Nåra korta tips från en gammal stöt....
Har inte en aning om din motor, (alldeles för modern för mig), men då det är samma sak att schimsa en 28 år gammal Volvotraktor eller en miniplastbit från Kawasaki eller Yamaha...eller nån annan så kan jag ge nåra tips...
Antingen ligger dom över tryckaren eller under.....
Ligger dom över är dom ganska stora, (alltså räknat på diametern), ....ligger dom under är dom bara lite större än diamtern på ventilskaftet....
Oavsett vilket så är det oftast standardstorlekar oavsett fabrikat....
Men..alltså ligger dom över tryckaren behöver du INTE ta bort kammarna!..
Nu finns det flera alternativ....
Antingen gör du som alla som håller på med motorer, inklusive mig,...eller oxå gör du som alla som säger att du ska köpa Kawasakis originalverktyg för 5000:- PLUS!....som i slutändan gör samma sak...
Alltså:
OM dina schims ligger på ovansidan, (som jag sa så vet jag inte hur din motor är byggd, försökte kolla in din bild men jag kunde inte se tyvärr...), ta en BRED skruvmejsel, avrunda alla skarpa kanter på den o använd den sen till att trycka ner tryckaren.....mät innan det avståndet mellan kammen o KANTEN på tryckaren....
Efter att du tryckt ner tryckaren....stick in en skruvmejsel på högkant mellan kanten på tryckaren o kammen....
Sen är det bara att byta schims....
Det du däremot ALDRIG ska göra är att skaffa ett magnetverktyg för att kunna lirka fram dina schims!!!
Detta är en vanlig blunder o samtidigt ett kardinalfel!!!
Risken är stor att du magnetiserar schimset som sen i framtiden kommer att hålla kvar metallspån som egentligen skulle stannat antingen i filtret eller i magnetpluggen!!!
Magneter är förbjudet när det gäller schimsning!
Ha det