Kända fel/svagheter på Honda CBR1000F 1990?

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Funderar på att köpa en Honda cbr1000f -90.Någon som känner till några kända fel eller svagheter på dem? Läste på Youtube att drivningen till generatorn skramlar vid kall motor.
 
Hej, gammal tråd men jag chansar.
Har köpt just en Honda CBR1000F -87:a i uselt skick nu i våras. Motorn är kry och den har inte varit med om någon olycka. Tyvärr har många i bra skick varit just det, krockade men reparerade.
Håller på att renovera den nu, mest frågan om att byta eller lacka om kåpor, samt byta slitna smådetaljer. Verkar finnas rätt gott om grejor på demonteringar/skrotar, men det börjar på att tryta.
Har du en 70- eller -80 tals hoj du tänkt fixa så passa på innan det är för sent.
Någon mer som har en CBR -87-88?:)
 
Hej och tack för svaren.
Trodde här var stendött, men lite liv finns det tydligen.
Framförallt, tack för länken Sydney, verkligen bra.
Ska kontakta killen och kolla pris och vad det är för grejer.
Är liksom han Engineer (ingenjör) och har jobbat med konstruktion av olika motorer.
Allt från tunga lastbilsmotorer till tvåtakts motorsågar.
Har även jobbat som mc-mekaniker på 80=talet, som extraknäck under studierna.
Fler får höra av sig tycker jag, unga såväl som äldre.:)
 
Hej och tack för svaren.
Trodde här var stendött, men lite liv finns det tydligen.
Framförallt, tack för länken Sydney, verkligen bra.
Ska kontakta killen och kolla pris och vad det är för grejer.
Är liksom han Engineer (ingenjör) och har jobbat med konstruktion av olika motorer.
Allt från tunga lastbilsmotorer till tvåtakts motorsågar.
Har även jobbat som mc-mekaniker på 80=talet, som extraknäck under studierna.
Fler får höra av sig tycker jag, unga såväl som äldre.:)

Men och andra sidan, byter du en original så behöver du nog inte byta den mer. Dessutom så är sannolikheten att den är bytt.....

Den är ganska tacksam(förutom att byta). Man kallstartar. Rasslar den och blir tyst när den är varm så bör man börja fundera på byte. Rasslar den även varm så bör man byta den snarast.
Original kamkedjesträckare är alltid ändå säkraste kortet ändå.
 
Hej, gammal tråd men jag chansar.
Har köpt just en Honda CBR1000F -87:a i uselt skick nu i våras. Motorn är kry och den har inte varit med om någon olycka. Tyvärr har många i bra skick varit just det, krockade men reparerade.
Håller på att renovera den nu, mest frågan om att byta eller lacka om kåpor, samt byta slitna smådetaljer. Verkar finnas rätt gott om grejor på demonteringar/skrotar, men det börjar på att tryta.
Har du en 70- eller -80 tals hoj du tänkt fixa så passa på innan det är för sent.
Någon mer som har en CBR -87-88?:)

Jag hade just en sådan mellan -87 och -92, och ja, även den gick omkull, 2 gånger tom :gnissla
Av den anledningen har jag en prillans ny bensintank i originalkartong kvar på vinden.
Den är vit/röd (röd översida). Skulle din också vara samma och du är intresserad så är det bara att höra av sig.

PS
Även jag fick byta kamkedjesträckare. Om jag mins rätt skramlade det lite när den var varm, men direkt efter bytet lät det lite när den var kall istället. Om jag mins rätt...

Annars var det en jäkligt bra hoj för sin tid!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top