Justerat fjädringen ?

Justerat fjädringen ?


  • Antal röstningar
    0

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Nyfiken på hur många som överhuvudtaget rört sin fjädring och på vilket sätt.
Komplettera gärna m vad ni gjorde, hur/om ni visste vad som behövde göras, o hur det gick, t.ex.
/u
EDIT: lyckas inte rösta själv. vet inte om det blev nåt fel på tråden.
EDIT2: andra pollar trasslar oxå; generalfel ?
 
Last edited:
Tror det sitter en Öhlinsfjäder fram (mjukare än orginal,det är en Ducati...) micropolerade innerben, hydraulstopp demonterat, höjt oljenivån.. blir en ny R/T gaffel inom snar framtid..

Hårdare fjäder på Öhlinarn bak; 9,5 N/mm (lite för hård, borde ha en 8,5-9,0 kanske...) fjädern funkar dock skapligt på bana så den får nog sitta ett tag till..

klickat och skruvat mig både hitådit i flera år utan att någonsin fatta ett dyft, det är först sista åren som jag överhuvudtaget börjar känna någon förändring när jag kör..

/B
 
Kan kopiera bjorns inlägg, skruvat på allt och bytt en del, men inte märkt skillnad förrän tempot stigit på banan
 
Bak:

Lyckades få min sneakmodell-Öhlinnare från NS400R att passa på Miton om man vände linkaget upp-å-ner. Slog två flugor.. Högre bak o mindre tungstyrd på en mycket tungstyrd hoj om det går över 100. Samt att den rör sig bak iallafall nu. Det gjorde den inte innan. Jag trodde svinglagringen hadde skurit :D Den har massa utväxling o kräver lång slaglängd på dämparen. Extremt hård nu. Ingen förspänning. 20mm statiskt o sjunker ytterligare ca 10mm med mig på. Funderar på en Wilbers som finns för modellen.

har fått för mig att det funkar rätt bra på fin bana. På väg står jag ibland i guppen :fakta Hadde min första riktiga dämparjustering på Gälleråsen. I lilla vänsterknixen innan depåsvängen kungade det kraftigt. Drog tre snäpp på kombinerad retur/komp och löste problemet.

Fram:

Full förspänning. Benen är uppskjutna i kronorna(motverka tungstyrdheten). Häng har jag kollat med ögonmått :D Orginalfjädrarna verkar mjuka. Lite extra olja för att undvika bottning vid broms och för att försöka i bästa mån balansera den hårda baken. Har aldrig "känt av" något från gaffeln o vet inte vad eller hur något skulle påverka o i vilken riktning isåfall. Kanske tappar fäste tidigt? Svårare med gaffel att känna tycker jag.

Kör väl för sakta för att få problem kanske.

/h
 
Fram:
Showan är orgionalinställd med lite hårdare förspänning. 10 klick på komp o retur funkar bra i de flesta lägen. Kanske lite mjuk på bana, men det funkar.

Bak:
Fick Öhlinaren servad och killarna var snälla nog att hjälpa mig med sagget direkt, eftersom jag fick en 9,0 fjäder istället för den gamla 6,5 som satt innan. 14 klick ut på komp o retur. Justerar ner komp lite på bana, men glömde sist och kände ingen skillnad. Dock mycket trevligare än innan på landsväg. Då var det 6 klick komp och 4 retur. Ganska stumt.

Annars så är det orginal. Har inte hållt på med rideheight eller gaffelvinkeln. Det kanske kommer senare. :rolleyes: Jovisst. O kor kan verkligen flyga. :p
 
Mätt sag å justerat, bytt fjädrar 0,90 istället för 0,70, emulators, 20W istället för 10W olja framtill.

Bak: öhlinare, inställd "ditåt" av tävlande polare. Senare lite mer förspänning, ett klick mindre comp å ett klick mer retur.

3mm längre dämprare bak, 6mm lägre fram(i o f s kompensation för 70-profil däcket fram). Kan tänka mig att höja en ca 3-5mm till bak. Inte mätt sag baktill p g a att jag bara surfar på nätet å iinte har några polare som kan komma å hålla i bågen.... :rolleyes:
 
Fazer1000, förare med utrustning 85kg, inga delar utbytta.

