Justera manuell kamkedjesträckare

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det sitter en APE manuell sträckare på min busa, enligt många så är std-sträckarna från nyare hayabusor bättre/säkrare så i vinter lär jag nog byta ut den. Tills dess får den lov att duga, så jag tänkte kolla upp kamkedjeslacket nu innan det blir semester och långkörning.

Vet någon vilket spel kedjan ska ha mellan kamaxeldreven? Jag har läst i någon tråd om 1/4" men jag vill gärna höra från fler håll innan jag gör något. Hittills har jag inte hittat någon info på nätet om detta, inte ens på APE´s hemsida där spännaren säljs.:va

Är din APE-sträckare av varianten:
1. En skruv som man skruvar in å trycker direkt på kamsläpan? (skruven låses med kontramutter)
2. En fjäderbelastad tapp som trycker på kamsläpan som man i sin tur låser med en skruv efter det man justerat?
Så fungerar de ombyggda MotoSpeed-spännarna på de äldre GSX-modellerna. Och så fungerar många org.spännare för överhuvud taget, att det ären fjäder som avgör trycket på kamsläpan. Och så är det en spärranordning som hindrar att tappen kan tryckas tillbaka som org. slutar fungera. Men en del varianter kan fjädra tillbaka.
Observera att detta är för att dämpa kamkedjans "svängningar" på slacksidan, så man ska alltså INTE SPÄNNA kamkedjan.
Man ska se till att den bakre kamsläpan ligger an så pass mycket att den hjälper till å dämpa "svängningarna".

OM du har varianten nr. 1 så byt till bättre orginalsträckare, för denna är MYCKET lätt att göra fel med utan kunnig handpåläggning.
Det är lätt att det blir för slack eller för hårt med denna variant, pga av att det saknas en från fabriken uträknad fjädrande tapp som trycker på kamsläpan.

Med nr. 2 så justeras med att släppa låsningen å dra runt motorn för hand ett varv å låsa justeringen. Och detta göres typ var 200 till 400:e mil om man är över petig.

Vad jag kunde se så är det bara en bult och låsmutter, jag ska som sagt byta den men inte den här säsongen så frågan kvarstår hur man ska justera den för att få rätt kamkedjeslack.

Det borde ju rimligtvis gå hitta värden någonstans eftersom det verkar vara rätt många som åker med dessa spännare.

Fick svar idag:

3/8 play between the two cam gears up and down. And yes this is the best way to check the cam chain.

Thanks Jeff Buentiempo

On Monday, July 6, 2009, at 11:45 PM, tech@aperaceparts.com wrote:

Begin forwarded message:

From: Anders Johansson <dukedr@hotmail.com>
Date: July 6, 2009 10:09:09 PM PDT
To: <tech@aperaceparts.com>
Subject: Adjusting a cam chain tensioner

Hi there!

My recently bought -99 hayabusa came with one of your billet cam chain tensioners, and before I take the bike on my 2000km vacation trip I want to check the chain tension.

What is the proper way for doing this? I´ve heard that I should remove the cylinder head cover and adjust until the chain has correct play between the camshafts, but if that is correct, what is the right play?

Best regards //Anders Johansson

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back