Justera fjäderförspänning Öhlinare

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hej
hittade ett tips till inställning på 1200S:en. Innebär att komprimera fram 12mm från o bak 6mm från fabriksläget. Nu hade jag inte fått med verktygen så har inte börjat än, men frågan är: Finns det risk att gängan skär på justermuttern? Mutter o dämpare är i aluminium, gängan är ganska fin. Givetvis avlastar jag dämparna genom att lyfta hojen, men det blir ändå en hel del friktion i förbandet när fjädern skall komprimeras
Synpunkter??
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har sett många såna gängor som skurit men jag skulle vilja säga att det huvudsakligen berott på att folk drar låsmuttern så in i helvete onödigt hårt. Låsmuttern behöver inte dras särskilt hårt alls, den låser ändå fast justermuttern så att fjäderspänningen hålls i läge.

Någon gång kan skadorna se ut som att det eventuellt ha lyckats komma in grus i gängan men jag tror egentligen att även det är orsakat av att låsmuttern dragits åt för hårt.

När allt är normalt så går allt det här lätt och gängor som går lätt skär inte.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Hej
hittade ett tips till inställning på 1200S:en. Innebär att komprimera fram 12mm från o bak 6mm från fabriksläget. Nu hade jag inte fått med verktygen så har inte börjat än, men frågan är: Finns det risk att gängan skär på justermuttern? Mutter o dämpare är i aluminium, gängan är ganska fin. Givetvis avlastar jag dämparna genom att lyfta hojen, men det blir ändå en hel del friktion i förbandet när fjädern skall komprimeras
Synpunkter??
Din dämpare skall ha två muttrar, en svart av plast och en av aluminium. Plastmuttrarna är ökända för att gå sönder, så var mycket försiktig när du spänner.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Din dämpare skall ha två muttrar, en svart av plast och en av aluminium. Plastmuttrarna är ökända för att gå sönder, så var mycket försiktig när du spänner.
Ahaa - ja, en är svart, trodde att den var eloxerad av ngn anledning (främre dämparens muttrar är båda av aluminium)
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kanske ska fega ur o låta bakre stötdämparen vara just nu. Ta ut den i vinter o komprimera fjädern innan jag justerar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske ska fega ur o låta bakre stötdämparen vara just nu. Ta ut den i vinter o komprimera fjädern innan jag justerar.

Nej, du kan göra det nu.

Det jag och Niklas sa hänger ju ihop. Låsmuttern är ibland av plast just för att den bara inte behöver dras så hårt, den ska bara låsa undre justermuttern så att den inte roterar och ändrar fjäderspänningen.
Om du bara låter bli att dra den för kung och fosterland så är det lugnt.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nej, du kan göra det nu.

Det jag och Niklas sa hänger ju ihop. Låsmuttern är ibland av plast just för att den bara inte behöver dras så hårt, den ska bara låsa undre justermuttern så att den inte roterar och ändrar fjäderspänningen.
Om du bara låter bli att dra den för kung och fosterland så är det lugnt.
Tvärtom - justermuttern ligger underst, låsmuttern i aluminium överst - tror inte att den varit nedplockad tidigare så den borde varit byggd så.
Googlade lite bilder och vissa stötdämpare har två aluminiummuttrar, men de som har plast/aluminium har alltid plastmuttern mot fjädern.
1692721125306.png1692721172858.png
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tvärtom - justermuttern ligger underst, låsmuttern i aluminium överst - tror inte att den varit nedplockad tidigare så den borde varit byggd så.
Googlade lite bilder och vissa stötdämpare har två aluminiummuttrar, men de som har plast/aluminium har alltid plastmuttern mot fjädern.
View attachment 488699View attachment 488700

Ja, man vare sig man har aluminium eller plast så måste man ju ha en stålbricka närmaste fjädern så inte fjädern nöter och så blir ju tryckkrafterna på den övre muttern när man drar ihop dem mot varandra och då blir det ju så att man vill ha aluminiummuttern ovanpå. Jag tänkte inte på det när jag skrev men inser det nu.

Hur som helst så är det bara att justera men sedan dra med måtta. Det behöver ju bara hålla så att den inte börjar skruva upp sig.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Jag brukar lossa låsmuttern bara så mycket att den precis släpper, och sedan dra båda muttrarna tillsammans. Jag inbillar mig att aluminiummuttern stöttar plastmuttern då.

Klart du skall justera! Förspänning/korrekt fjäder för din vikt är nog det mest missförstådda och eftersatta justeringen, speciellt för fullvuxna. ?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag brukar lossa låsmuttern bara så mycket att den precis släpper, och sedan dra båda muttrarna tillsammans. Jag inbillar mig att aluminiummuttern stöttar plastmuttern då.

Klart du skall justera! Förspänning/korrekt fjäder för din vikt är nog det mest missförstådda och eftersatta justeringen, speciellt för fullvuxna. ?
Jo, jag kommer att justera - frågan är bara när - blir ändå ingen mer bankörning i år
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jomensan - lite har det hänt - förspände främre dämparen (telelever) ca 10-12mm från standardsättning och bakre ett par mm + lite mer dämpning både fram o bak samt lite mer rebound bak. Allt enl. Cycle worlds förslag https://www.cycleworld.com/sport-rider/suggested-sport-bike-motorcycle-suspension-settings/.- lyckades inte komprimera fjädern mer trots nyköpta fjäderspännare (mer i tråden "...köpte jag idag") - hade inte utrymme nog att spänna mer för spännaren kolliderade med sving o grenrör.
Tar loss dämparen i vinter o fortsätter justera.

Hur blev hojen då? Klart förändrad, reagerar snabbare och inte längre så tungstyrd i ingången. Stötigare givetvis, men det kan man leva med.
Idag kom det dessutom på helt nya M9RR - kan säkert ge ännu mer förbättringar - de gamla M7RR som satt på var ganska plattslitna och dessutom från början av 2018 såg jag nu.
Nu har det börjat regna o åska så provkörning blir kanske imorgon
1693488036430.png
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Varför krångla till det så in i helvete istället för att bara ta en haknyckel och dra åt till önskad förspänning?
Därför att det är en plastmutter som förspänner fjädern - den riskerar att haverera. Kanske därför Öhlins gått ifrån den lösningen och numera har dubbla aluminiummuttrar
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Dra båda samtidigt då.På WP cross/endurodämpare är muttern i plast sedan många år tillbaka.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Dra båda samtidigt då.På WP cross/endurodämpare är muttern i plast sedan många år tillbaka.
Vi pratar om lite olika hojar uppenbarligen - cross/enduro med fjäder för en totalvikt på kanske 250kg (o lång fjädringsväg) jämfört med en landsvägsmaskin med totalvikt på 400kg (kort fjädringsväg)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Därför att det är en plastmutter som förspänner fjädern - den riskerar att haverera. Kanske därför Öhlins gått ifrån den lösningen och numera har dubbla aluminiummuttrar

Det där är inte riktigt sant för det beror på applikationen. Det finns stötdämpare som säljs med pneumatiskt assisterade manuella förspänningsanordningar (rena racehojar), hydrauliska förspänningsanordningar (gathojar med bling) samt muttrar i aluminium med vanlig anodisering, muttrar i aluminium med teflonbeläggning samt muttrar i "plast". Detta sitter i princip på alla andra hojar som anses för billiga för de två första alternativen, eller inte har plats för de två första alternativen.

Mutter i aluminium med vanlig anodisering, teflonbeläggning eller "plast" beror sedan på exakt användningsområde och vilken fjäder de ska kombineras med.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det där är inte riktigt sant för det beror på applikationen. Det finns stötdämpare som säljs med pneumatiskt assisterade manuella förspänningsanordningar (rena racehojar), hydrauliska förspänningsanordningar (gathojar med bling) samt muttrar i aluminium med vanlig anodisering, muttrar i aluminium med teflonbeläggning samt muttrar i "plast". Detta sitter i princip på alla andra hojar som anses för billiga för de två första alternativen, eller inte har plats för de två första alternativen.

Mutter i aluminium med vanlig anodisering, teflonbeläggning eller "plast" beror sedan på exakt användningsområde och vilken fjäder de ska kombineras med.
Försökte justera plastmuttern, det funkade någon mm men sedan började det svikta betänkligt i hacket för justernyckeln, eftersom jag evt. behövde komprimera ca 10mm så bedömde jag att muttern riskerade att haverera och då hade jag stått där utan justermöjlighet.
Sedan är installationen sådan att förflyttning av ett hack så man når nästa hack, kräver tre omtag på olika ställen runt dämparen (första flytt tar verktyget i dämparen, nästa flytt ramen o nästa flytt ramen på ett annat ställe. Gick lite enklare när fjädern var förkomprimerad
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top