitage och är ABSOLUT inga dolda fel.

....det är ju en racemaskin och den både tål och SKA användas HÅRT

Visserligen är hojarna byggda för att användas, men jag fattar faktiskt inte hur man kan anse de reporna som normalt slitage.
Men det kanske är jag som är för pedantisk. :va
 
Tar du lossa delarna o går runt till olika lackfirmor o frågar pris kommer du garanterat hamna på ett lägre pris än det du först fick. Kanske en 2,5K lax om du insisterar på ett svartjobb
 
provkörningen för min del blev det när jag skulle hämta den, körde ej själv men mekanikern körde två varv runt butiken. då jag inte riktigt har mitt kort klart än,

...

NU - Sätt nåt snyggt klistermärke på eventuella repor och gör som oss andra R1-Piloter.................Ut å kör

...

App, app, app! Passa dig Yzf R1! Uppmana inte någonr1 att köra utan körkort! Han får inte bli en siffra i statistiken... :7peta
 
Visserligen är hojarna byggda för att användas, men jag fattar faktiskt inte hur man kan anse de reporna som normalt slitage.
Men det kanske är jag som är för pedantisk. :va

Du är inte ensam. Jag tycker inte repor på något annat än ytor som pekar framåt är normalslitage. Och möjligtvis sving och hjul. Iaf inte efter något så fjuttigt som 2000 mil. Att ha repor efter en vurpa anser jag inte som normalt direkt, även om det tydligen är normen härinne att en sporthoj ska man vurpa med.
 
..........................även om det tydligen är normen härinne att en sporthoj ska man vurpa med.

Normen här inne e inte att man ska vurpa, däremot ska man köra (gärna på bana me), träffa lite skönt folk och inte vara så förbannat känslig för en silvertejpsmonterad kåpa eller liknande, de små pyttemärkena på TS hoj som han dessutom MISSAT trots flera besök på MC-Huset.................ja det är ju bara patetiskt. Han har nog köpt fel hoj !!!!!!!!!!!!


PS - En helt annan sak blir det när vi kommer till FBU och Service, där är det nolltolerans (Japansk nolltollerans). Slarv med bromsar, tekniskt underhåll, däck och personlig säkerhetsutrustning etc är ........................

Högmod = (storhetsvansinne, fåfänga; eller åtminstone övermod; Hybris)
Girighet
Vällust = (otukt eller begär)
Avund
Frosseri
Vrede = (I vissa fall även hämnd)
Lättja (likgiltighet)
Underlåtenhet (försummelse, slarv) att ha en tekniskt välfungerande motorcykel


..............Den 8:e DÖDSSYNDEN
 
Blir man inte alltid lurad på en MC-firma?

Inte jag.

Säljaren/Firman fick en smidig affär utan prutförsök, jag fick min drömhoj färdigkittad som jag ville ha den till ett pris jag tyckte var acceptabelt. Båda var nöjda när jag körde hem hojen. Jag är fortfarande nöjd.

Och ja, det är fortfarande min drömhoj. :kär
 
Äh, du tappar hojen snart eller får den inlöst så varför bry sig om en repa eller två. Jag brukar ha mina grejer försäkrade för jag är rädd för stöld och sabotage men sanningen är den att det alltid varit jag själv som sabbat mina grejer och ingen annan. Kör o trivs :)
 
Normen här inne e inte att man ska vurpa, däremot ska man köra (gärna på bana me), träffa lite skönt folk och inte vara så förbannat känslig för en silvertejpsmonterad kåpa eller liknande, de små pyttemärkena på TS hoj som han dessutom MISSAT trots flera besök på MC-Huset.................ja det är ju bara patetiskt. Han har nog köpt fel hoj !!!!!!!!!!!!


PS - En helt annan sak blir det när vi kommer till FBU och Service, där är det nolltolerans (Japansk nolltollerans). Slarv med bromsar, tekniskt underhåll, däck och personlig säkerhetsutrustning etc är ........................

Högmod = (storhetsvansinne, fåfänga; eller åtminstone övermod; Hybris)
Girighet
Vällust = (otukt eller begär)
Avund
Frosseri
Vrede = (I vissa fall även hämnd)
Lättja (likgiltighet)
Underlåtenhet (försummelse, slarv) att ha en tekniskt välfungerande motorcykel


..............Den 8:e DÖDSSYNDEN

Fast varför vill man åka runt med en repig ihoptejpad hoj på gata? Jag är verkligen ingen posör. Kör i textilställ och oftast med toppboxen på. Men skulle jag köpa en hoj som annonseras vara i "toppskick" skulle jag inte heller acceptera att den har skrapmärken på flera ställen på sidan.

Sen att det inte går att missa så som TS gjorde det är en annan femma. Han såg nog bara R1 emblemet på röven och blev förblindad.

Vad du menar med att räkna upp dödssynder det förstår jag inte...
 
Kan ju hålla med ts att beskriva en vält hoj som i toppskick är BS. Speciellt hos en firma. De kunde väl ha lackat till det innan isf? Inte nåt som hänt i hemtransporten?
 
Kan ju hålla med ts att beskriva en vält hoj som i toppskick är BS. Speciellt hos en firma. De kunde väl ha lackat till det innan isf? Inte nåt som hänt i hemtransporten?

Reporna syntes på bilden i annonsen. :7peta
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top