Justera förgasare Suzuki (gsxr750 -93)

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jahopp. Var ute och testkörde Suzukin (gsxr750 -93) idag och hon gick som en kasse skit.
Hon startade bra och låg ganska fint på tomgång till att börja med. Ger man gas så varvar hon riktigt fint och låter sjukt aggressiv.
Men sen när jag körde iväg så började hon rycka och till slut nästan hoppa fram. Efter en stund så slutade hon att svara på gas alls och dog. Startar upp igen men svarar knappt på gas alls. Ibland så lyckas jag varva till och då får hon kraft och sticker, men sen släpper man på gasen så blöddrar och dör hon igen. Tomgången försvann oxå i det här läget.

Jag antar att det här är nåt problem med blandningen. Jag antar oxå att jag ska kolla stiften, men det känns lite som att man redan nu kan misstänka för fet blandning.

Min stora fundering är: Hur fan ska man komma åt pilot skruven på 2:a och 3:e förgasaren på nåt vettigt sätt? Finns det nåt bra verktyg?

Är det nåt annat man kan trixa med, typ lågfarts munstycke eller tror ni det räcker att justera pilot skruvarna?
 
hej har du soppa i tanken ,låter som akut soppatorsk:va

Nästan full tank. Har bytt bränsleslangar iofs men de nya är fetare. Rent teoretiskt skulle det väl kunna vara nåt i kläm, men hon startar ju igen efter att hat dött?
 
Ska oxå tillägga att jag körde i en uppförsbacke och hon orkade knappt ta sig upp på 1:an ens, sen när det gick utför så drev det på igen... :va
 
Jag gissar på någon av följande:

Klämd slang? Bränsle eller avluftning.
Bränslepump trasig?
Choken har hängt sig?
Smuts i förgasarna?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Jag gissar på någon av följande:

Klämd slang? Bränsle eller avluftning.
Bränslepump trasig?
Choken har hängt sig?
Smuts i förgasarna?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Ju mer jag funderar på det så känner jag att klämd bränsleslang skulle kunna vara boven här.
Kanske noob fråga (är verkligen ingen förgasarexpert), men det går ju två slangar från soppakranen, förutom vacuumslangen. Om jag förstått det rätt så går ju ena slangen till förgasare 1 och 2, och den andra slangen till förgasare 3 och 4. Detta har väl inget med PRI och RES på kranen att göra va? Om kranen står på "ON" och det finns vacuum så ska det flöda soppa i bägge slangarna?
Nu såhär i teorin på kontoret så känner jag att det finns risk för att ena slangen kan vara klämd... :näsblod
 
Ju mer jag funderar på det så känner jag att klämd bränsleslang skulle kunna vara boven här.
Kanske noob fråga (är verkligen ingen förgasarexpert), men det går ju två slangar från soppakranen, förutom vacuumslangen. Om jag förstått det rätt så går ju ena slangen till förgasare 1 och 2, och den andra slangen till förgasare 3 och 4. Detta har väl inget med PRI och RES på kranen att göra va? Om kranen står på "ON" och det finns vacuum så ska det flöda soppa i bägge slangarna?
Nu såhär i teorin på kontoret så känner jag att det finns risk för att ena slangen kan vara klämd... :näsblod
ON och RES styrs av vakuum medan PRI alltid är öppen. Det läget kan användas när du synkar förgasarna t.ex.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
ON och RES styrs av vakuum medan PRI alltid är öppen. Det läget kan användas när du synkar förgasarna t.ex.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Precis, men det har inget med slangarna att göra, eller hur?
Jag tror att jag fick för mig att ena slangen var för PRI och ON, medans andra slangen var för RES...men det är ju helt befängt när man tänker på det i mer än 0,5 sekunder?
 
Låter precis som du har samma problem jag upplevde på min Suzuki GSX1100G - 92. Där var det skit i lågfartsmunstycket i förgasare 1 & 2. Gjorde rent alla förgasare med tryckluft samt bytte ut o-ringar och andra packningar. Monterade ihop allt och kunde avnjuta 1200 mil nästkommande säsong utan bludder eller skutt.
 
Låter precis som du har samma problem jag upplevde på min Suzuki GSX1100G - 92. Där var det skit i lågfartsmunstycket i förgasare 1 & 2. Gjorde rent alla förgasare med tryckluft samt bytte ut o-ringar och andra packningar. Monterade ihop allt och kunde avnjuta 1200 mil nästkommande säsong utan bludder eller skutt.

