Känner insprutningen av ändringarna?

Bullrathi

Autosol abuser
Gick med
12 Apr 2003
Ort
Söping
Hoj
1700 Warrior
Jag tänkte byta till öppnare filter och avgas på hojen..
undrar om insprutningen kan anpassa sig och ge rätt soppablandning ändå?

insprutningen är uppbyggd som såhära va :fakta

Databoxen får information från spjällaxelgivare, motortemp och insugsluftens temperatur.

Därefter reglaras soppatrycket till spridarna av en regulator som känner av vacumet i insuget efter spjällen.

Som jag fattade det så ökar trycket till spridarna vid ökat tryck (minskat undertryck) i insuget och då borde det väl kompensera det minskade motståndet iome annat filter/avgas?

Har hört att man kan kolla på tändstiften och se hur blandningen blitt..


Help me out now!
 
Jag VET inte, men jag TROR inte att sprutet kan kompensera så stora ändringar. Förändringarna som sprutet klarar är nog olika väderförhållanden. Så, nu kan de som VET berätta hur det är. :)
 
Nej den kompenserar inte för ändrade förhållande så som luftfilter och helsystem eller slipon.

Eventuellt kan den kompensera lite om man har en lambdasond i avgassystemet men annars är det kört.

www.powercommander.com

/KetogaN
 
På en gamm-kawa får man rika på blandningen något om man monterar ett mer öppet avgas/insug. Det som var poppis för 100 år sen när din bajk var ny, var att montera ett motstånd på tempgivaren, så sprutet tror att motorn är kallare och rikar på blandningen, det funkar bara till viss del.

Vad jag gjorde på den tiden (OBS! Vedbodtrim) var att klämma ihop soppatrycksregulatorn, en svart burk på sopparörets retur. Ta en 13mm hylsa och kläm åt något i skruvstycket, provkör, kläm lite till, provkör, osv tills cykeln går fint.

Vid hopklämmning av denna komprimeras fjädern och trycket ökar på ventilen, bränsletrycket ökas som följd. Det trista är att om man tryckt för mycket är det ju svårt att "backa".....

Tror att det finns justerbara soppatrycksregulatorer till GPz på eftermarknaden.

En annan variant är ju att köpa större spridare (= $$$).
 
Ahaa... Kanske en trimpotentiometer på tempmätaren? vilken av tempmätarna? motor eller intagsluft eller båda?

Pinto men regulatorn borde väl kunna kompensera annat luftfilter?
Regulatorn arbear väl bara mellan atmosförtryck och nästan vacum, förklara varför det inte skulle funka :confused:
 
Vafan, insprutning på en så gammal hoj?
Det måste varit state of the art på den tiden, eller?

//Anders.
 
Jag har en trimpotentiometer istället för motortempgivare, eftersom jag inte har kylvatten... det funkar prima, blir ju som en elektronisk choke, men gör inte samma misstag som jag och löda in en en-varvs, min är alldeles för känslig, när jag får tid och ork ska jag byta till en fler-varvs för att kunna finlira bättre under motorns uppvärmning. Enda kruxet jag kan se är att du måste veta ungefär vart du ska börja, du får nog mäta upp din motortempgivare innan du börjar handla pottar, min exempelvis ligger mellan 1kohm och 3,2 kohm, men sånt kan ju variera.

Sen kan det ju bli så att du får problem med tomgång/högvarv. Kall motor (vilket du skulle simulera) kan ha helt andra behov på låga / höga varv jämfört med varm motor, och eftersom du inte har möjlighet att ändra i mappen eller choke-värdet så är det något du får stå ut med... kanske blir tokfet tomgång, när den går bra på max, eller tvärt om.

Att bara höja bränsletrycket kan vara vanskligt, bara som en varning, efter typ 5 bar så flödar de flesta vanliga spridare om jag fattat saken rätt inte mer även om du höjer av bara f*n.

/XJR
 
Öh... Hej igen. Gamla Gpz hade ju åxå luftkylning och en tempmätare i toppen. Visst, som nån sa, friare flöde på insugssidan borde nog kompenseras automatiskt, men inte ett öppet 4-1 system. Vi provade en hel del med olika motstånd, även pottar, men de kändes inte så tillförlitligt, men på Kawan gjorde det inte så stor skillnad, vad jag minns. Tror t o m att jag kopplade ur tempgivaren helt och det gick fortfarande för snålt, men jag minns inte riktigt hur det var.

