Justera ventilerna?

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Motorn 'tickar' lite lätt och det misstänker jag är ventilerna (efter en stunds sökande på forumet). Jag har inte tummen mitt i handen så jag kan skruva, men jag är inte direkt erfaren så jag vet inte hur jag ska kontrollera ventilspelet. Hur göra?

Dessutom är det ett lite mer rasslande ljud, det brukar komma efter en stunds körning (15min kanske). Märks mest runt 4000-5000 varv. Drar jag upp den till 7-8 tusen och sedan låter den motorbromsa hörs det också. Kamsträckaren? kan jag kontrollera den själv?

Det låter inte MASSOR, så jag tänkte köra säsongen ut innan jag börjar plocka isär motorn, är det dumt? ska jag plocka ner och kolla nu direkt?

Att lämna in den känns lite trist, dels kostar det mycket (och jag är fattig student) dessutom vill jag lära mig själv hur man ska göra.

Har en Kawasaki GPZ 500s, kawa är kända för att ticka läste jag i en tråd, kanske bara kan ignorera det ljudet?

GPZ 500, ER 5, EN 500, KLE 500 har ungefär samma motor. Den härstammar från GPZ 900 från början på 80 talet. På den tiden hade Kawa vippor. De är ganska enkla att justera. Justera dem till det lägsta värdet inom toleransen (ex. 0,18 mm om det står 0,18-0,27mm). Justera inte tightare än så, för då kan oljefilmen mellan kam och vippa bli för tunn och du får ett stort slitage.

Det är ett omständigt och pilligt jobb och kräver mycket tålamod för en novis även om det inte är tekniskt svårt eller kräver specialverktyg. Det svåraste är nog att gräva sig ner till ventilkåpan och få bort denna. Packningen kan återanvändas om du rengör ordentligt och kletar på lite packningsmassa.

pilsner

Ps. Passa på att ta bort avgasreningen (Puls-Air) när du ändå håller på, det ger ett par procent effekt.

scud skrev: