Justera sliden suzuki gp 125a

a@westman

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2012
Ort
timmersdala
Hoj
suzuki gp 125 81
tja. ny här o har redan problem.
klöv häromdagen motorn på min gp 125a med slid matning för o byta lager då den stått ute många år utan tändstift.
när jag klöv motorn lossade sliden från sin lilla kuggkrans o nu har jag ingen aning om hur den ska sitta. finns ett hack i sliden men ingen märkning på vare sig kuggkransen eller vevaxeln. förutom kilspåret till ett kugghjul som ska sitta på vevaxeln. någon här som skruvat med så gamla 125er o som vet hur man vet att sliden sitter rätt?

http://www.cmsnl.com/suzuki-gp125-1978-uc_model13393/partslist/FIG-05.html#results

det är nr17 på bilden som ska sitta rätt på nr 18. om det är till någon hjälp:-)

har sökt som attans på nätet. men det finns inte mycket om den här modellen
 
ok. ja den sidan kan ju komma att behövas. synd bara att man inte har någon gradskiva oxå. skulle vilja få ihop motorn fort då den ligger i halva vardagsrummet:3freak

men jag kan ändå tyvka det borde finnas några märkningar för hur den ska sitta. svårt o tro att montören på suzuki satt med gradskiva o mätte när dom montera den på fabriken:)
 
gomorron!
en gradskiva laddar du ned här:
http://www.kontorsmaterial.se/product.php?id=3984

skriv ut den och fäst på ett plastlock eller liknande.
Du har rätt, det måste vara helt naturligt hur den ska sitta. Det mest troliga är att sliden öppnar precis när kolven börjar gå uppåt i cylindern, och stänga när den vänder nedåt. Det borde bara finnas ett enda läge där sliden öppnar så.
 

hej.
det finns ett hack i sliden. o sätter man hacket rakt för kilen i vevaxeln så öppnar den o stänger precis som du säger.. då är den öppen när kolven är på väg upp o när kolven vänder neråt så stänger den igen. :). är väll igentligen inte värre än att man får pröva. lite jobbigt o behöva klyva allt igen bara:3freak:hihi:)
 
gomorron!
en gradskiva laddar du ned här:
http://www.kontorsmaterial.se/product.php?id=3984

skriv ut den och fäst på ett plastlock eller liknande.
Du har rätt, det måste vara helt naturligt hur den ska sitta. Det mest troliga är att sliden öppnar precis när kolven börjar gå uppåt i cylindern, och stänga när den vänder nedåt. Det borde bara finnas ett enda läge där sliden öppnar så.

Hello:hej
Nu är det ju inte fullt så enkelt att sliden ska börja öppna insuget när kolven vänt och beger sig uppåt och stänger när den är uppe:rolleyes:

Det går åt ett antal vevaxelgrader i botten för att vevhuset ska hinna spola klart annars kommer det att blåsa friska vindar ur förgasaren. När sen kolven kommer upp och det börjar bli dags för sliden att stänga insuget går det åt ett antal grader Efter Övre Dödpunkten för att vevhuset ska få tid att fyllas.:krama

Jag hittade en tråd på kiwibiker som verkar vara en seriös specning av GP125:an.
Sliden börjar öppna insuget 145° Före Övre Dödpunkten (BTDC) och stänger 55° Efter Övre Dödpunkten (ATDC). Använd ett tunnt bladmått eller en tråd för att kolla.
http://www.kiwibiker.co.nz/forums/showthread.php/84554-Standard-Suzuki-GP125-specs

Här finns en bra gradskiva som du kan skriva ut och limma fast på någon kartong eller plåt.
http://www.mopedmuseum.se/recept/bilder/Gradskiva.jpg

Fråga om du kör fast så tar jag det mer utförligt.

Lycka till:tummenupp
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top