Säg inte sådär...då skrotar jag cykeln. Har haft på-av-isär förgasarna 4 ggr nu, rengjort efter konstens alla regler. Och nu äntligen satt ihop allt och på med kåpor. Trodde att hon var schysst eftersom hon hade bra tomgång och svarade fint på hela registret på neutral (jag vet, jag vet, man måste provköra...men..). Jag hoppas ändå på att det är ena soppaslangen. Bytte båda och jag vet att ena slangen tar en jäkligt tvär böj precis innan soppakranen. De nya slangarna är lite tjockare än de gamla och det är trångt som fan under tanken.
 
Säg inte sådär...då skrotar jag cykeln. Har haft på-av-isär förgasarna 4 ggr nu, rengjort efter konstens alla regler. Och nu äntligen satt ihop allt och på med kåpor. Trodde att hon var schysst eftersom hon hade bra tomgång och svarade fint på hela registret på neutral (jag vet, jag vet, man måste provköra...men..). Jag hoppas ändå på att det är ena soppaslangen. Bytte båda och jag vet att ena slangen tar en jäkligt tvär böj precis innan soppakranen. De nya slangarna är lite tjockare än de gamla och det är trångt som fan under tanken.

1. Är det uppstart efter vinteruppehåll?
2. Gick den okey i sånt fall när du ställde undan den?
3. Vad är förändrat sen du ställde in den och nu tog ut den och den började gå skit?

Tänker att inte söka och tro för mycket. Backa bandet och hitta roten till det onda vilket ju kan vara så enkelt som soppaslangen om det bara är det som är förändrat sen den gick bra. Sen annat som eventuellt tillkommit efter rivit förknasarna kanske lämna därhän så länge?
 
1. Är det uppstart efter vinteruppehåll?
2. Gick den okey i sånt fall när du ställde undan den?
3. Vad är förändrat sen du ställde in den och nu tog ut den och den började gå skit?

Tänker att inte söka och tro för mycket. Backa bandet och hitta roten till det onda vilket ju kan vara så enkelt som soppaslangen om det bara är det som är förändrat sen den gick bra. Sen annat som eventuellt tillkommit efter rivit förknasarna kanske lämna därhän så länge?

Ja precis. Cykeln har stått och ruttnat i flera år. Tömt sig på vätskor typ. Men den gick bra innan den blev ståendes. Det som är gjort är: rivit förgasare och rengjort (flera ggr, det blev inte bra första ggn, sen fick jag fixa idle nålarna), plockat bort strypning, rengjort luftfilter (KN), renoverat soppakranen, bytt bränsleslangar, bytt tändstift, bytt olja och filter. Efter allt det här så lät hon bra på tomgång och högre varv i neutral (bortsett från 4:ans cylinder, men det löste sig, den gick för fett).
Men när jag skruvade på kåpor och skit så insåg jag att jag var tvungen att lyfta tanken igen för att få dit nån kåp-skruv i ramen...och det kan vara så att ena slangen kom i kläm sen. Ska kolla detta ikväll om jag hinner :)
 
Min stora fundering är: Hur fan ska man komma åt pilot skruven på 2:a och 3:e förgasaren på nåt vettigt sätt? Finns det nåt bra verktyg?
Vet inte hur dina pilotskruvar sitter, men kan det va nåt böjbart som skulle funka, ungefär som slangskruvmejsel, flexskruvmejsel, och allt vad de nu kan heta?
slangskruvmejsel.jpg
 
Nähäpp. Jag kortade ner den misstänkta bränsleslangen lite, men ingen skillnad. Hon går som skit...
Tomgång låter fint till att börja med, men så fort man kört lite så är det som att hon tappar all kraft och vill dö. Slutar svara på gas för att sedan tokrusa i varv. Sen om man kopplar och släpper gasen så tvärdör hon. Startar igen och det börjar om. Varmkörde oxå och det är ingen skillnad om hon är varm eller kall. Är det bara att riva förgasare igen? Är det nåt med lågfartsnål man kan tweaka eller vad sjutton ska man hitta på?
Har inte testat så mycket på höga varv då grannarna börjar samlas för att hänga mig i närmaste lyktstolpe snart :näsblod
 
den får fortfarande ingen soppa,,byt korta slangarna,,/byt till sånna som inte veckar sej,, det rinner för långsamt, du kör slut på bränslet i flotörkopparna ,därav går fint på tomgång o varva sillastående ,, då går det knappt ingen soppa,,,dra iväg på ettan tvåan= slut i kopparna,
 
Last edited:
Är det bränsleslangar som tål etanol?
Ta bort slangarna och verifiera att det är hål igenom :-)
Bränslekranen? Rost och skit som satt igen filtret i tanken?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top