Justera styrkronan

• Thread starter Thread starter Zeromannen
  • Start date Start date

Zeromannen

Guest
Jag råkade stegra över med hojen med följ att den gick ned ganska hårt på ena sidan. Jag släppte styret och den rullade några meter med bakstänkan i asfalten innan den tippade åt höger. Styret tog största smällen, bromshandtaget, gashandtaget och framhjulet. Jag vill nu mäta för att se om gaffelbenen har flyttat på sig i styrkronan, men frågan vad jag ska mäta på?

Har ställt cykeln i horisantalläge och satt en laser bakom bakhjulet, 10cm ut från fälgbanan och sedan mätt så framhjulet ligger på samma linje, inte samma mått som bakhjulet då det är smalare, men så att det livar med laserstrålen. Då ligger hjulen på linje, men vad mäter jag på sedan? Styrändar till blinkers bak känns inte så exakt, även om måttet bara skiljer 1mm.

Finns det något mått att mäta på eller är det bara ut och gasa och känna/se om det ser bra ut från förarperspektiv?

Du behöver ett specialverktyg:

extrabilder119494_large.jpg

Ja, jag vet att detta är teknikdelen, men jag är allvarlig - bänd och bryt har alltid funkat för mig.

Är du osäker på om du fått till det rakt så hoppa upp på någon annans hoj några hundra meter och sedan tillbaka till din egen.

Känslan säger allt.

Vad är det du vill mäta vid gaffelkronan?

Om "gaffelbenen flyttat sig i styrkronan" så ser du det med all sannolikhet genom att bara titta på gaffelkronan. Sticker det upp lika mycket av höger gaffelben som vänster gaffelben ur övre styrkronan? Syns ingen tydlig skillnad så mät med skjutmått / stålskala / annat vettigt mätverktyg.

Misstänker du att gaffeln fått en smäll och krökt gaffelbenen så är det enklast att lossa gaffelbenen och rulla gaffelbenets kromade yta på ett plant underlag, typ en bänkskiva eller dylikt. Är det en böj på benet syns det väldigt tydligt.

Tror dock du oroar dig i onödan om det inte finns några tydliga skador på gaffeln eller om vurpan skett i låg hastighet.

Alla mått avseende gaffelbenens placering i övre och nedre infästning är samma på vardera sida, alltså uppsticket osv. Smällen när cykeln lade sig på högersidan gjorde att styrutslagsbegränsaren tog i och högersidan av styret vek sig uppåt då cykeln gled framåt. Effekten av detta blir ju lite som att sätta ett 2m långt rör på gashandtaget och vrida tills styrutslagsstoppet tar emot och sedan lite till så att styret kröker sig. Då brukar det även vrida sig lite i styrkronan så att inte gaffelbenen ligger parallellt.

Jag är ingen mekaniker så jag tänkte om det fanns något sätt att mäta sig fram eller om det är känslan "av att nu känns det bra" som gäller.

Du kan ju lossa framhjulsaxeln, ta bort hjulet och tryck benen upp var för sig och känn så det går mjukt o fint. Ett stöd under det ena så kan du trycka uppifrån.
När du sätter ihop allt så väntar du med att dra överfallsskruvarna på motsatta sidan från muttern, gungar nedåt rejält några gånger så sätter sig axeln rätt i gaffeln igen.
Sedan drar du ihop det överfallet också.

Min oro kanske var överdriven. Körde en sväng nu och det kändes bra och det såg ut som styrets infästning var rak när jag körde rakt fram. Så jag får väl utgå från att det inte har flyttat på sig.

Ingen mäter ju upp grejerna när man tex tar loss benen och byter olja eller tätningar, drar man ihop grejerna i rätt ordning och låter dom sätta sig så blir det rakt. Det är större risk att bakhjulet sitter snett, inte av vurpan, men att det har hamnat snett när man justerar kedjespänningen.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph