Justera ventilspel

PacMan skrev:
Ok, men vad säger du då om att jag får OK spel nånstans på kamaxelvarvet men inte överallt? Behövs justering då?

EDIT: Vid TDC är spelet alltås för litet, men om jag mäter lite innan TDC på den cylindern så blir det bra... :va

Jag hade nog justerat.. Bättre med lite för stort spel än för litet. Mät som det står i mekboken så vet du ju att det blir rätt.

ola_sandin skrev:
Jag hade nog justerat.. Bättre med lite för stort spel än för litet. Mät som det står i mekboken så vet du ju att det blir rätt.

Ja, det är ungefär vad jag har kommit fram till oxo. Så får det bli.

Jasså. Du håller också på med justering nu. Har precies fixat mina spel. Testade att slipa ner några schims där spelen var för små, verka funka bra. Det är bra att ha en micrometer till hands, för att mäta tjockleken på schimsen. Siffrorna som är tryckta på schimsen brukar ofta vara bort nötta.

MattzzoN skrev:
Jasså. Du håller också på med justering nu. Har precies fixat mina spel. Testade att slipa ner några schims där spelen var för små, verka funka bra. Det är bra att ha en micrometer till hands, för att mäta tjockleken på schimsen. Siffrorna som är tryckta på schimsen brukar ofta vara bort nötta.

Jepp, tyckte att jag skulle kolla eftersom jag inte visste när det gjordes sist.
Nästa steg är väl att plocka loss shimsen på de ventiler som behöver justeras. Om det står nåt på dem så konsulterar jag min tabell i mekboken och beställer ett par nya. Är ju bara två som behöver justeras, så det ska la inte behöva bli så dyrt. Ägen ingen mikrometer, men jag får la köpa en om det visar sig att jag behöver en. Jula har nyligen öppnat på gångavstånd här hemifrån så det är nära till verktygen.
:tummenupp

Slipa ner!

MattzzoN skrev:
:confused: Inte har du väl slipat ner shimsen? Skulle vara kul att höra hur länge det håller, härdningen ryker, sen så kan det bli spännande. Ekonomisk ska man va men inte dumsnål!

Kawarider skrev:
:confused: Inte har du väl slipat ner shimsen? Skulle vara kul att höra hur länge det håller, härdningen ryker, sen så kan det bli spännande. Ekonomisk ska man va men inte dumsnål!

Schims är genomhärdade? :va

Anton_Ljunghusen skrev:
Schims är genomhärdade? :va
Jo men risken finns att härdningen försvinner vid nerslipningen och då är det slut på roliga!

kawa1300 skrev:
Nåra korta tips från en gammal stöt....

Har inte en aning om din motor, (alldeles för modern för mig), men då det är samma sak att schimsa en 28 år gammal Volvotraktor eller en miniplastbit från Kawasaki eller Yamaha...eller nån annan så kan jag ge nåra tips...

Antingen ligger dom över tryckaren eller under.....

Ligger dom över är dom ganska stora, (alltså räknat på diametern), ....ligger dom under är dom bara lite större än diamtern på ventilskaftet....
Oavsett vilket så är det oftast standardstorlekar oavsett fabrikat....

Men..alltså ligger dom över tryckaren behöver du INTE ta bort kammarna!..

Nu finns det flera alternativ....

Antingen gör du som alla som håller på med motorer, inklusive mig,...eller oxå gör du som alla som säger att du ska köpa Kawasakis originalverktyg för 5000:- PLUS!....som i slutändan gör samma sak...

Alltså:
OM dina schims ligger på ovansidan, (som jag sa så vet jag inte hur din motor är byggd, försökte kolla in din bild men jag kunde inte se tyvärr...), ta en BRED skruvmejsel, avrunda alla skarpa kanter på den o använd den sen till att trycka ner tryckaren.....mät innan det avståndet mellan kammen o KANTEN på tryckaren....
Efter att du tryckt ner tryckaren....stick in en skruvmejsel på högkant mellan kanten på tryckaren o kammen....

Sen är det bara att byta schims....

Det du däremot ALDRIG ska göra är att skaffa ett magnetverktyg för att kunna lirka fram dina schims!!!
Detta är en vanlig blunder o samtidigt ett kardinalfel!!!

Risken är stor att du magnetiserar schimset som sen i framtiden kommer att hålla kvar metallspån som egentligen skulle stannat antingen i filtret eller i magnetpluggen!!!

Magneter är förbjudet när det gäller schimsning!

Ha det

Om man råkar magnitisera shimsen är det väl bara att nita dom i backen några ggr så avmagnitiseras dom...

Kawarider skrev:
Jo men risken finns att härdningen försvinner vid nerslipningen och då är det slut på roliga!

Det går alldeles utmärkt att planslipa shims, man kan ju undvika att gå på så hårt att de blir varma. Hur kan man annars slipa frästa eller svarvade stycken efter härdning och ändå behålla härdningen?
Eller menar du att shims skulle vara ythärdade? Prova i så fall att slipa ett shims de ca 5 hundradelarna det brukar röra sig om sedan försöker du fila lite i den slipade ytan och se när filen blir slö och inget händer med shimset :D

Jag jobbar med sådant här dagligen, dock inte shims, de slipar jag på fritiden

Glömde säga att ca 1 hundradels mm per skär är rätt så lagom när man slipar...angående risken att löpa ur shimset med värme.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti