Käkar säkring

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Jaha, då gick man bet på första felsökningen. Innan jag går vidare rådfrågar jag eliten
När jag startade upp min vfr750f -91 första gången för säsongen upptäckte jag att säkringen till
blinkers/tuta gick. Bytte och det fungerade om jag bara vred på tändningen, det funkade en stund efter att
jag dragit igång motorn. Men vid första kors när jag skulle använda blinkersen var säkringen paj igen.
Idag provade jag igen med tutan urkopplad, men samma sak ... säkringen gick.
Så, var ska jag leta?
Kan jag utgå ifrån att felet inte ligger i kretsen till tutan eftersom resultatet med att koppla ur den inte hade någon effekt?
Kan jag utgå ifrån att felet finns någonstand i kretsen till blinkersarna?
Var ska jag leta?
Mina egna funeringar är nu att felet borde ligga i någon av blinkerserna eller uppe vid kopplingshandtaget där knapparna
till tuta och blinkers finns.
Är det överslag jag ska leta efter?

Om säkringen går när du slår igång blinkarna så har du förmodligen kortslutning i någon/några av dem. Vet du om det blir samma resultat oavsett om du blinkar höger eller vänster? Vid samma resultat oavsett vilket håll du blinkar åt borde kortisen ligga före relät, men om säkringen bara brinner vid blink åt ena hållet så ligger det troligtvis mellan relä och blinkers. Jag hade nog börjat med att koppla ur blinkersena en åt gången för att lokalisera vilken det är som ställer till det. (Alternativt koppla ur allihop och ansluta dem en åt gången.)

Kolla hur kablarna är dragna från handtaget till blinkersrelät. Går det ner via styrkronan kan en kabel ligga i kläm och kortslutas när du vrider på styret. Prova att byta säkring, slå på blinkersen och vrid styret till ändläge.

Ta ur alla blinkerslampor, sätt i en kolla vad som händer, sätt i nästa osv, så vet du var felet ligger. (kan vara så enkelt som att det är kortis i en lampa) Sorry Bonzo såg just att du skrev det.

/p

Det som stör mig är att blinkerserna o tutan funkar om jag bara har tändningen på. När jag drar igång motorn händer nåt efter en liten stund. Det är inte så att jag ska söka andra fel, typ laddningsregulator eller något annat?
Men jag tackar för tipsen som kommit in och ska prova att söka som ni säger, men det får bli på lördag.
Trist som fasen att man måste dra på sig skinnställ och starta upp skiten o köra för att se om felet är avhjälpt.

Jag kan komma på två-tre olika orsaker till att säkringen går enbart när motorn är igång:
-Först när motorn är igång, blir strömmen tillräckligt hög för att den ska brinna av
-Du har överspänning i laddningen (sannolikt p.g.a. dåligt laddningsrelä) och just den säkringen är låg i dimensioneringen
-Vibrationer från motorn och skakning från körningen gör att dåligt isolerad kabel gnager mot jord

Last edited:
Det borde väl räcka att du har hojen stående på tomgång för att testa, om felet nu bara uppstår när motorn är igång? Du skulle ju, om du har en multimeter, kunna resistensmäta kablarna/kontakterna i blinkarna och se om du har kortis där. Om du har lågt ohmvärde har du alltså kortslutning, optimalt ska det ligga på oändligt motstånd ("OL").
Men som tidigare nämnts så kan även kortisen ligga i en lampa.

Tänk vad en liten detalj kan vilseleda. Till säkringen är även bromsljuset kopplat.
En kortis vid handtaget till frambromsen var boven.
Problem solved :banana

Tack alla för hjälpen!

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back