Justera fjädringen. Hur?

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

Har köpt ny hoj (ny för mig) och tänkte börja justera in fjädringen.
Om det har någon betydelse så är det en 2011 ZX10R som kommer att gå mycket på bana:yoparty

Följande finns på hojen:
Varje framgaffel, Returdämpningstryck och Kompressionsjusterare.
Nertill på framgaffel, Fjäderförspänning
Bak på hojen, Kompressionsjusterare
Bak på hojen, Stötdämpningstryck


Vad gör de olika inställningarna, var skall jag börja och hur mycket bör man göra:va
 
Oookey, Du har inte provat sökfunktionen? De tre första trådarna i denna sökning ger Dig kött på benen, en blankett för att göra jobbet och en hel del matnyttigt: http://www.google.com/webhp?client=...dring+inställning+spiff+site:www.sporthoj.com

En kort sammanfattning:

1 - Fjäderförspänning reglerar häng eller SAG. Rätt inställd ges hojen de egenskaper som konstruktören avsåg. Så - ställ hänget först, innan Du bekymrar Dig om resten.

2 - Returdämpning styr hastigheten med vilken dämparen återgår till normalläget efter en kompression - mer dämpning = långsammare återgång. Viktigast är att inte ha för mycket dämpning, återgång ska ske mellan 0.5 - 1s

3 - Kompressionsdämpning styr hur snabbt gaffel/dämparen komprimeras när Du kör i ett gupp. För långa inbromsningar, t ex från 225 till 70 på bana minskar kompressionsinställningens betydelse, gaffeln når ändå sitt jämviktsläget innan bromsningen avslutas.

Tillsammans med Storfots och andra videos från Dave Moss är det bara att dyka på det, hoppas Du får till det, dokumentera utgångsläge och ändra bara en sak åt gången. Lycka till :)
 
Last edited:
Oookey, Du har inte provat sökfunktionen? De tre första trådarna i denna sökning ger Dig kött på benen, en blankett för att göra jobbet och en hel del matnyttigt: http://www.google.com/webhp?client=...dring+inställning+spiff+site:www.sporthoj.com

En kort sammanfattning:

1 - Fjäderförspänning reglerar häng eller SAG. Rätt inställd ges hojen de egenskaper som konstruktören avsåg. Så - ställ hänget först, innan Du bekymrar Dig om resten.

2 - Returdämpning styr hastigheten med vilken dämparen återgår till normalläget efter en kompression - mer dämpning = långsammare återgång. Viktigast är att inte ha för mycket dämpning, återgång ska ske mellan 0.5 - 1s

3 - Kompressionsdämpning styr hur snabbt gaffel/dämparen komprimeras när Du kör i ett gupp. För långa inbromsningar, t ex från 225 till 70 på bana minskar kompressionsinställningens betydelse, gaffeln når ändå sitt jämviktsläget innan bromsningen avslutas.

Tilmsammans med Storfots och andra videos från Dave Moss är det bara att dyka på det, hoppas Du får till det, dokumentera utgångsläge och ändra bara en sak åt gången. Lycka till :)

Stort tack.
Vilket SAG skall man ha? Har googlat lite och 30 mm värkar många vilja ha.
Hur justerar jag SAG där bak, är det med kompressionsjusteraren eller med stötdämpningstryck?
Många frågor men jag är tacksam för era svar :Bugar
 
Stort tack.
Vilket SAG skall man ha? Har googlat lite och 30 mm värkar många vilja ha.
Hur justerar jag SAG där bak, är det med kompressionsjusteraren eller med stötdämpningstryck?
Många frågor men jag är tacksam för era svar :Bugar
Läs spiffs mätblankett, där står en hel om hur värdena beräknas. Normalt för en Sporthoj är 25-30 mm bak, 30-35 mm fram för bana. För kombination gata/bana kan Du höja resp värde med ca 5 mm.

Mjukare inställning med mindre dämpning = "svajigare" hoj, bättre fäste. Hårdare dämpning på komp/retur = mer stabil hoj, sämre fäste, risk att dämparen packar ihop, dvs inte hinner återgå till ursprungsläget mellan en serie gupp. Fjädring är en kompromiss...


För övrigt - grattis till en riktig kalashoj :)
 
Last edited:
Och när du är på och pillar på fjädringen för att få den bättre, gör en sak i taget och för loggbok över ändringarna så att du kan ändra tillbaka om det inte funkade så bra.
 
Bakdämparen på "nya" ZX10 är en av modellens svagheter. Ska du köra mkt bana är mitt råd att byta den till någon bättre eftermarknads dito typ Öhlins. Häng ca 24-26mm. Framgaffeln är ok, här räcker det med att byta fjädrar till din vikt och justera in hänget, 30-32mm.
Den har också en ganska tydlig tendens av att vilja understyra så det är inte fel att höja bakänden några mm med brickor samt släppa ner den 3-4mm i styrkronan.
 
