Justera kolvringsgap?

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Okej... håller på att montera en cylinderrad med större hål i.
Kolvarna är nya och fina med nya ringar.
Skall justera kolvringsgapet på mina 85mm kolvar.
Så in med ringarna i respektive cylinder och mät "gapet" med bladmått...
Men hur justerar man dom då?
En enkelhuggen fil och "stadig" hand eller?

Tips emottages tacksamt.
 
Ja.!

Mjuka (Plast) backar i skruvstädet kan vara till hjälp att få fast ringarna när du filar.

Mats
 
ja brukar alltid kancka ner kolvringen i cylindern med en kolv så man vet att ringen kommer ner rakt. mät med bladmått och fila sen av den tiondel elelr hundradel som behövs. själv använder jag små filar. Se till å ta lite lite varje gång och mät ofta.....
 
En enkelhuggen fil och "stadig" hand gäller alltså...

Om man inte är prylbög som jag och handlar en kolvringsfilningsapparat. Viktigt att fila jämnt så att vinkeln i gapet blir korrekt :mattias
55580514.jpg
 
Trubbel... vad menar JE Pistons med nedanstående tabell???

Tolkar jag det rätt om jag gör som följer:
(85mm kolv)3,346"*0,0045=0,015057" = 0,38mm
(85mm kolv)3,346"*0,0050=0,01673" = 0,42mm
Oljering minst 0,015" = 0,38mm

Detta för High Performance Street-Strip.
 

Bifogat

  • kolvringar.jpg
    kolvringar.jpg
    166.5 KB · Visningar: 449
Så om jag får i 0,35 är det okej?
För det var just precis vad det var på övre ringen ofilat i ettans cylinder.
Kollade just nu...

Jag vågar inte ge råd angående högprestandamotorer.
Som tumregel borde 0,35 vara rätt.
Men jag garanterar inget.
 
Jag brukar sjukt nog alltid ha Wisecos kolvringsgaps-beräknings-folder liggandes i min plånbok... (jag vet att det låter nördigt! men jag bjuder på det. ok)
Dock har jag plockat ur den under min utlandsvistelse...och vi kom hem idag...
Ska leta fram den, men spontant låter o,35 mycket.
Annars verkar du räkna rätt enligt JE:s anvisningar.
 
Last edited:
Jag brukar sjukt nog alltid ha Wisecos kolvringsgaps-beräknings-folder liggandes i min plånbok... (jag vet att det låter nördigt! men jag bjuder på det. ok)
Dock har jag plockat ur den under min utlandsvistelse...och vi kom hem idag...
Ska leta fram den, men spontant låter o,35 mycket.
Annars verkar du räkna rätt enligt JE:s anvisningar.

Men där är ju ett helvetiskt stort borr....
 
Men där är ju ett helvetiskt stort borr....

Sant.

Nu har jag min Wisecotabell här oxå!
Nu ska vi se vad DE säger...

Edit: Så - tillbaka.
De hade ju EXAKT samma rekommendationer! :gnissla. Fegisar.

Hi-Perf Street/Strip 0,040 och Street/Moderate 0,045 x borr i tum.
 
Last edited:
Men där är ju ett helvetiskt stort borr....

En GSX 1400 HAR stora kolvar... och skall man dit med ett bigbore kit så blir det större borr. :)

1542cc tror jag att det blir exakt... benäms dock som 1550 kit.

Sant.

Nu har jag min Wisecotabell här oxå!
Nu ska vi se vad DE säger...

Edit: Så - tillbaka.
De hade ju EXAKT samma rekommendationer! :gnissla. Fegisar.

Hi-Perf Street/Strip 0,040 och Street/Moderate 0,045 x borr i tum.

Himla tur... då gjorde jag rätt igår kväll.:)

Så nu skall bara hålen i toppackningen göras större så kan man smaska ihop den sen.
 
Last edited:
Såna här gamla trådar har man stor nytta av ibland! :tummenupp

En fråga dock, finns där inte risk att man repar cyllen när man puttar i ringen och hur får man i den på ett säkert vis? :va

Med ny-nikasilerad cylle vill jag ogärna repa den...
 
Såna här gamla trådar har man stor nytta av ibland! :tummenupp

En fråga dock, finns där inte risk att man repar cyllen när man puttar i ringen och hur får man i den på ett säkert vis? :va

Med ny-nikasilerad cylle vill jag ogärna repa den...

Det skall väldigt mycket till för att du skall repa en nicasilcylinder. Jag pillar bara ned ringarna med fingrarna och sen drar jag i en kolv för att tillse att ringen hamnar helt rakt inför mätning.

Idag är ringarna oftast rätt från början och på en 4-t motor var det länge sedan jag behövde fila sist.
 
Det skall väldigt mycket till för att du skall repa en nicasilcylinder. Jag pillar bara ned ringarna med fingrarna och sen drar jag i en kolv för att tillse att ringen hamnar helt rakt inför mätning.

Idag är ringarna oftast rätt från början och på en 4-t motor var det länge sedan jag behövde fila sist.

Kontrollera ringarna behöver man väl ändå göra även om dom brukar vara rätt? :va
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top