Det kan faktiskt åxå tänkas att när jag labbade med soppatrycket var det mera trimmat än bara luftfilter och avgassystem. Det var ju faktiskt 10 - 15 år sen......minnet suddigt...

Självklart ska man ju inte höja bränsletrycket tok-mycket, men med en tryckmätare, lite tålamod och kanske en regulator i reserv, kunde man lyckas rätt bra.
 
Tjena! Såg ni snacka insprut o dyl. Jag tänkte kapa upp luftfilterboxen på min Ducce M620S o började fundera på hur den reagerar på det.

En kille på forumet sa att man måste ändra blandningen. Men hur gör man det? Har insprut med. Kanske min nyare insprut fixar sånt. Har ju grejat en del med nya bilar. Där fixar ju insprutningen allt själv. Nytt filter/avgas kompenseras direkt - bilen går bättre.


Ducce själva brukar ju sälja med en ny motorstyrning med luftfilter o ljuddämpare för helt vansinniga summor... Billigare fixa själv om det går....
 
Regleringen av bränsletrycket efter trycket i insugn.rören (ett måste på turbos) är enbart för att sprutmunstyckena ska jobba m samma tryckskillnad o alltid ge samma mängd soppa f x ms öppningstid . Om man höjer trycket fetar man upp y % i alla lägen, alla varv o gaspådrag. Kanske duger, men knappast optimalt. För högt tryck o det blir ingen ökning, dom kan tom sluta funka tillfälligt.

Hojsprut mäter inte så mycket, oftast bara varv o gaspådrag (o ev växel/fart för 'luffarturbo' ram-air) +lite temperaturer o klarar inte moddningar så bra. (Vissa ?) Ducce lär mäta tryck i luftburken dock. Bilar ofta bättre på att mäta t.ex. luftmängd, den absolut viktigaste storheten. Men hojar ?? Icke !
/u
 
Last edited:
Tokig; Jag vet inte riktigt hur det är på hojar med sprut från fabrik, är det "open" eller "closed" loop, alltså har dom korrigering av bränslet beroende på Lambdan ?
Korrigerar sprutet för lambda så kan motorn gå bra på låg och mellanbelastning iaf, fast det skiter sig antagligen ändå, för på fullgas tror jag dom flesta sprut ignorerar lambdan och kör efter en fast bränslemap, fullgas kräver så fet blandning att labdan ofta är otillförlitlig ändå.

Summan som jag tror : Det kan hända, om du har lambdakorrigerat sprut, att du upplever att hojen går bra, därför att på lägre varv så korrigeras mapen, men det är ändå stor risk att hojen kommer gå snålt på högre varv/belastning, dvs det är nog jäkla riskabelt att köra utan att ställa om sprutet i vilket fall som helst...

Detta blev ju knappt rörigt alls... :rolleyes:

/XJR
 
XJR skrev:
Tokig; Jag vet inte riktigt hur det är på hojar med sprut från fabrik, är det "open" eller "closed" loop, alltså har dom korrigering av bränslet beroende på Lambdan ?
Korrigerar sprutet för lambda så kan motorn gå bra på låg och mellanbelastning iaf, fast det skiter sig antagligen ändå, för på fullgas tror jag dom flesta sprut ignorerar lambdan och kör efter en fast bränslemap, fullgas kräver så fet blandning att labdan ofta är otillförlitlig ändå.

Summan som jag tror : Det kan hända, om du har lambdakorrigerat sprut, att du upplever att hojen går bra, därför att på lägre varv så korrigeras mapen, men det är ändå stor risk att hojen kommer gå snålt på högre varv/belastning, dvs det är nog jäkla riskabelt att köra utan att ställa om sprutet i vilket fall som helst...

Detta blev ju knappt rörigt alls... :rolleyes:

/XJR

Tja!

