Justering av bakbroms Yamaha Virago XV1100 -99

HerrMomo

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2023
Hoj
Yamaha Virago 1999
Hej på er!

Jag har några frågor till er kunniga här på forumet ang. justering av bromspedalen på min MC. Försökt med lite bilder.
OBS! Varning för dumma frågor!

Bild 1.
Justerbult för pedalhjöd.
bild 1.jpg
Står i instruktionsboken att denna bult (NR 1) ska skruvas ut om jag vill att bromspedalen ska ner, närmare marken så att säga. Den är fullt utskruvad men märkte ingen direkt skillnad, skruvas den in så trycks den till slut mot ytan (NR 2), och blir inte heller lägre.


Bild 2.
Här är fotstödet, bromspedalen, lite mått med mera.
bild 2.jpg
Jag har så långa ben så jag kan inte ha foten på bromspedalen(NR 1) samtidigt som jag vilar den på fotstödet(NR 2) om jag inte sätter mig bak på passagerarsätet, däremot så passar det perfekt till min tjej som är 30cm kortare än mig.

Måste man köpa kortare "pinne"? (NR 3)
Något man kan göra vid NR 4 så den ändrar läge? Detta slog mig nu när jag satt i paint......
Något annat?

Bild 3
Bakhjulet med justerskruven
bild 3.jpg
Jag kan inte släppa ut mer på skruven (NR 1), den trillar snart av..
Något vid NR 2?

Bild 4.
Växel, fotstöd
20230704_183323.jpg
Här har vi andra sidan, behövs sänkas där också såklart.


Det är säkert något väldigt uppenbart, hoppas ni får er några goda skratt!

MVH
HerrMomo
 
Lägg inte för mycket tid på bojsänket vivägrar kommer från virago, sämsta skrotet Yamaha någonsin har byggt fullt gämförbar med HD sportster.

Men som svar på din fråga.

Ta loss vingmuttern.
Lossa skruven på bromsarmen.
Lirka loss bromsarmen utåt från den splinsade axeln, markera gärna med ett tuschstreck positionen.
Flytta bromsarmen 1-2 splines bakåt montera allt.

Nu bör fotbromsen vara lägre.
 
Lägg inte för mycket tid på bojsänket vivägrar kommer från virago, sämsta skrotet Yamaha någonsin har byggt fullt gämförbar med HD sportster.

Men som svar på din fråga.

Ta loss vingmuttern.
Lossa skruven på bromsarmen.
Lirka loss bromsarmen utåt från den splinsade axeln, markera gärna med ett tuschstreck positionen.
Flytta bromsarmen 1-2 splines bakåt montera allt.

Nu bör fotbromsen vara lägre.
Ajdå, låter som det kommer bli lärorikt att äga den då. :D

Tack så mycket, ska testa det!
Varför markering? Om jag flyttar den 2 "splines" bakåt så stämmer den väl inte längre?

Har ni fler idéer så är det välkommet, den måste sänkas rätt mycket!

MVH
HerrMomo
 
Ajdå, låter som det kommer bli lärorikt att äga den då. :D

Tack så mycket, ska testa det!
Varför markering? Om jag flyttar den 2 "splines" bakåt så stämmer den väl inte längre?

Har ni fler idéer så är det välkommet, den måste sänkas rätt mycket!

MVH
HerrMomo

Markeringen är bara för att veta var den satt när den lossar, det är lätt att se fel.

1 splines gör en hel del fram vid broms pedalen, säkert 2-3 cm lägre
 
Markeringen är bara för att veta var den satt när den lossar, det är lätt att se fel.

1 splines gör en hel del fram vid broms pedalen, säkert 2-3 cm lägre
Okej, då förstår jag!
Låter som att det är precis där jag måste vara och pilla, ska testa det imorgon.
Stort tack! :)
 
Nyheter
Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Back
Top