Den hojen kan du köra på orginalinställning länge. Nått att tänka på, din vikt, hur hårt kör du, bana/landsväg, sätt markering på ett fjäderben och stötdämparen (buntband) och kör ditt hårdaste sen ser du hur mycket fjädring du har kvar.
Ta hjälp av någon Öhlinskille eller motsvarande.
 
Bakdämparen på "nya" ZX10 är en av modellens svagheter. Ska du köra mkt bana är mitt råd att byta den till någon bättre eftermarknads dito typ Öhlins. Häng ca 24-26mm. Framgaffeln är ok, här räcker det med att byta fjädrar till din vikt och justera in hänget, 30-32mm.
Den har också en ganska tydlig tendens av att vilja understyra så det är inte fel att höja bakänden några mm med brickor samt släppa ner den 3-4mm i styrkronan.
:Bugar:Bugar Försöker att anpassa den till Bana, även om den går på gatan ibland.
Justerade hänget igår och gick från 38 till 33mm bak och 39 till 33mm fram.
Nu är bakdämparen justerad till max och framgaffeln är nästan max.
Kommer prova med detta innan jag gör fler förändringar, men förstår på dig att jag borde komma ner till 24-26mm häng där bak.
 
Min personliga åsikt är att utgångspunkten för ditt häng med förare bör ligga nära 40 mm fram och 30 mm bak. Jag anser inte heller att det finns någon större anledning att ha olika häng för gata eller bana. De flesta moderna fjädringsprodukter innehåller så kallade topoutfjädrar och en del av ett väl genomtänkt häng med förare är avståndet till dessa topoutfjädrar. Då dessa inte ändras för att du tar hojen från gata till bana finns inte heller någon anledning att ändra hänget.

Om du av någon anledning måste höja hojen (om du har frigångsproblem eller om du helt enkelt vill höja tyngdpunkten för att få mindre lutningsvinkel genom en viss kurva) så är detta enkelt att fixa med minskat häng. Detta är dock att betrakta som en temporär åtgärd och min personliga åsikt är att en bestående höjdförändring om möjligt bör utföras genom att flytta framgaffeln i gaffelkronorna och genom att ändra stötdämparens längd eller antalet shims under den eventuellt justerbara monteringspunkten. Detta för att behålla ovanstående avstånd till topoutfjädern som ofta är en underskattad funktionsparameter.
 
Förutom alla videos som Dave Moss har på tuben (som är riktigt bra).

Så tycker jag att den här "guiden" ( http://www.moto-racing.co.uk/suspension ) gav åtminstone mig rätt mkt. Inte heller den är något facit, men den ger några exempel på hur beteendet påverkas av vissa inställningar. (För att krångla till det så kan dock samma oönskade beteende bero på mer än än grej.. :huvet )

Det är en vetenskap, och det finns folk som är riktigt vassa på de där (inte jag).. men ställ in hänget hyggligt till att börja med. Med mätblanketten som roffe_s nämner ( http://forum.svmc.se/attachment.php?attachmentid=2517&d=1271791069 )så är det lätt gjort tillsammans med en polare.

Och sen är det bara att testa dig fram lite i taget.

Hamnar du i ett läge att du i stort sett är nöjd förutom att hojen beter sig oönskat i ett visst moment, t ex instyrning eller gaspåslag så finns experter här som säkert kan komma med tips (ingen nämnd, ingen glömd).

edit: jag åker med 37mm fram och 31 mm bak. Funkar bra för min del. Mestadels bana men en del gata, ändrar inget beroende på var jag kör.
 
Last edited:
Förutom alla videos som Dave Moss har på tuben (som är riktigt bra).

Så tycker jag att den här "guiden" ( http://www.moto-racing.co.uk/suspension ) gav åtminstone mig rätt mkt. Inte heller den är något facit, men den ger några exempel på hur beteendet påverkas av vissa inställningar. (För att krångla till det så kan dock samma oönskade beteende bero på mer än än grej.. :huvet )

Det är en vetenskap, och det finns folk som är riktigt vassa på de där (inte jag).. men ställ in hänget hyggligt till att börja med. Med mätblanketten som roffe_s nämner ( http://forum.svmc.se/attachment.php?attachmentid=2517&d=1271791069 )så är det lätt gjort tillsammans med en polare.

Och sen är det bara att testa dig fram lite i taget.

Hamnar du i ett läge att du i stort sett är nöjd förutom att hojen beter sig oönskat i ett visst moment, t ex instyrning eller gaspåslag så finns experter här som säkert kan komma med tips (ingen nämnd, ingen glömd).

edit: jag åker med 37mm fram och 31 mm bak. Funkar bra för min del. Mestadels bana men en del gata, ändrar inget beroende på var jag kör.

Bra sida. Tack:yoparty
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top