Justering av gaffelben vid montering av framhjul??

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
Tja!

Ska precis montera mitt nya framhjul och i instruktionsboken står det att man ska mäta mellan bromsskiva och bromsbelägg med ett bladmått 0,7 mm om jag minns rätt...

Får man ej in bladmåttet så stod det nåt i stil med att man ska skjuta gaffelbenen framåt eller bakåt för att få hjulet helt centrerat...

Kanske har förstått det hela fel men min fråga kvarstår dock om hur pass viktigt det är att spelet mellan skiva och belägg blir rätt... Samt hur gör man lättast i praktiken för att få det hela rätt!!

Tacksam för svar!

CBR600F är det iaf.

Är det inte flytande ok på dom där ?

Sen är det väl så att distanserna på hjulaxlen ser till att hjulet(och skivorna) hamnar centrerat i bromsoken.

Last edited:
detta låter förunderligt, oken är upphängda på glidbultar som gör att oken kan röra sig i sidled.

Tror det du ser mer är nån slag kontroll av att kolvarna går tillbaka efter bromsning.
Du vet du kan ju dessutom trycka in kolvarna i oken, och då skulel du ju kunna få jättespel mellan belägg och skiva.

gurra2fast skrev:
Tja!

Ska precis montera mitt nya framhjul och i instruktionsboken står det att man ska mäta mellan bromsskiva och bromsbelägg med ett bladmått 0,7 mm om jag minns rätt...

Får man ej in bladmåttet så stod det nåt i stil med att man ska skjuta gaffelbenen framåt eller bakåt för att få hjulet helt centrerat...

Kanske har förstått det hela fel men min fråga kvarstår dock om hur pass viktigt det är att spelet mellan skiva och belägg blir rätt... Samt hur gör man lättast i praktiken för att få det hela rätt!!

Tacksam för svar!

Ska man inte komprimera gaffeln efter framhjulsbyte, innan man spänner skruven/skruvarna som säkrar axeln? Kanske är nåt sånt de menar...

Så här står det!!

MONTERING

Placera hjulet mellan gaffelbenen och sätt in axeln från vänster sida genom det vänstra gaffelbenet och genom navet.

Drag åt axelmuttern. Åtdragningsmoment 59Nm. Skjut in bromsoken över bromsskivan försiktigt så att inte beläggen skadas. Skruva i fästbultarna. Åtdragningsmoment 30Nm.

Mät avståndet mellan sidorna på bromsskivan och bromsoket med ett 0,7 mm bladmått. Om bladmåttet passar, drag åt höger och vänster klämbultar. Åtdragningsmoment 22 Nm.

Om bladmåttet ej kan skjutas in lätt drages gaffelbenet utåt eller inåt tills bladmåttet passar. Klämbultarna drages åt medan bladmåttet är kvar. Efter montering bromsar man kraftigt flera gånger och kontrollerar att hjulet roterar fritt sedan bromsen släppts.
Kör EJ med felaktigt avstånd mellan bromsskiva och bromsok.

Hur ska detta tolkas???
Jag menar att av alla framdäck som har bytts av alla läsare på dessa forum hur många praktiserar detta bladmåttsmätande??

Har personligen bytt ett antal men jag har aldrig tidigare mätt upp detta spel som på bilden i instruktionsboken ser ut att vara mellan skiva och bromsbelägg.

Och ja Honda Cbr600f -00 handlar det om...

Last edited:
Äh, jag har aldrig gjot det iaf, då är problemet snubbarna över ditt inlägg tog upp mer en realitet.

iofs skulle man ju kunna tänka sig att några kolvar stod nästan längst ut och de på motsatta sidan längst in, men för tusan det ser du väl med ögonen?

Jag antar att de menar att man kan råka skada skiva med bromsoket, skivor är ju känsliga och dyra, men för fasen du har ju ögon i skallen.

"Mät avståndet mellan sidorna på bromsskivan och bromsoket "
inte som du skrev först "mellan bromskiva och belägg"

Last edited:
Montera ihop allt. Spänn styrlagret lite hårdare än vad du tror behövs (om du har rivit ner och fettat in).

Sätt gaffelbenen där du vill ha dem. Mätt med skjutmått hur mycket det ska sticka upp. Så det blir lika på båda sidorna alltså.
Dra åt gaffelbultarna till ca 25 - 30 Nm.

Sätt dit hjul, hjulaxeln och bromsok.

Dra inte åt hjulaxeln. Nu snurrar du på hjulet och tvärnitar så det verkligen "slår till". Då centrerar benen upp sig automatiskt. Sen drar du åt axeln och överfallen som klämmer på axeln.

Klart.

äh alltså det låter inte som han försöker montera ihop gaffeln, utan han ska typ sätta tillbaka framhjulet bara.
Problemet tycks vara tat oken sitter nära skiva om man gör fel, och då kan skada skivan, detta lär man ju märka tycker jag.
Montera och snurra hjulet och bromsa några ggr och prova om det fortfarande går fritt utan att skrapa i.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D