Justera styrkronan...

Flod

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
Moto Guzzi 850 '77, Hornet 600 '06
Hej!
Jag är en sån där pedant som inte klarar av när saker är sneda, och nu har det blivit så att min styrkrona är några grader off när jag kör rakt fram. Inga problem tänkte jag, jag lossar bultarna och riktar den! Tänkt och gjort, inga problem, lite trial and error så var det löst. Senare visar det sig dock att den drar efter sig och blir sned eftersom jag kör.

Jag har tänkt hänga upp hojen när jag får möjlighet imorgon och justera med alla bultar lösa... frågan jag då har är hur det är smartast att göra detta? Ta typ ett långt vattenpass (eller något annat rakt) och lägga längs bakhjulet (förutsatt att det är rakt), och sen rikta däck och krona så de står vinkelrätt mot varanda? Hur gör ni? Finns det nått sätt att "låsa" kronorna när man är nöjd? Känns inte så kul att dra allt för hårt i alu...

Tacksam för tankar och förslag! /Johan

Lossade du även hjulaxeln? Annars lär du ha gaffeln i spänn då du drar åt kronorna.
Känner du dig helt säker på att gaffelbenen är raka så att de inte drar iväg hela paketet då det fjädrar?

Jag är lärd att man först släpper alla skruvförband, sedan drar i ordning nedifrån: Hjulaxel, nedre kronan, övre kronan, låsmuttern runt styrstolpen.
Tror ögonmått funkar bättre än plankor och laserstrålar.

IMHO & Lycka till!

Hrm, jag brukar lossa övre styrkronan, rucka hojen upp o ner lite sen dra fast igen.

Lossade du även hjulaxeln? Annars lär du ha gaffeln i spänn då du drar åt kronorna.
Känner du dig helt säker på att gaffelbenen är raka så att de inte drar iväg hela paketet då det fjädrar?

Jag är lärd att man först släpper alla skruvförband, sedan drar i ordning nedifrån: Hjulaxel, nedre kronan, övre kronan, låsmuttern runt styrstolpen.
Tror ögonmått funkar bättre än plankor och laserstrålar.

IMHO & Lycka till!

Tack för lärdomen! Jo, jag hade loss axeln första gången, men det blev inte riktigt rakt, och de följande justeringarna blev jag slö och lossade inte. Nerifrån och upp alltså... det är ju logiskt!

Hrm, jag brukar lossa övre styrkronan, rucka hojen upp o ner lite sen dra fast igen.

Då borde benen såklart ställa sig rakt, förutsatt att det inte är några skeva spänningar nere i hjulaxeln. Tack för tipset, kommer att användas!

Tack för lärdomen! Jo, jag hade loss axeln första gången, men det blev inte riktigt rakt, och de följande justeringarna blev jag slö och lossade inte. Nerifrån och upp alltså... det är ju logiskt!

Då borde benen såklart ställa sig rakt, förutsatt att det inte är några skeva spänningar nere i hjulaxeln. Tack för tipset, kommer att användas!

Ja blir det inte helt rakt av det så lossar man ju skruvarna för hjulaxeln också, då lär det bli helt failsafe då allt ska justera sig själv om jag tänker helt rätt.
Nu tänker jag förvisso inte helt rätt så ofta men det har iaf fungerat för mig :D

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd