Justeringshjälp mikuni RS 40, GSF 1200

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Har lite besvär med de nya förgasarna på hojen. ett av problemen är att varvtalet sjunker otroligt långsamt efter jag varvat lite. Se klippet https://www.youtube.com/watch?v=N0GyLb7umwM&feature=youtube_gdata_player

Andra problemet är att hojen dör om jag använder mer än 60procent gas under 6000rpm, över går den hur bra som helst..

Jag har precis justerat ventilerna, bytt tändhattar, tändstift samt synkat förgasarna. Jag kör med ett gashandtag med 2st vajrar.

En sak jag dock är lite fundersam över är vad de två anslutningarna på förgasaren ut mot luftfiltret ska vara kopplade till? Går det att lämna de helt öppna eller ska de pluggas eller vad ska man göra med dem?

All hjälp uppskattas!

Last edited:
Hej
förutom tjuvluft
så på rs fuggar är det viktig att de små fjädrarna i det inre länkaget är bra spänst i
ser ut som glasögon (dra isär lite för ökad spänst). kolla med fingret från luftfiltersidan når man lyfter uppåt ska det vara bra spänst nån mm
,är dom lite halvsladriga så stänger inte trottlarna samtidigt utan några står o "gasar " en stund innan alla skramlat ner till samma höjd (när man gasar så står dom lika)men inte när man släpper lite på gasen lite
pilligt att göra men inte svårt
kolla att retuvajern verkligen drar i vajern /tvångsstänger innan internt stopp i gashandtaget
angående 60 gas kan nog fixas en del men det är stora fuggar dom funkar på det viset, man matar på gas,
ger inte fullt som på en vacumfugge
andra har säker mera tips

Hej
förutom tjuvluft
så på rs fuggar är det viktig att de små fjädrarna i det inre länkaget är bra spänst i
ser ut som glasögon (dra isär lite för ökad spänst). kolla med fingret från luftfiltersidan når man lyfter uppåt ska det vara bra spänst nån mm
,är dom lite halvsladriga så stänger inte trottlarna samtidigt utan några står o "gasar " en stund innan alla skramlat ner till samma höjd (när man gasar så står dom lika)men inte när man släpper lite på gasen lite
pilligt att göra men inte svårt
kolla att retuvajern verkligen drar i vajern /tvångsstänger innan internt stopp i gashandtaget
angående 60 gas kan nog fixas en del men det är stora fuggar dom funkar på det viset, man matar på gas,
ger inte fullt som på en vacumfugge
andra har säker mera tips
Tack för ditt svar.

Är det fjädrarna som sitter på axeln som sammanbinder förgasarna du menar?
Den som heter "Throttle return spring" på bilden nedanför?
Mikuni.jpg

nej dom sitter under det svartalocket m det är det inre länkaget till trotteln kolla en total sprängskiss
(du måste ha förgasarna borttagna från cykeln för att fixa detta )
men kolla returvajern först , den måste verkligen kunna dra tillbaka utan det är stopp i gashantaget ,det är vajern som ska stoppa gasrullen

Jag lämnade mina RS38:or till "braigasen" för total genomgång. Det var det värt. Vart nere hos honom och kikade lite på då han arbetade.
Det var mycket småpill i förgasarna. o-ringar etc som skulle vara ok för att allt skulle lira rätt. Svårt för en amatör att se om de är dåliga eller inte..
Han gick igenom mina och jag betalade under tvåtusen för arbetet om jag minns rätt.

Men en sak som han nämnde då vi pratades vid var att slitage kan ställa till det i gasarna. Kommer inte ihåg nu vad han syftade på. Men det var tydligen bra på mina vilket gjorde att jag inte hörde mig för vidare sas.

Han grundinställde allt och jag skruvade på grejorna och därefter har öket gått i två säsonger utan problem nu, även om denna säsong inte är riktigt över ännu.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!