Fram
Förspänning: 2 (orginal 2, område 1-6 där 1 är hårdast)
Kompression: 6 (orginal 6, område 1-21 där 1 är hårdast)
Retur: 6 (orginal 7, område 1-17 där 1 är hårdast)

Bak
Förspänning: 10 (orginal 6, område 1-11 där 11 är hårdast)
Kompression: 12 (orginal 7, område 1-12 där 12 är hårdast)
Retur: 3 (orginal 10, område 3-20 där 3 är hårdast)

Tycker jag fått bra balans på hojjen för bana men är kanske lite stötigt på lapptäcksvägar. Verkar som bakdämparen är mjukare än framgaffeln eller är det kanske fjädern som är för mjuk som gör att jag måste kompensera med hårdare retur och komp?

Edit: vikt uppgift
 
Last edited:
Om ni postar inställningar så är det
intressant att veta vad ni väger också
eftersom 50 kgs skillnad i kroppshydda
gör en väsentlig skillnad på en 200kgs
båge.
 
Okej...

Vadå? Vad menas med klick? Är 14 klick det hårdaste eller står det 14 på skruven du skruvar på. Blir fjädringen hårdare ju mer olja man släpper igenom?? Hajar noll..
 
Bytt gaffelfjädrar och lite tunnare olja, bytt hela paketet bak. Labbar med gaffelinställning förspänning/retur/kompression. Satsar på att få den helt okörbar :crash
 
TRX 850 med 85 kg förare.

Fram:
Wilbers progressiva fjädrar och gaffelolja.
Kombinerade komp/retur skruven på 4 vilket är max.

Bak.
Wilbers 641 dämpare.
Kompressionen 13 klick ut från max enl rekomendation.
Retur 17 klick ut från max. 13 var rekomendationen.
Förspänning som de satt den från fabrik.

Dessutom har jag bytt stag i fjädringen bak för att kompsensera den högre framändan pga 120/70 däck istället för orginalets 120/60.

Om det blev bättre? Absolut. Stadigare, mer snabbstyrd och exaktare fjädringsrörelser. Det som kanske ska göras är att förbättra komp/retur i framgaffeln med WIlbers kitning.
 
Re: Okej...

pn skrev:
Vadå? Vad menas med klick? Är 14 klick det hårdaste eller står det 14 på skruven du skruvar på. Blir fjädringen hårdare ju mer olja man släpper igenom?? Hajar noll..

Med "klick" menar man antalet lägen som finns på justeringen av dämpning/kompression. Ofta sitter det ju en ratt eller skruv som "klickar" i de olika lägena när man skruvar på den. Antalet klick/lägen varierar från dämpare till dämpare och hur många klick/lägen samt vad som är grundinställningen hittar du i handboken till hojen eller dämparen om du inte har orginaldämpare.
Ofta anges antalet klick i en grundinställning där man räknar hur många gånger det klickar när man vrider från det hårdast åtdragna läget och utåt. Detta för att ha något att utgå ifrån när man justerar.

Tänk på kompressions och returdämpningen som en vattenkran. Dvs om kompressionen står maximalt inskruvad (avstängd) så är det svårt för oljan att röra sig i dämparen när den komprimeras och dämparen blir svårare/hårdare att komprimera. Har man kompressionsdämpningen maximalt utskruvad (helt öppen) så rör sig oljan snabbare i dämparen och den upplevs som mjukare/enklare att komprimera.
Det samma gäller för returdämpningen fast då dämparen ska åka ut till grundläget efter att den komprimerats.

Fjäderförspänningen är en helt annan historia dessutom.

Många verkar tro att man måste ha en hård fjädring/dämpning när man kör på bana och det behöver inte vara rätt väg att gå. På min hoj har jag maximal komp/retur på framgaffeln eftersom de funktionerna är underdimensionerade på min modell medan jag har släppt upp returdämpningen bak visavi orginalinställningen för den dämparen.

Om nu någon förstår vad jag menar.
 
Last edited:
förspänning bak och fram är justerad för min vikt. uppmätt och inställt. kör för övrigt med orginal inställningarna på komp och retur, plus 1.

jag tycker hojen beter sig ganska bra, det enda jag tycker behöver justeras är mer retur bak. 1 klick kanske eller nått. hojen lyfter på bakhjulet ibland känns det som när man bromsar riktigt hårt.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top