justera slirkoppling gixxer 1000 07??

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Jag har sökt runt lite men inte hittat nåt riktigt svar, Det skall tydligen gå att justera slirkopplingen på nåt vis, nån som vet hur man gör?

Det finns en del skrivet på gixxer.com om detta. Denna post beskriver förfarandet (tydligen 3 skruvar) och hänvisar till verkstadshandboken, lite om K7 och K8 finns här. Denna post beskriver hur Du kommer åt skruven på K5 - kanske fungerar likadant på Din?

Lycka till!

Det finns en del skrivet på gixxer.com om detta. Denna post beskriver förfarandet (tydligen 3 skruvar) och hänvisar till verkstadshandboken, lite om K7 och K8 finns här. Denna post beskriver hur Du kommer åt skruven på K5 - kanske fungerar likadant på Din?

Lycka till!
tack roffe:tummenupp

som jag har förstått det så lossar man muttrarna 3 st o sen skruvar antingen ut lr in insexsskruvarna men då är frågan, om jag vill ha mer "slir" s a s så ska skruvarna ut en liten bit?? Är det rätt tänkt?

Enligt denna post verkar det nog som att ju mer skruvarna dras åt, desto mer slirar kopplingen (se texten bakom "note").

Verkar i o f s logiskt - att ju mer Du drar åt skruvarna, desto större avstånd mellan lamellpaketets mothåll.

Men detta är strikt spekulativt från min sida - jag har aldrig skruvat i en Gixxer. Ställ inte heller ner den så mycket så att den börjar slira vid acc heller.

Kanske ska Du prova med att lossa en skruv och se hur långt från den rekommenderade inställningen Du är?

Lycka till!

tack roffe:tummenupp

som jag har förstått det så lossar man muttrarna 3 st o sen skruvar antingen ut lr in insexsskruvarna men då är frågan, om jag vill ha mer "slir" s a s så ska skruvarna ut en liten bit?? Är det rätt tänkt?

Last edited:
Enligt denna post verkar det nog som att ju mer skruvarna dras åt, desto mer slirar kopplingen (se texten bakom "note").

Verkar i o f s logiskt - att ju mer Du drar åt skruvarna, desto större avstånd mellan lamellpaketets mothåll.

Men detta är strikt spekulativt från min sida - jag har aldrig skruvat i en Gixxer. Ställ inte heller ner den så mycket så att den börjar slira vid acc heller.

Kanske ska Du prova med att lossa en skruv och se hur långt från den rekommenderade inställningen Du är?

Lycka till!

japp du har rätt, inåt skruvas det för mer slir, hur som, den känns ju bra i alla fall men det kan ju vara bra att veta hur man gör om jag får ett ryck senare under säsongen, gjorde ett par rejäla nerväxlingar från hög fart och inte den minsta tendens att börja kränga med bakdelen, det är väl det som slirkopplingen skall motverka?? Tack för tipsen!

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back