timebandi
Ny medlem
Hej
Har en Honda CB 750 K 1982 som jag ett tag har försökt att få igång. Den hade stått stilla i några år när jag köpte den så var medveten att det kunde bli en del att göra.
Blir en del text nu, hoppas ni orkar läsa.
Först var det så att kopplingen hade klubbat ihop så jag rev ner hela kopplingen, rengjorde och återmontersde. Bytte dock kopplingswiren då den gamla trögade som satan. Mätte tyvärr aldrig upp lamellerna.
Men hur jag än försöker justera kopplingen så blir jag dels inte nöjd med Free play och verkar inte frikoppla. Dvs att kopplingshandtaget inte gör sitt jobb så det går inte lägga i växlarna smidigt. Symptomen blir också att den kryper fram med kopplingen intryckt.
Växlarna i sig verkar fungera men inte frikopplingen så man kan få i växlarna utan att skada kopplingen.
Behöver hjälp med hur allt egentligen fungerar, lite mer i detalj. Vilka komponenter som gör vad och vad som skall hända.
Växelarmen sitter och går in i kåpan. På baksidan kåpan sitter själva fjädersystmet som pressar mot axeln. Är det meningen att den fjädern skall stoppa rotationen på axeln? Om den fjädern kanske är lite sliten och tappat sin spänst, så kanske den inte orkar stanna axeln?
Vad, vilka komponenter är det som gör att frikopplingen inte fungerar? Kan tänka mig köpa nya lameller och stålskivor om det är det som är problemet men vill inte hålla på att chansa om problemet är större än så.
En annan fråga är gällande den tandade låsbrickan som man viker upp en tand på som skall förhindra låsmuttern snurrar. Om nu den låsbrickan inte gör sin funktion, vad blir effekten då bortsett från att muttern kan lossna å saker gå sönder?
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Har tagit några bilder om dom behövs för att beskriva saker lite bättre.
Skickat från min GM1913 via Tapatalk
Har en Honda CB 750 K 1982 som jag ett tag har försökt att få igång. Den hade stått stilla i några år när jag köpte den så var medveten att det kunde bli en del att göra.
Blir en del text nu, hoppas ni orkar läsa.
Först var det så att kopplingen hade klubbat ihop så jag rev ner hela kopplingen, rengjorde och återmontersde. Bytte dock kopplingswiren då den gamla trögade som satan. Mätte tyvärr aldrig upp lamellerna.
Men hur jag än försöker justera kopplingen så blir jag dels inte nöjd med Free play och verkar inte frikoppla. Dvs att kopplingshandtaget inte gör sitt jobb så det går inte lägga i växlarna smidigt. Symptomen blir också att den kryper fram med kopplingen intryckt.
Växlarna i sig verkar fungera men inte frikopplingen så man kan få i växlarna utan att skada kopplingen.
Behöver hjälp med hur allt egentligen fungerar, lite mer i detalj. Vilka komponenter som gör vad och vad som skall hända.
Växelarmen sitter och går in i kåpan. På baksidan kåpan sitter själva fjädersystmet som pressar mot axeln. Är det meningen att den fjädern skall stoppa rotationen på axeln? Om den fjädern kanske är lite sliten och tappat sin spänst, så kanske den inte orkar stanna axeln?
Vad, vilka komponenter är det som gör att frikopplingen inte fungerar? Kan tänka mig köpa nya lameller och stålskivor om det är det som är problemet men vill inte hålla på att chansa om problemet är större än så.
En annan fråga är gällande den tandade låsbrickan som man viker upp en tand på som skall förhindra låsmuttern snurrar. Om nu den låsbrickan inte gör sin funktion, vad blir effekten då bortsett från att muttern kan lossna å saker gå sönder?
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Har tagit några bilder om dom behövs för att beskriva saker lite bättre.
Skickat från min GM1913 via Tapatalk