Justera koppling, frikopplar inte? HONDA CB 750 K 1982,

timebandi

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2020
Ort
Kungsbacka
Hoj
Honda?
Hej

Har en Honda CB 750 K 1982 som jag ett tag har försökt att få igång. Den hade stått stilla i några år när jag köpte den så var medveten att det kunde bli en del att göra.
Blir en del text nu, hoppas ni orkar läsa.

Först var det så att kopplingen hade klubbat ihop så jag rev ner hela kopplingen, rengjorde och återmontersde. Bytte dock kopplingswiren då den gamla trögade som satan. Mätte tyvärr aldrig upp lamellerna.

Men hur jag än försöker justera kopplingen så blir jag dels inte nöjd med Free play och verkar inte frikoppla. Dvs att kopplingshandtaget inte gör sitt jobb så det går inte lägga i växlarna smidigt. Symptomen blir också att den kryper fram med kopplingen intryckt.
Växlarna i sig verkar fungera men inte frikopplingen så man kan få i växlarna utan att skada kopplingen.

Behöver hjälp med hur allt egentligen fungerar, lite mer i detalj. Vilka komponenter som gör vad och vad som skall hända.

Växelarmen sitter och går in i kåpan. På baksidan kåpan sitter själva fjädersystmet som pressar mot axeln. Är det meningen att den fjädern skall stoppa rotationen på axeln? Om den fjädern kanske är lite sliten och tappat sin spänst, så kanske den inte orkar stanna axeln?

Vad, vilka komponenter är det som gör att frikopplingen inte fungerar? Kan tänka mig köpa nya lameller och stålskivor om det är det som är problemet men vill inte hålla på att chansa om problemet är större än så.

En annan fråga är gällande den tandade låsbrickan som man viker upp en tand på som skall förhindra låsmuttern snurrar. Om nu den låsbrickan inte gör sin funktion, vad blir effekten då bortsett från att muttern kan lossna å saker gå sönder?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Har tagit några bilder om dom behövs för att beskriva saker lite bättre.

Skickat från min GM1913 via Tapatalk
 
Om det är samma funktion som på Suzuki SV650S så innebär lös låsmutter längst in i kopplingen att kopplingen inte frikopplar.
Det var den sista åtgärden i Haynes manual för SV650S för problemet koppling som inte frikopplar.
Och böja upp låsbrickan, skruva ut centralmuttern i centrum av koppling (gick med fingrarna, den var lös), ta ut låsbrickan, hamra låsbrickan platt, sätta tillbaka låsbrickan, skruva in centralmuttern, sätta en planka genom bakhjulet över(?) svingen, peta i 6an,dra centralmuttern med moment enligt Haynes,
böja upp låsbrickan kring muttern, sätta ihop resten av kopplingen, löste problemet med svårighet frikoppla på SV650S.
Men det var några andra delar som måste vara rätt inställda för korrekt kopplingsfunktion på SV650S så jag rekommenderar dig en manual med felsökningstips till din hoj.

Det är väl inte så att kopplingswiren är sliten och håller på att gå av ?
Då måste man hela tiden minska kopplingsspelet för det ökar hela tiden allt eftersom den en kardelen efter den andra i wiren brister.
 
Last edited:
Om kopplingen inte blir bättre efter ett par tre rejäla dragracingstarter (slirande koppling på tvåans växel med 1/2 gaspådrag, vänta fem minuter mellan försöken - annars bränner du lamellerna) så har nog lamellerna slagit sig - för de har du väl mätt upp på en planskiva?
 
Tack för svaren.

Som jag skrev så mätte jag tyvärr aldrig upp lamellerna eller metallskivorna. Tänkte mest på att det skulle fungera hyfsat för att senare renovera mera till vintern.

Kopplingswiren är ny då den gamla trögade och var riktig dålig.

Varför jag undrar detta med låsbrickan som man viker in i låsmuttern är för att:

När jag rev ner det från början så var låsbrickan helt söndersliten samt låsmuttern satt inte så hårt. Se bild.

Sedan om man tittar noga så där låsbrickan går emot godset på Clutch centre delen så är den sönderskavd och hade svårt att få dit en ny låsbricka. Men gick tillslut.
Har dock misstanke att låsbrickan inte sitter på plats utan snurrar med muttern eller dyligt.
Så kanske dags att leta efter en ny Clutch centre.

Vad mer än lammerna/stålskivorna och ev låsbrickan kan göra att frikopplingen inte fungerar?
Mest så jag vet vad jag bör köpa å slippa flera frakter.
7db1c3711727ff8035337a08622c2e0e.jpg


Skickat från min GM1913 via Tapatalk
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top