Justera gaffeln med hjälp av olja?

Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Hej

Jag ska byta gaffeolja på min hoj men skulle vilja ha den lite styvare. ska jag öka mängeden olja eller byta viskositet? enl meck boken så ska jag ha 425cc SAE 10W i varje gaffelben. vad ska jag göra?
 
Mer olja.

högre viskositet gör bara gaffeln seg o trög.
ja som babianen säger stötig

OK hur mycket mer olja för att det ska göra skilnad? som det är nu har jag fjädern spänd så mycket som möjligt ändå så bottnar gafeln ganska lätt. skulle vara kul att kunna justera lite.
Kanske mer olja och lägre viskositet?
 
Hur är gaffeln annars då? Hur reagerar den på korta/snabba kompressioner? Är den studsig i det läget och ändå bottnar är det tunnare, men mer olja jag skulle satsa på. Är den okej så kör du samma olja, fast mer av den. 450 cc per gaffelben skulle jag ha testat.
 
Jag startade en tråd om mätglas, där kom man fram till att mängden inte är det intressanta, eftersom man aldrig får gaffeln snustorr, det är istället avståndet från oljenivån till kanten på dämparen som är intressant.
 
Viskositeten påverkar dämpningen.
Tjockar olja gör att fjädringen rör sig långsammare/trögare, emedan oljan pressas genom små hål när fjädringen rör sig.

Mängden olja påverkar hur mycket luft du har ovanför oljan.
Luften används som fjädringselement.
Ju mindre luft, ju fortare hårdnar gaffeln. Progressiviteten ökar.
Fyller man på för mycket olja, så bottnar gaffeln hydrauliskt (=tvärstopp) innan det är "dags".
Finns det inga ventiler, så att du kan öka lufttrycket i gaffeln?
Har det blivit omodernt?
Luftunderstödd fjädring funkar bra, men det gäller att hålla koll på trycket.
Läcker alltid lite någonstans.
Gaffeltätningarna är tex. inte gastäta.
Krävs även en bra pump med manometer.
Den lilla volymen gör att trycket ändrar sig fort!
Går att spränga packboxarna med kompressor...
Byter du gaffelfjädrar till styvare, så brukar man behöva tjockare olja för att dämpa studset.
 
Som det är nu har jag fjädern spänd så mycket som möjligt ändå så bottnar gafeln ganska lätt. skulle vara kul att kunna justera lite.
Kanske mer olja och lägre viskositet?


Att dra åt förspänningen på fjädern hjälper inte det minsta för att minska genomslag. En fjäder blir inte "hårdare/styvare" genom att du spänner ihop den till max. Det enda du då gjort är att minskat fjädens möjlighet att fjädra.

Jag antar att din cykel är av en äldre modell där du inte kan justera kompristionen på gaffeln..eller?

Jag skulle pröva med lite mer olja (samma viskositet som rekommenderas). Du får nog prova dig fram. Hjälper inte detta så får du nog byta fjädrarna om du vill uppnå något resultat. Fjädrarna mattas med åren och blir mjukare.
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top