Justera höjden på gaffelbenen..märkbar skillnad eller ej?

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
-65 sportster
Vi fick tillverka risers som är c:a 70mm för att styret skulle få plats ovanför gaffelbenen. Men nu när jag kikar på hur det ser ut med styret så kommer det se helt förjä#%@#! ut.

Kan jag helt enkelt sänka ner gaffelbenen till önskad höjd (alltså höja hojen lite grann)? Om jag sänker ner gaffelbenen c:a 5cm hur mycket högre kan jag räkna med att hojen blir? 2-3cm?

Samt - blir det då lika lätt att svänga med den som det är att svänga ett lok eller blir det ingen märkbar skillnad?

Bifogat

• 1mindre.jpg
    1mindre.jpg
    113.9 KB · Visningar: 110
5 cm gör en hel del....

Jag gjorde kompromiss på mitt förra bygge.

Gjorde risers som var ca. 25 mm. Alltså blev det att jag sänkt gaffeln bara 5-10 mm för att få till det sjysst.

För att kompensera så köpte jag extra långa hundben i bak så den vart mer lätthanterlig iaf!

Men sen tycker ju iaf. jag att ett Fatbar med hög rise eller mycket rise i styrfästena gör sig vädligt bra på en kaxig streetfighter?

Min åsikt iaf.

Om du sänker ner gaffelbenen 5cm blir hojen ungefär 5cm högre i framänden, och 2,5cm mitt emellan hjulen.

Och en sådan höjdändring kommer förändra hojens uppförande betydligt.

hmm...i sådana fall har jag ett par risers som bygger c:a 40mm = nödvändig sänkning av gafflar 30mm = höjning av hoj på 30mm = ökat avstånd mellan naven 15mm. Det får jag leva med :)

Jao..jag gillar caférejs-stuket väldigt mycket också så jag antar att jag kompromissar i huvudet genom att försöka få till ett styre som ser ut som ett mellanting.

Se bilden hur det ser ut just nu..det matchar inte min inre bild av hur det skall bli direkt :gnissla

...jag kanske måste ordna ett fatbar? Det ser ju lite tunt ut.

Bifogat

• 2mindre.jpg
    2mindre.jpg
    80.6 KB · Visningar: 75
En sån höjning får anses som ordentligt stor och lär göra stor skillnad. Vi justerar ofta +-5mm-10mm för att få hojarna mer eller mindre snabbstyrda på bana. Nu är ju det lite mer finlir men du kommer absolut märka skillnad på en sån stor höjning. Dock är det ju åt "rätt" håll så det är ingen risk att hojen blir nervös och du får oväntade styrslag.

Höj både fram och bak så får du lika bra styregenskaper. Dessutom högre markfrigång = mer svänga innan något skrapar i ;)
Jag skulle satsa på ett rakare styre (gillar också cafestuket) :)

Vet inte om du har tillräckligt avancerad miniräknare men
cos(gaffelvinkeln)*(längden på gaffeln från styrkronan)=höjden i fram
Räknat utan hjulets höjd om du mäter gaffelns längd mellan styrkrona och
hjulnav. Lägg till antalet centimeter du vill prova höja så ser du den nya höjden.
Skillnaden i hjulbas kan du räkna ut med sin(gaffelvinkel)*skillnaden i gaffellängd
Men den formeln får du alltså längden mellan en tänkt lodlinje från styrkronan
och navet.

Ex. Räknat med 26 graders gaffelvinkel och 70cm längd från början
cos(26)*70=62,9
cos(26)*75=67,4
67,4-62,9=4,5cm
eller så tar du bara cos(26)*5 på en gång och får och 4,5.
Skillnaden i höjd blir alltså ca 4,5cm med 26graders gaffelvinkel.
sin(26)*5=2,2 dvs. 2,2centimeters längre hjulbas.

Last edited:
Stödet blir 2,5 cm för kort! Det kan vara nog så irriterande att behöva baxa runt hojen om marken lutar det sista lilla för mycket.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back