Justering av fjädring Ducati Huypermotard

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Hoj
Nej
Hej! Jag önskar svar på något jag letat runt lite grand på nätet efter men inte hittat något enhetligt svar.

Ducati Hypermotard 939 (ej SP).
Bytt bakdämpare till Mupo EVO1 med längdjustering (nu 1 cm kortare), fjädringsvägen blev då 147mm ist för original 150mm. Tillverkades efter min vikt.
Blir konfunderad över hur "hänget ska vara på en sådan här hoj med längre fjädringsväg än en gat eller banhoj.

Uppmätt från hjulmutter och lodrätt mot en fixpunkt (blinkers):
Utdragen = 616
Obelastad = 594
Belastad med mig och utrustning (84kg) = 560
Fritt häng = 22
Förarhäng = 56
Förarhäng % av fjädringsväg = 38%

Det som stör mig mest är det stora förarhänget.
Enligt SMC:s mätblankett: Men vilken kategori hör min hoj till?
Mätblankett.jpg

Ptjaa, Börja med gathoj och prova därifrån? Hur tänker Du använda hojen? Gata/Bana/Grus/Lek?

Vad har Du för häng fram? Det är ju rätt viktigt att matcha för att inte förändra hogens attityd alltför mycket. Nu har Du ju redan från början sänkt hojen bak vilket förmodligen gör den mer stabil men också någon mer trög att svänga in.

En sporthoj med 120 mm fjädringsväg brukar bli vettig för landsväg och bandagar med 30-40 mm förarhäng (=25-33%). Med tanke på att Du redan sänkt hojen bak en cm kanske en bra startpunkt vore mitt i intervallet? Alltså 40-45 mm någonstans?

Sedan balanserar Du returen så att hojen är riktningsstabil (inte "svajar") i kurvor med nedlägg.

Ungefär så kanske? Lycka till :)

Tack för råden prövar det du rekommenderar.
Jag sänkte motsvarande i fram, tror jag hamnade rätt. Lade ett långpass på hojen så att det var i våg med originaldämparen på, bytte dämparen i bak, sedan sänkte jag i fram så passet blev i våg igen. Så den geometrin borde vara som original.
Inspirerad gatkörning lite bana blir det.Hänget i fram som en gathoj (de högre värdena).
//Kenneth

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...