justera ner varvstoppet

cool_jocke

www.stuntindustry.com
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
600rr-07
Justera Ner Varvstoppet............

finns det programvaror för det eller kan man använda powercommander
stoppet ligger på 14500 nu men skulle vilja ha det på 10000 för att spara lite på motorn... hur göra???

Last edited:
cool_jocke skrev:
finns det programvaror för det eller kan man använda powercommander
stoppet ligger på 14500 nu men skulle vilja ha det på 10000 för att spara lite på motorn... hur göra???

ingen...

Rätta mig om jag har fel men en varvtalsregulator borde man väl kunna sätta?
Du kan ju höra med grabbarna i Dragracingforumet, de borde ha bra koll på sådant.

WTF..........hoppas att du skämtar :kocko
om inte så kan du ju alltid prova detta trick.
Man tar ett 9V-batteri som man serikopplar med en bit sprängtråd eller liknande, sedan virar man 58 varv runt 1:ans tändstift och då får man slags induktiv krets som gör att gnistan inte orkar igenom tändstiftet vid ca. 10000varv och vips så har du fint ett varvstopp.

Varvtalsregulator har jag hört inte ska vara bra att köra längre sträckor med för motorn. Växla ist, :)

Oj det var många bra svar i en o samma tråd.

Jag har en ide som verkar dum i det här sällskapet, men gå in på powercommanders hemsida och kolla runt i ders exempel.
Ladda hem deras mjukvara om det går och se efter vad som finns i menyer och dyligt, kanske finns något som funkar för dig.

Minns inte om alla pc har pogramerbart vartalsstopp (misstänker dock att inte alla har det då många endast reglerar soppatillförseln). De pc som har reglering av både soppa och tändpunkt kan du alltid ge den så mycket förtändning att motorns effekt dalar drastiskt...

Förstår dock inte riktigt vad användsningsområdet är för gatbruk. För racebruk är det klart intressant att sänka maxvarvet till orginal då fd SS maskiner ofta har varvstoppet farligt nära gränsen för ventilfloat något som inte är en hit för rookieförare. Men på en orginalcykel är det knappast någon mening med det då deras varvtalsstopp ligger så pass safe att du inte riskerar något om du går i det. Anpassa din körstil istället.....

Nyttan med ett varvtalsstopp är sannolikt endast för att försöka undvika ventilsläpp eller av annan anledning, farligt högt varvtal.

Det finns knappast någon poäng med att låta vem som helst gå in och sätta vad dom känner för, i synnerhet inte om det kan ställas ännu högre än fabriksvärdena.
Nu vet jag inte om det är möjligt men om så vore så skulle nog dom flesta hästkraftsbögarna skruva upp det till max istället för att sänka det...

I en PowerCommander bör det vara möjligt men inte heller där är det något vem som helst skall ge sig på.

jag bryr mej inte om hästar och "topp" men vi kör mycket på varvstoppet när vi burnar... så det skulle spara mycket på motorn att sänka stoppet

Powercommandern har en addon box som styr tändningen till din modell så det är bara att åka och handla och sen justera ner varvstoppet....

Last edited:
Det är väl inte bara varven som tar död på motorn? Det blir väl heltokigt när den dödar-går igång-dödar-går igång........ Ja ni fattar vad jag menar?

Rigge skrev:
Det är väl inte bara varven som tar död på motorn? Det blir väl heltokigt när den dödar-går igång-dödar-går igång........ Ja ni fattar vad jag menar?
ungefår som dina pow pows
upp ner upp ner upp ner.... ja du vet vad ja menar :7peta

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt