KÖpte en husa 650 idag, behöver info!

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Hur ser man om en Husa 650 är en FS eller FE från början?

Hur kan man avgöra vilken årsmodell den är om man inte kollar regbeviset?

Hjälp mig tack

Mvh Rejvis

ps. det va mig en fan till att gå som satan iaf :)
 
Borde väl gå att se på chassnumret? Står det inte FS resp FE i detta?
 
Kolla numren som står överst på gaffelbenen. Jämför sedan med part list som finns på husaberg.se och du vet om det är fjädring från FS eller FE. Det är ju ingen garanti för vad det är för hoj i regbeviset. Gafllar är ju som du vet enkelt att byta.
Vi är rätt många här som kan komma med kvalificerade gissningar på årsmodell om man får se lite bra bilder men plast osv går ju oxå att byta så återigen är regbeviset det enda säkra.
 
Mät markfrigången, FS = 320mm, FE = 380mm :tummenupp

Edit: Äää skit i mitt inlägg, FE har ju fan 21/18 :kocko Skilljer nog inget på höjden när man får på 17 tummare, lr ?
 
Last edited:
tellskog skrev:
Mät markfrigången, FS = 320mm, FE = 380mm :tummenupp

Edit: Äää skit i mitt inlägg, FE har ju fan 21/18 :kocko Skilljer nog inget på höjden när man får på 17 tummare, lr ?
Fjädringsvägen skiljer en del mellan FE/FS. Och det skiljer olika mycket mellan årsmodellerna. 04orna har 260mm(FS) och 295mm(FE, FC) fjädringsväg i gafflarna. Det är dock ett rätt osäkert sätt att kolla.

Vad spelar det för roll eg. om det är en FE eller FS?
Kör med hojen ett tag och tycker du den är för mjuk så ställ på fjädringen en bit. Nu väger ju rejvis en del (f'låt rejvis men det är väl så?) så byte av fjädrar kanske skulle göra gott i vilket fall. Redan Stoffy som väger strax under 100 (om jag minns rätt) har bytt till hårdare fjädrar.
 
FE har inget tändningslås på styret heller, syns ju rätt tydligt.

Jag kör en motardkittad FE och kan nog inte va nöjdare. Visst fjädringen är lite mjukare o längre än på FS men de tycker nästan jag bara är en fördel när man mestadels kör på gatan. Gungar lättare upp på bakan, sväljer ojämnheter bättre etc.
 
Last edited:
Basse skrev:
FE har inget tändningslås på styret heller, syns ju rätt tydligt.

Jag kör en motardkittad FE och kan nog inte va nöjdare. Visst fjädringen är lite mjukare o längre än på FS men de tycker nästan jag bara är en fördel när man mestadels kör på gatan. Gungar lättare upp på bakan, sväljer ojämnheter bättre etc.
Min 01 FE hade det iaf.
Både FE och FS har väl haft det fram till 05!? Inte 100 på det men bortåt 90 iaf.

Håller annars med. Kör med den tills det inte känns bra. Justera. Känns det fortfarande inte bra så se över fjädringen lite mer, kanske med fjäderbyte.
 
Supermoto skrev:
Min 01 FE hade det iaf.
Både FE och FS har väl haft det fram till 05!? Inte 100 på det men bortåt 90 iaf.
Sitter inte på -04 iallafall.01-02 har tändningslås,03vetefan :va
FE alltså...
 
Busaberg skrev:
Sitter inte på -04 iallafall.01-02 har tändningslås,03vetefan :va
FE alltså...
Min 03 FS hade tändningslås. Iofs är det lätt att plocka bort. På 04orna har FEn inte lås har medans FSn har lås om man kollar på lite officiella bilder.
 
Kom på en annan grej, stödet är ganska mycket längre på FE. Min måste nästan stå på lite lutad mark för att inte ramla.
 
det står 650FS, vad innebär skillnaderna på FS och FE?
Cross, motard, enduro??

Mvh
 
Ravetrancer skrev:
det står 650FS, vad innebär skillnaderna på FS och FE?
Cross, motard, enduro??

Mvh
FS = SuperMoto
FE = Enduro

Kolla på www.Husaberg.se
De har specifikation på modellerna så kan du jämföra :tummenupp
 
Slå en signal till nissarna på Husaberg och fråga.

Hade lite funderingar om en Honda jag hade tidigare. Regbeviset sade 99, köpte som 98, va 98a enligt ramnummret.
 
Ravetrancer skrev:
det står 650FS, vad innebär skillnaderna på FS och FE?
Cross, motard, enduro??

Mvh
FE = Four Stroke Enduro
FC = Four Stroke Cross
FS = Four Stroke Supermotard

Som Mingves säger, kolla husaberg.se för bättre koll på årets modelprogram. Det skiljer sig ju från år till år.

Ibland kan du på äldre se FEE eller FEe då är det en enduro med elstart. Heter den FS650c är det en rejshoj utan belysning. FS650e är alltså en motard med elstart och LV-reggad (troligen) osv osv. Det finns massa varianter som i sin tur går att bygga om till oigenkännlighet osv.



RookieSM skrev:
Det är nog mer vad han skulle vilja väga.. :)
:lol :lol
Ja. Tycker inte du oxå han blivit lite pluffsig, HAHAHA.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top