Justera tomgång Triumph Tiger Explorer

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Någon som vet hur man ställer in tomgången på en Triumph Tiger explorer -13 1200.
Håller på att bli helt gråhårig av letande efter en tomgångsskruven, men kan inte hitta var den sitter.
Tips någon?

Det är väl i programvaran.

Prova att ställ frågan här "http://www.tiger-explorer.com/".
Är medlem på motsvarande "Tiger 1050-forumet" och fått bra hjälp där. Hoppas att Explorer är lika bra.

Finns ingen tomgångsskruv.

ECU:n sköter om tomgångsvarvtalet med hjälp av en tomgångsmotor som öppnar/stänger en ventil i insuget beroende på om det behövs mer eller mindre "gas" för att uppnå programmerat tomgångsvarvtal. Vet inte men det borde gå att sätta ett annat målvärde för tomgångsvarvtalet i ECU:n.

Samtidigt så borde inte det behövas. Vid kallstart så ska ECU:n automatiskt justera upp tomgången lite, som sedan sänks vartefter motorn blir varmare.

Det går att justera tomgångsvarvtalet i programvaran men inte med någon skruv.

Sökte på Google och hittade en del info på Triumph forum och det är faktiskt så att det ligger i programvaran, så det går inte att ställa in tomgång själv.
Finns dock ett trix som kallades för 12min metoden som man kunde göra för att avhjälpa ojämn gång och problem med att motorn tappar varvtal.
Vet inte om det bara är snack eller om det verkligen fungerar.
Det gick ut på att man skulle starta motorn när den var helt kall utan att röra gasen och när fläkten sedan går på efter 10-15min så skulle man låta den gå på tomgång i 12min.
Därefter så stänger man av motorn och låter den kallna.
Sedan skulle allt liksom automatiskt vara inställt så motorn går som den skall.
Metoden fungerade tydligen på flera av Triumph modeller.
Låter lite märkligt men kanske är värt att testa, om inte annat så för att ta död på myten.

Prova att ställ frågan här "http://www.tiger-explorer.com/".
Är medlem på motsvarande "Tiger 1050-forumet" och fått bra hjälp där. Hoppas att Explorer är lika bra.

Hittade en del tips där, inte helt ovanligt att det kunde bli problem med just tomgång och att motorn dör eller går ojämnt.

Då var 12min metoden testad.
Start med kall motor utan att röra gasen och låt motorn gå tills fläkten startar, tog 8min.
Därefter lät jag motorn fortsätta gå på tomgång i exakt 12min och därefter stängde jag av motorn och lät hojen stå till dagen efter.
Efter att provkörd under ett par timmar så kan jag konstatera att den inte längre tappar i varvtal och att den går jämnare och mindre ryckigt.
Ser onekligen ut som att det någon märkliga tipset faktiskt fungerar.

Förmodligen sker en mindre adaptering av ECUn på detta sätt vilket isf inte gör det märkligt alls. Bara annorlunda och aningen smidigare än "hur det var förr" :) Gött att det löste sig och att du bekräftade att det fungerade här i tråden så att nästa person kan hitta lösningen också :tummenupp.

Glädjen varade inte så länge, utan problemen med tapp av varvtal underkörning återkom igen.
Blev ett besök på JE68 i Löddeköpinge för den obligatoriska servicen idag och enligt dem så krävdes det en nollställningssignal av programvaran för att få den att gå som den skulle, vilket ingår i servicen.
Dock så visade det sig att det inte var detta som var problemet utan felet berodde på att jag hade bytt till ett eftermarknads kopplingsgrepp som inte fick rätt kontakt med en givare.
För att kunna starta hojen, så måste man hålla kopplingsgreppet intryckt och det var denna givare som inte fick rätt kontakt under körning, vilket medförde att den tappade varvtal kraftigt speciellt när man rörde kopplingsgreppet och släppte gasen.
Det blev alltså att sätta på original handtagen igen och än så länge efter en ordentlig runda i regnet idag så verkar allt fungera perfekt.
Tomgången är också högre och varvtalet ligger stabilt.

Kan även tilläggas att efter servicen så lätt teknikern på verkstan hojen gå på tomgång i ca10min, så något är det som faktiskt ställs in av det.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...