Justera ventilerna?

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Motorn 'tickar' lite lätt och det misstänker jag är ventilerna (efter en stunds sökande på forumet). Jag har inte tummen mitt i handen så jag kan skruva, men jag är inte direkt erfaren så jag vet inte hur jag ska kontrollera ventilspelet. Hur göra?

Dessutom är det ett lite mer rasslande ljud, det brukar komma efter en stunds körning (15min kanske). Märks mest runt 4000-5000 varv. Drar jag upp den till 7-8 tusen och sedan låter den motorbromsa hörs det också. Kamsträckaren? kan jag kontrollera den själv?

Det låter inte MASSOR, så jag tänkte köra säsongen ut innan jag börjar plocka isär motorn, är det dumt? ska jag plocka ner och kolla nu direkt?

Att lämna in den känns lite trist, dels kostar det mycket (och jag är fattig student) dessutom vill jag lära mig själv hur man ska göra.

Har en Kawasaki GPZ 500s, kawa är kända för att ticka läste jag i en tråd, kanske bara kan ignorera det ljudet?

GPZ 500, ER 5, EN 500, KLE 500 har ungefär samma motor. Den härstammar från GPZ 900 från början på 80 talet. På den tiden hade Kawa vippor. De är ganska enkla att justera. Justera dem till det lägsta värdet inom toleransen (ex. 0,18 mm om det står 0,18-0,27mm). Justera inte tightare än så, för då kan oljefilmen mellan kam och vippa bli för tunn och du får ett stort slitage.

Det är ett omständigt och pilligt jobb och kräver mycket tålamod för en novis även om det inte är tekniskt svårt eller kräver specialverktyg. Det svåraste är nog att gräva sig ner till ventilkåpan och få bort denna. Packningen kan återanvändas om du rengör ordentligt och kletar på lite packningsmassa.

pilsner

Ps. Passa på att ta bort avgasreningen (Puls-Air) när du ändå håller på, det ger ett par procent effekt.

scud skrev:
Motorn 'tickar' lite lätt och det misstänker jag är ventilerna (efter en stunds sökande på forumet). Jag har inte tummen mitt i handen så jag kan skruva, men jag är inte direkt erfaren så jag vet inte hur jag ska kontrollera ventilspelet. Hur göra?

Dessutom är det ett lite mer rasslande ljud, det brukar komma efter en stunds körning (15min kanske). Märks mest runt 4000-5000 varv. Drar jag upp den till 7-8 tusen och sedan låter den motorbromsa hörs det också. Kamsträckaren? kan jag kontrollera den själv?

Det låter inte MASSOR, så jag tänkte köra säsongen ut innan jag börjar plocka isär motorn, är det dumt? ska jag plocka ner och kolla nu direkt?

Att lämna in den känns lite trist, dels kostar det mycket (och jag är fattig student) dessutom vill jag lära mig själv hur man ska göra.

Har en Kawasaki GPZ 500s, kawa är kända för att ticka läste jag i en tråd, kanske bara kan ignorera det ljudet?

Kamsträckaren låter det som!

tackar och bockar, jag måste nog införskaffa mig en mekbok av något slag, så jag känner igen alla delar osv.. Som sagt, inte så jätte erfaren även om jag inte är varesig oteknisk eller dum.

var sitter avgasreningen?

Om det nu är ventilerna, är risken för onormalt slitage stort om jag kör resten av säsongen (för min del blir det nog inte mer än ett par veckor till)? Det är ju ett ganska svagt tickande, och "rasslet" vet jag iofs inte vad det kan vara. Någon idé??

Nu får jag nog en :7peta på mig, men det ska väl vara kamkedjesträckaren?

Köp Haynes eller Clymer-manualen så att du har något att kolla i när du är osäker.

Eftersom jag inte har någon verkstadshanbok till denna hoj, är jag lite osäker på om det är en manuell eller automatisk kamkedjespännare på den hojen.

Någon här på SH kanske kan hjälpa dig med det

Det kan också var transkedjan (har fortfarande ingen bok) om GPZan nu har en sådan. Denna går nog inte (har fortfarande ingen bok) att spänna utan måste bytas.

Att byta kamkedja eller transkedja är ett helvete! Du måste plocka ut motorn ur ramen i båda fallen....

Lycka till!

JohanL skrev:
Nu får jag nog en :7peta på mig, men det ska väl vara kamkedjesträckaren?

Köp Haynes eller Clymer-manualen så att du har något att kolla i när du är osäker.

Eftersom jag inte har någon verkstadshanbok till denna hoj, är jag lite osäker på om det är en manuell eller automatisk kamkedjespännare på den hojen.

Någon här på SH kanske kan hjälpa dig med det

Det kan också var transkedjan (har fortfarande ingen bok) om GPZan nu har en sådan. Denna går nog inte (har fortfarande ingen bok) att spänna utan måste bytas.

Att byta kamkedja eller transkedja är ett helvete! Du måste plocka ut motorn ur ramen i båda fallen....

Lycka till!

Har gott om tid hela vintern :) Var sitter transkedjan, om den finns?
Och ja, det heter nog kamkedjesträckare eller kamremstreckare.. jag visste inte därför jag kortade ner det lite :)

bok ska jag köpa, så kan ja skruva massa sen..

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...