Nu har jag ju kapat upp burken. Hojen går faktiskt skitbra! :tummenupp

Starkare överallt utom på väldigt låga varv där den kan visa lätt tveksamhet om man är väldigt uppmärksam.(eller så är det bara jag som inbillar mig...)
Men annars är jag nöjd. Den kilar upp över 200 knyck mot tidigare knappa 190. :p

Främre stiftet ser lite belastat ut dock. Vitt med liiite flagor på. Bakre är helt normalt. Har bytt stift tidigare då de var lite för mesiga från fabrik. Hade tidigare misständningar vid kallstart, taskig tomgång osv...

Om man nu ska ställa om sprutet, vad går det lös på då? Har snackat med handlaren om detta tidigare när jag hörde mig för om nya ljudförstärkare. Han sa att det var en enkel operation.
Kanske man kan fixa själv? Jag vet inte hur man ställer insprutare. Förgasare kan jag klura ut om det kniper men insprut??

Sen tror jag inte att det finns lambdasond på många hojar. Ducce har en enkel kat. Som ett avancerat luftfilter typ.

Nåväl, tack för svaren. Få se hur jag gör.
 
pinto skrev:
Har ingen koll på nyare hojar. Vilka cyklar har lamdasond?
Dom flesta (alla ?) m kat. Bmw t.ex. vet jag.
Tokig skrev:
Främre stiftet ser lite belastat ut dock. Vitt med liiite flagor på. Bakre är helt normalt. Har bytt stift tidigare då de var lite för mesiga från fabrik.
Låter som den går farligt snålt. Vad kännetecknar mindre 'mesiga' stift ?
/u
 
Last edited:
ulf_lundin skrev:
Dom flesta (alla ?) m kat. Bmw t.ex. vet jag.

Låter som den går farligt snålt. Vad kännetecknar mindre 'mesiga' stift ?
/u

För varma stift. Eller vad heter det?
 
Jag skulle inte åka runt med ett vitt stift med flagor på, men det är ju bara jag, kanske är överförsiktig.

"ställa om" sprutet är nog inte bara-bara, inget man gör i brådrasket liksom, men allt sånt beror ju väldigt mycke på vad du har för sprut, och vem du vänder dig till, själv tror jag inte att man kan göra så mycket med ett fabriks-sprut, om man inte kan ansluta nån typ av powercommander då förstås.

Ha de och lycka té i fortsättningen / XJR
 
XJR skrev:
Jag skulle inte åka runt med ett vitt stift med flagor på, men det är ju bara jag, kanske är överförsiktig.

"ställa om" sprutet är nog inte bara-bara, inget man gör i brådrasket liksom, men allt sånt beror ju väldigt mycke på vad du har för sprut, och vem du vänder dig till, själv tror jag inte att man kan göra så mycket med ett fabriks-sprut, om man inte kan ansluta nån typ av powercommander då förstås.

Ha de och lycka té i fortsättningen / XJR

Äh, jag har ju garanti, kör tills skiten rasar. Det var ju verkstan som gjort fel inställning från börjar faktiskt. De har bara inte haft tid att ordna till det. Efter 100 mila servicen så gick den grymt bra, men med hög tomgång o vita stift. Ena stiftet vitt iallafall...
 
Tror jag ska ta o annonsera efter ett nytt lock till luftburken med när jag tänker på det.

Nån som har ett liggande?
 
Tokig!

din insprutning kan inte ändras utan dator/programvara eftersom mappen ligger i ett flashminne (inget chip alltså)

Eventuellt kan en co-justering hjälpa lite (vilket alla handlare har/ska ha utrustning för) men jag skulle nog rekomendera en om-mappning å då är det bara FIM's grejjor som funkar, vad jag fattar så är det bara Biscaya som har programvara till det. Annars blir det powercommander.. dyrare..

Luftfilterlocket kostar inte så många spänn som orginaldel förresten..

Och nej, ingen lutftrycksmätning i luftburken på duccarna, givaren får tuppjuck pga tryckvågorna så datorn blir konfys.. man mäter atmosfärstryck istället..

/B
 
620

När jag inhandlade min 620 -03 så sa killarna på Ducati Stockholm att man inte behövde "mappa om" när jag bytte luftburk och buller, tydligen var chipet som satt orginalmontrat tillräckligt. De ställde co-halten.
Det går väldigt bra och jag har inga som helst problem med den.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top